דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשא הבוקר (חמישי) דברים בנוגע למלחמת "חרבות ברזל". הוא אמר כי חמאס נמצא "באנדרלמוסיה", הבהיר כי צה"ל מתכונן לשלב הבא והדגיש: "כל מי שמתקרב לגדר - ייהרג".
הצהרתו של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
בקיבוץ סופה איתרו לוחמי סיירת הנח"ל דגל של דאעש, בין הציוד של מחבלי החמאס. "על הגופות של מחבלי חמאס מה מצאנו? דגלי דאעש. חמאס זה דאעש", אמר דובר צה"ל. "חמאס ניסה להציג את עצמו כארגון צדקה שאוסף תרומות לעניי עזה, אבל בעצם זה ארגון שגרוע מדאעש. מי שתורם לארגון הזה, תורם למעשי דאעש - לא רק בישראל, אלא בכל העולם".
דובר צה"ל התייחס גם למצב בעוטף עזה, ואמר כי "אנחנו ממשיכים במשימת טיהור האזור. יש עשרות לוחמים במרחב הזה, ועדיין יש היתקלויות - רק ביממה האחרונה היו ארבע היתקלויות שבהן חוסלו חמישה מחבלים". לדבריו, "השטח הוא שטח צבאי סגור, ועד שהוא לא יטוהר באופן מוחלט - אנחנו קוראים לציבור לא להתקרב - אלא בתיאום עם צה"ל. במקביל, אנחנו סוגרים את הפריצות בגדר באמצעות מאמץ הנדסי נרחב".
3 צפייה בגלריה
דגל של דאע״ש שאותר על ידי לוחמי סיירת הנח"ל
דגל של דאע״ש שאותר על ידי לוחמי סיירת הנח"ל
דגל של דאעש שאותר על ידי לוחמי סיירת הנח"ל בקיבוץ סופה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת
"כל מי שמתקרב לגדר - ייהרג". דובר צה"ל, בשבת
(צילום: מוטי קמחי)
הגרי עדכן כי הלילה חוסל בכיר בכוח הימי של חמאס. "התקיפות בעזה מקיפות ומסיביות, נמשיך לתת עדיפות עליונה לחיסול הבכירים והמעורבים בטרור", אמר. לדבריו, "חמאס לא מצליח לנהל את עזה באזורים מסוימים ברצועה ונמשיך לעשות זאת עד שזה יהיה בכל רצועת עזה. חמאס נמצא באנדרלמוסיה וכאוס, ואנחנו צריכים להגביר את הכאוס הזה".
בנוגע להמשך המלחמה, אמר הגרי כי "צה"ל על כלל יחידותיו נערך לשלב הבא. זה אומר מוכנות מלאה של כלל הכוחות, האגפים והזרועות בצה"ל, וגיוס של מאות אלפי משרתים שעזבו הכול והגיעו להילחם. הדבר הזה נתמך במאמץ לוגיסטי רחב מאוד".
תיעוד מפעילות של כוחות הביטחון בעוטף עזה, בשלישי

עוד הוסיף דובר צה"ל כי: "בשלב ההתקפה, באופן שונה מהתקפות אחרות, נקריס את יכולת המשילות והריבונות של ארגון חמאס, אני אומר בשפה פשוטה - חמאס הוא דעאש, וגם הריבון בעזה. דאעש לא יכול להיות ריבון סמוך לגבול מדינת ישראל. איפה שתהיה סמוך לגבולות שלנו ריבונות של חמאס - אנחנו נידרש לסלק אותה, להקריס אותה ולהרוג אותה".
על הטענות בנוגע למחסור בציוד ללוחמים, אמר הגרי כי "אנחנו ממשיכים בפתיחת המוקד שלנו לפניות של פערי לוגיסטיקה, ציוד ומזון. צה"ל פועל על מנת לתת מענה 24/7. תמשיכו לעדכן אותנו בפערים ואנחנו נדאג לסגור את צווארי הבקבוק".
תיעוד מתקיפת מטרות של חמאס ומחיסול מחבל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

עוד אמר הגרי כי "לאור הפניות של הציבור, פרסמנו הבוקר שמשרד הביטחון פתח מוקד נוסף במספר 073-3538888. אזרחים שיש בידיהם ציוד אישי ורוצים לתת אותו, אנחנו נקבל אותו, נבדוק אותו - ונתגבר את מי שחסר לו".
דובר צה"ל ציין כי עד כה "משפחותיהן של 97 חטופים עודכנו, והודענו עד הבוקר ל-220 משפחתו של חללי צה"ל שיקיריהן נפלו באירועים הביטחוניים החל מיום שבת". לדבריו, "אנחנו מודעים לציפייה ולחוסר הוודאות בהם נמצאות משפחות רבות. אנחנו עובדים מסביב לשעון בכדי לאתר את כל הנעדרים - אוספים מידע ועושים מאמץ מודיעיני אדיר למצוא את כולם".
3 צפייה בגלריה
משלוח של ציוד לחיילים ולתושבי העוטף יצא היום מבלגיה בטיסת קרגו של אל על
משלוח של ציוד לחיילים ולתושבי העוטף יצא היום מבלגיה בטיסת קרגו של אל על
משלוח של ציוד לחיילים ולתושבי העוטף שיצא מבלגיה, אתמול. צה"ל: "תמשיכו לעדכן אותנו בפערים ואנחנו נדאג לסגור את צווארי הבקבוק"
מוקדם יותר, בצה"ל אישרו לראשונה שהיו "סימנים מסוימים" בלילה שלפני פתיחת המלחמה, אבל טוענים כי "התרעה מודיעינית לאירוע כזה לא הייתה". על סוגיית ההתרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס אמר הגרי כי "לא הייתה אצלנו הבנה לאירוע כזה. עלו סימנים מסוימים בלילה שלפני, אבל לא למהלך כזה ולא לכדי התרעה, ואנחנו נתחקר הכול באופן נוקב".
בעקבות הסימנים המחשידים ברצועת עזה ביממה שקדמה למתקפת הפתע, התקיימו בצבא כמה דיונים, אבל לא התרשמו שמדובר במוכנות למהלך נגד ישראל. לכן בצבא לא העלו את רמת הכוננות בדרום ולא דיווחו על כך לדרג המדיני.
ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול בצהריים כי המודיעין זיהה זינוק בפעילות של רשתות חמושי חמאס שאחריהן עקב. שני גורמי ביטחון ישראלים בכירים, שציינו זאת, אמרו כי במודיעין הבינו שדבר מה חריג מתרחש, ושלחו אזהרה ללוחמים בגבול עזה. אבל האזהרה, כאמור, לא הובילה לפעולה.