6 צפייה בגלריה
חומות מקושטות ליד נחל עוז
חומות מקושטות ליד נחל עוז
המאייר אליאסף מיארה והציורים על החומות
(צילום: בראל אפרים)
לאחר הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות": החומות שהוצבו בעוטף עזה עברו שדרוג מהיר ויצירתי תוך ימים ספורים. כזכור, תוך כדי מבצע "מגן וחץ" הציב צה"ל חומות ממוגנות וגבוהות בנקודות שונות בעוטף עזה, החשופות לירי נ"ט מרצועת עזה. ביום שלישי שעבר פרסמנו כי חומות הבטון האלה גורמות להרבה מאוד עוגמת נפש אצלי תושבי העוטף, ולא רק כי חסמו להם את הנוף. "התחושה היא שהגבול הולך ומתקרב עוד ועוד והמרחב הפתוח והחופשי שלנו הולך ומצטמצם", סיפרה אחת התושבות, בתיה הולין מכפר עזה, "אני מרגישה שקשה לי לנשום".
6 צפייה בגלריה
חומות מקושטות ליד נחל עוז
חומות מקושטות ליד נחל עוז
ציורים על החומות והמיגוניות
(צילום: בראל אפרים)
השבוע, התחושה כנראה טובה יותר. המאייר אליאסף מיארה, שכבר שנים נוהג לצייר על מיגוניות בדרום, סיים לצייר על החומות החדשות ולהפוך אותן למשהו ידידותי יותר. את המימון לפרויקט העניק ארגון JNF, הסניף האמריקני של קרן קיימת לישראל.
"ציירתי את הנוף הנשקף מעבר לחומות על מנת לייצר רצף של נוף מתמשך, כך שאם מסתכלים מרחוק החומות מורגשות פחות", הוא הסביר אתמול, "המטרה הייתה לטשטש כמה שיותר את החומות, להטמיע עליהן את הציורים. אם זה כבר נכפה עלינו, אז לפחות נוציא מזה את המיטב".
6 צפייה בגלריה
פרויקט של תושב עוטף עזה שצייר על כל החומות והמיגוניות
פרויקט של תושב עוטף עזה שצייר על כל החומות והמיגוניות
לאייר את החומות
לאחר הצבת החומה אמר אחד התושבים: "עד מתי? עד מתי נקנה את ה'הסבר' וה'ההצדקה' הביטחונית? נחסום פרצה אחת, ימצאו אחרת, כמה אפשר לכלוא ולסגור עצמנו בתוך חומות? לא הטילים ומצבי החירום הם שיעזיבו מכאן תושבים, אלא הכלא שאנו בונים לנו אט אט סביבנו, הרס השגרה וחיי היום יום, מאין גרסה מעוותת של מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו".
תושבת אחרת הוסיפה בכעס: "המיגון הזה הוא סמל לאובדן ההרתעה של ישראל על חמאס בעזה. איך הגענו למצב שאנחנו ממגנים את עצמנו לדעת והכי גרוע, הגענו למצב שלחמאס יש את היכולת הזאת. לאן נגיע?".
מצה"ל נמסר בעקבות הצבת החומה כי "היישוב הוא יישוב סמוך לגדר רצועת עזה. בשיתוף הדוק עם המועצות המקומיות במרחב עוטף עזה, צה"ל מבצע התאמות מרחביות באמצעים שונים על מנת להתאים מענה לאיומים ביטחוניים השונים ולהבטיח את ביטחון התושבים, כך ימשיך ויעשה".