6 צפייה בגלריה
הרחוב בג'סר א-זרקא
הרחוב בג'סר א-זרקא
ג'סר א-זרקא, היישוב העני בישראל
(צילום: גיל נחושתן)
על רקע הביקורת הציבורית בנוגע להעברת תקציבים למפלגת רע"מ, התכנסה אתמול (רביעי) ועדת השרים לענייני החברה הערבית בראשות השרה לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן (יש עתיד) כדי לדון במתן מענה ייחודי ליישוב ג'סר א-זרקא שסובל מהזנחה עשרות שנים. "הייתי בבלאטה, אני רוצה להגיד לכם, ג'סר א-זרקא זה מחנה הפליטים הקשה ביותר", אמר השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ).
הוועדה התכנסה במסגרת המאמצים שמובילה השרה כהן למימוש תוכנית "תאקדום" - תוכנית החומש לפיתוח חברתי וכלכלי של החברה הערבית. מטרת הוועדה היא לבצע בקרה ומעקב אחר תוכניות העבודה של המשרדים השונים במסגרת תוכניות החומש.
הדיון אתמול היה למעשה הכנה לקראת העברת החלטת ממשלה בנוגע למתן פתרונות לג'סר א-זרקא. כמו כן דנו השרים גם בנושא תקצוב מיוחד לבית החולים בנצרת - במטרה להביאו לאישור באחת מישיבות הממשלה הקרובות. בנוסף עברה החלטה על המשך תקצוב והפעלה של מרכזים לגיל הרך ביישובי הבדואים בצפון, כדי לשמור על רציפות בשגרה של ילדים אלה.
ג'סר א-זרקא, ב-2016

6 צפייה בגלריה
מירב כהן השרה לשיוויון חברתי וגימלאים
מירב כהן השרה לשיוויון חברתי וגימלאים
"הכסף לצביעת הבתים נגמר". השרה כהן
(צילום: אלכס גמבורג)
6 צפייה בגלריה
"המדינה שכחה אותנו". ראש מועצת ג'סר א-זרקא עמאש
"המדינה שכחה אותנו". ראש מועצת ג'סר א-זרקא עמאש
"המדינה שכחה אותנו". ראש מועצת ג'סר א-זרקא עמאש
(צילום: אלי סגל)
ראש מועצת ג'סר א-זרקא מוראד עמאש אמר בדיון: "בשנת 1924 הוקם היישוב, אבל המדינה שכחה אותנו. יש שתי כניסות לעיר, כשאחת מהן משמשת לכניסה לשמורת הטבע. בפועל, 80% מהתושבים נכנסים מכניסה אחת, זה פשוט גטו. כשאני נבחרתי לראשות המועצה ב-2003, הדבר הראשון שעשיתי היה לבקש תוכנית מתאר להרחבת היישוב. אחרי עשור אישרו תוכנית מתאר שנותנת 300 דונם מעבר לכביש 2, רק לאחר שהוא יוסט. עד היום לא זז שום דבר".
לגבי מצב הרווחה ביישוב, סיפר עמאש על סקר רווחה מקיף: "יש 3,200 בתי אב - מתוכם 2,000 תיקים ברווחה, ו-600 מאלו לא מטופלים. בעתודה האחרונה של דירות שהייתה - ראיתי כמפלט אחרון. כשרצינו לשווק, אמרו לנו לשווק דרך מחיר למשתכן. שיווקו לי דירות שלא לתושבי היישוב. אני חושב שההצעה הזו שמונחת כאן היא ההזדמנות האחרונה להציל את היישוב, זאת הזדמנות להנשים את המת".
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
"ג'סר א-זרקא זה מחנה הפליטים הקשה ביותר". השר פריג'
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר"א
 טראמפ מפסיק את הזרמת הכספים לאונר"א
בית ספר במחנה הפליטים בלאטה
(צילום: AFP)
השר פריג', שהשווה כאמור את ג'סר א-זרקא למחנה פליטים, אמר עוד: "תראו את האבסורד, עשר שנים עובדים על לאשר תוכנית מתאר. היישוב התנגד, אישרו את תוכנית המתאר, בתנאי שיזיזו את הכביש. ייקח עוד שנים עד שיזיזו את הכביש".
לטענת שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה), הזרמת הכספים איננה הפתרון, אלא מנגנון הניהול שלהם: "צריכים מנגנון אחר, זה חייב להיות מנוהל בצורה אחרת. החבר'ה האלה צריכים לעבור מוביליות חברתית בחברה הישראלית, כי בחברה הערבית זה לא הולך. צריך לקחת ולייצר שם מסלולי שירות והשתלבות, לקחת אותם ולשלב במכבי אש ובמשטרה".
6 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
"לא חושב שהפתרון זה כסף". השר הנדל
(צילום: קובי קואנקס )
סגן השרה יאיר גולן (מרצ) אמר כי "חסרים קביעת סדרי עדיפויות ולוחות זמנים, אני ממליץ לשפר את ההצעה באופן שיהיו סדרי עדיפויות ברורים. אני חושב שיש חמישה נושאים שהם ברמת דחיפות גבוהה יותר".
השרה כהן שיתפה על חוויותיה מסיור בג'סר א-זרקא: "ראיתי שיש חלק מהבתים שצבועים בכחול, אבל הרבה נשארו ללא צבע. הסבירו לי שזה היה פרויקט של צביעת הבתים והכסף נגמר באמצע, מאז זה נשאר ככה". לאחר מכן, סיכמה את הדיון ואמרה כי "אני רוצה שניקח פרק זמן של שבועיים ללבן את הנושאים מול המשרדים השונים, ואז להביא את זה להצבעה בממשלה".