בני משפחתה של דיאנה מדברים מחוץ לאולם הדיונים
(צילום: מוטי קמחי)

בבית המשפט המחוזי בלוד התקיים היום (ראשון) דיון בטיעונים לעונש של השוטר לשעבר אמיר רז, שהורשע ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו דיאנה דדבייב. במהלך הדיון, עלו להעיד בני משפחתה של דיאנה, כשמולם נמצא רז בתא מעצר. הוא הרכין את ראשו ולא הרים את עיניו במשך כל הדיון. מריאנה, אחותה של דיאנה, פנתה לרז במהלך עדותה ואמרה לו: "כפית עלינו חיים של בדידות קשה וגיהנום רצוף בכאב שאין לו סוף".
האחות סיפרה על רז כי "במשך תקופות הוא היה כמו אח בשבילי, אבל ביום הרצח הוא לקח ממני הכול. הוא לקח את האישה שליוותה אותי בחיים ושחשבתי שגם תלווה אותי לאורך כל החיים. זה התמוסס ברגע שהחליט לרצוח אותה באכזריות". מריאנה סיפרה על אחותה דיאנה כי "ההגדרה של 'סופר-מאם' במילון זו היא. ניתן לה הכוח לרפא ולהעצים אחרים, ואמיר לקח את זה מהמשפחה ומהעולם. לכן הרצח שלה זה נזק בכל כך הרבה מעגלים, זה שבר את האמון של כולנו".
5 צפייה בגלריה
אחותה של דיאנה ז"ל בבית המשפט המחוזי בלוד
אחותה של דיאנה ז"ל בבית המשפט המחוזי בלוד
"ניתן לדיאנה הכוח לרפא ולהעצים אחרים, ואמיר לקח את זה מהמשפחה ומהעולם". מריאנה אחותה של דיאנה בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
אמיר אז בבית המשפט המחוזי בלוד
אמיר אז בבית המשפט המחוזי בלוד
אמיר רז בבית המשפט, היום. לא הרים את עיניו במשך כל הדיון
(צילום: מוטי קמחי)
מריאנה שיתפה כי "הרצח הזה שינה את הכול. זה גרם לי לחיות חיי מאבק לטובת הקמת חיים חדשים לילדים של אחותי, כולל מסגרות ובית חדש. הכול הפך למאבק גדול". גם האם נלי סיפרה בעדותה על הקשיים לאחר רצח בתה: "חיינו נעצרו. מסבא וסבתא הפכנו לאמא ואבא לארבעה ילדים כל כך קטנים. עזבתי את העבודה והיינו צריכים לחשוב איך לטפל בילדים ולדאוג להם".
לדברי האם, "רק חשבתי מה הילדים עברו באותם רגעים. איך ראו את הכול בעיניים שלהם בגיל כל כך צעיר, ובשנייה אחת איבדו גם את אמא וגם את אבא שלהם. הם כל הזמן שואלים מתי אמא תחזור. יש לנו דרך ארוכה איתם, אבל אני מודה לבורא עולם שיש לנו אותם, ושנשאר משהו מדיאנה". נלי סיפרה כי "היו לנו יחסים טובים עם אבא שלהם. לא האמנתי ולא רציתי להאמין שהוא רצח אותה".
5 צפייה בגלריה
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
"לא האמנתי ולא רציתי להאמין שהוא רצח אותה". נלי אימה של דיאנה בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: מוטי קמחי)
על בתה סיפרה נלי כי "דיאנה אהבה מגיל צעיר את החיים, ועזרה לכל כך הרבה אנשים. היא הקימה בית, משפחה ועסק והיו לה מטרות ברורות, וגם בילדיה השקיעה מגיל אפס. היא הייתה מלאת חיים ומצחיקה, אבל באותו היום הכול נעצר". לדברי האם, "אני עדיין לא מעכלת שהיא לא איתנו. יום לפני דיברתי איתה בטלפון והכול היה בסדר. מי שחשב שלמחרת היא לא תהיה בחיים?".
גם האב אבנר העיד מול השופטים רות לורך, דבורה עטר ועמי קובו, ואמר כי "דיאנה הייתה מיוחדת, אין כאלו ילדים. לא יודע למה הוא עשה את מה שעשה". לידיה, דודתה של דיאנה, סיפרה כי "בהתחלה לא האמנתי כשאמרו לי שאמיר רצח את דיאנה. אמרתי 'לא יכול להיות, הוא אוהב אותה והיא אוהבת אותו. נפלתי כשהבנתי שזו האמת". לדבריה, "נלי לקחה את הילדים ועשתה הכול. ילדים קטנים שבבת אחת הפכו לגדולים, קשה להסביר מה עברו".
5 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
"אהבה מגיל צעיר את החיים, ועזרה לכל כך הרבה אנשים". דיאנה דדבייב ז"ל
רז, שמיוצג על ידי עו"ד משה אלון, ירה למוות באשתו בפברואר 2021 ביישוב נעלה שבשומרון בנוכחות ארבעת ילדיהם, לאחר שקשר את שלושת הילדים הגדולים בחבל, ושם בכיסא האכלה את הילד הקטן שהיה תינוק. הוא הורשע גם בתקיפה ובהתעללות בבתו.
עורך הדין משה אלון המייצג את אמיר רז בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלודעו"ד משה אלוןצילום: מוטי קמחי
תחילה סנגוריו של רז ניסו לשכנע את בית המשפט כי הרצח שביצע לא היה רצח בכוונה תחילה ובנסיבות מחמירות, ורז הציג טענות להגנה עצמית וסעיף נפשי וטען כי לא תכנן את הרצח מראש. עם זאת, לפני כשלושה חודשים הודה בעבירות ללא הסדר טיעון לאחר שהבין כי לא יצליח לחמוק מהאישום באמצעות הסעיף הנפשי.
לפי כתב האישום, שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, עלה כי בחודשים שקדמו לרצח התערערה מערכת היחסים בין בני הזוג, וביולי 2020 אף עזב רז את הבית למשך שלושה שבועות. ביום הרצח פרץ ויכוח מילולי בין השניים בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. במהלך הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר, ובשלב זה עלה רז לחדר והוציא מהכספת את אקדחו.
רז הוציא גם חבל באורך 8.20 מטרים, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כיסאות בסלון כדי לקשור אותם. הוא לקח סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 סנטימטרים והניח על שולחן פינת האוכל. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעברו, והוא החל להכות אותה לעיניהם. רז תפס אותה בחולצתה באזור הצוואר בשתי ידיו, משך לכיוון דלת הכניסה, הצמיד את ידו לצווארה וחנק בחוזקה.
בזמן המאבק דדבייב צעקה לבתה בת השבע לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז משך אותה וגרם לה לחבלות, נכתב באישום. דדבייב ניסתה לפתוח את הדלת כדי לברוח, אך רז מנע ממנה, לקח את סכין המטבח ודקר אותה שתי דקירות בירך. היא המשיכה להיאבק, ניסתה לקחת את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה - וירה כדור בירך ולראשה. אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אמא". לאחר מכן שחרר אותם והתקשר לאמו ומפקדו, וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם.