ריאיון פוליטי ח"כ אפרת רייטן העבודה
(צילום: אבי חי)

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה היום (חמישי) כי מפלגת העבודה היא לא מפלגת נישה והעריכה שהמפלגה תצליח להביא בבחירות מספר מנדטים דו-ספרתי. היא גם שללה בריאיון לאולפן ynet הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת.
רייטן תקפה את החיבור בין איילת שקד ליועז הנדל, שהודיעו אתמול על הקמת מפלגה חדשה, בשם "הרוח הציונית". "שיהיה להם בהצלחה אבל אני לא מבינה את החיבור ומה הם מציגים, שמעתי רק לא זה ורק לא זה. שמענו בצורה מפורשת שהם לא פוסלים את נתניהו בשלטון. מי שרוצה את נתניהו שיצביע להם".
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן
(צילום: הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
"לא מבינה מה הם מציעים". איילת שקד ויועז הנדל
(צילום: יאיר שגיא )
-אבל איילת אמרה שהיא לא רוצה ממשלת ימין צרה. "צריכה להיות ממשלה יציבה, זה לא קשור במספר המנדטים. צריכה להיות ממשלה אחראית שיודעת לעבוד ביחד. בסופו של יום מי פירק את הממשלה הזו? הניסוי לא נכשל. הציבור הערבי צריך להשתלב בתחומי החיים".
-זה כולל גם את הרשימה המשותפת? "עקבתי אחרי ההצהרות של חלק מהם - הם לא רוצים מדינה יהודית, הם רוצים מדינה דו-לאומית ולצידה מדינת פלסטין, שומעים את זה בצורה מפורשת וזה לא תואם בשום אופן את הקו שלנו ואת הממשלה הציונית. אנחנו צריכים לבנות כאן מדינה יהודית ודמוקרטית. מי שעומד מאחורי הערכים האלה וולקאם, מי שלא לא".
-בקיצור אנחנו לא יודעים איך תקימו ממשלה. אולי אתם צריכים לשקול ממשלה רחבה שבה גם נתניהו משתתף. 35 מנדטים זו אמירה חד-משמעית. "אני אומרת בצורה מפורשת - אני לא שוכחת ולא סולחת על כל 12 השנים שהוא היה בשלטון, והיום, כשאתם שומעים על חלקים בימין שכועסים על הביביזם, אנחנו חווינו את זה יום יום, את ההסתה, את השיסוי".
-גם אצלכם היה שיסוי והסתה. "את לא יכולה בכלל להשוות בין הדברים. תראו את דוח מבקר המדינה על שומר החומות, על תפקוד המשטרה, זה בדיוק הסימפטום שממנו סבלנו כל אזרחי המדינה- עשו כל כך הרבה דברים רעים. האופוזיציה במשך כל השנה האחרונה דיברה על מס עבאס. מה זה מס עבאס? על זה דיבר מבקר המדינה- להשקיע את הכסף בחברה הערבית, כי אם לא, זה יתפוצץ לנו בפרצוף. רואים את התוצאות בדוח. זה חלק מהשקרים שנאמרו בשנה האחרונה, אני חושבת שאם תקראו את הדוח תבינו שלא הייתה שום השקעה בחברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו
"חווים יום יום הסתה ושיסוי". נתניהו
(AP)
"כולנו עוסקים במצע שלנו, בהגדלת המנדטים והגוש שלנו ואני חושבת שיש לנו פוטנציאל אדיר", אמרה רייטן. "אם תעשי סקרים את תראי שרוב אזרחי ישראל, בהצבעה עיוורת, הם תומכים ועומדים מאחורי כל הערכים שאנחנו מציעים להם. הראינו בשנה הזו שאנחנו כן יודעים להיות פרקטיים, לעבוד בקבוצה ולא לוותר על הערכים שלנו".
רייטן סירבה להגיד מי המועמד המועדף עליה לראשות הממשלה, לפיד או גנץ. "לא עוסקת בזה. עוד פחות משבועיים יש פריימריז. כרגע מבחינתנו המועמד שיש לו את היכולת להיות ראש הגוש, שמייצג את הערכים הליברליים של שוויון וכו', זו ההמלצה שלנו לנשיא. יש עוד כל כך הרבה זמן, ויש עוד פריימריז במפלגות אחרות, חכו".
חברת הכנסת מהעבודה התייחסה גם לסקרים שצופים למפלגתה מספר מנדטים בודדים, ולעיתים גם 4 מנדטים. "אנחנו מקבלים את כל הסקרים ורואים שהרבה מאוד צעירים כן מתחברים. כמו שאתם רואים יש מפלגות אחרות שקמות ונופלות".
-נראה שאתם מפלגת נישה. "לכל דבר את יכולה לקרוא מפלגת נישה. אנחנו לא כאלה. אנחנו נהיה דו-ספרתי".
-כשאני מסתכל על הרשימה, פעם אנשים כמו איזנקוט לא היה מהססים להיות אצלכם. כבר אין משיכה למפלגה הזו. "ברשימה שלנו יש 7 מנדטים, אתם יודעים כמה מתמודדים היו? מעל 35, הרבה אנשים בלי עבר פלילי. הייתי רוצה להגדיל את כמות האנשים. כל חברי הסיעה היו מצוינים וכל אחד מאיתנו באמת כיהן בתפקיד חשוב ומשמעותי, לקחת שתי ועדות- חוקה ורווחה, לקחת שני משרדים מטורפים שנשארו בהן רק חורבות ולנסות לעשות הכל. לא תמצאו פגם אחד בהתנהלות של הסיעה שלנו בכנסת ובממשלה. אנשים מצוינים באמת".
אחרי שנה וחצי בפוליטיקה, רייטן אמרה כי היא מכוונת גבוה. "הכי גבוה. כמו שהכרת אותי גם בקריירות הקודמות אני תמיד לוקחת את התפקידים בשיא הרצינות האפשרית והשקעתי את כל כולי ולכן הגעתי להישגים. כל דבר שהשגתי היה במאבק, רצינות ואחריות ולכן אני מכוונת הכי גבוה".
ח"כ עבאס על האלימות במגזר: "לא נכשלנו"
(צילום: אביהו שפירא, אבי חי)

מנסור עבאס: "בחודשיים האחרונות יש השתוללות, איבוד שליטה"

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר היום לאולפן ynet כי למרות האלימות המשתוללת בחברה הערבית, לא מדובר בכישלון של מפלגתו. "יש תוכנית למיגור הפשיעה והאלימות, השגנו דברים ועד סוף חודש מאי הייתה ירידה של 30% במקרי הרצח ובעוד כמה אחוזים בפרמטרים אחרים בפשיעה ובאלימות. בחודשיים האחרונים יש השתוללות, איבוד שליטה".
-כנראה שהירידה ההיא הייתה לא אמיתית. לא היה שינוי כיוון או פתרון של שורש הבעיה, אז כן יש כישלון. "ראינו מאמץ מוגבר של המשטרה, עדיין יש ארגונים מקומיים שצריך לפרק. בחודשיים האחרונים המצב הוא מין מאבק בין רשויות החוק לארגוני הפשע. כנראה שארגוני הפשע, אחרי שעברנו לפאוזה אחרת מבחינה פוליטית, הגבירו את הפעילות שלהם בכל האזורים".
-אז אתה מסביר את האלימות הזו בחוסר היציבות הפוליטית? "זאת עובדה קיימת, אפשר לעשות השוואה - בחודשיים האחרונים מעל ל-30 מקרי רצח. בחמשת החודשים הראשונים של השנה - 30 מקרי רצח. זאת אומרת בחודשיים הכפלנו את מספר הנרצחים בחברה הערבית לצערי. יש פתרונות, צריכים לתת עוד כלים למשטרה, במיוחד כלים של סיכול, מניעה של פעולות פשע. חייבים לחזור ולהניח את הנושא הזה על שולחן הממשלה ובראש סדר העדיפויות. נכנסתי לפוליטיקה עצמה, לקואליציה, כדי להתמודד עם מיגור האלימות בחברה הערבית. הכל נמדד בהיבט הזה, אם אנחנו מצליחים להתמודד עם פתרונות או לא, זה המדד מבחינתי".