הוול סטריט ג'ורנל דיווח בצהריים (יום שישי) כי ישראל נתנה לחמאס שבוע אחד להסכים לעסקת חטופים והפוגה בלחימה - או שצה"ל יחל במבצע צבאי ברפיח. בדיווח, שמתבסס על גורמים מצריים, צוין כי חמאס מעכב את תשובתו להצעה שמונחת על הפרק כדי להשיג תנאים טובים יותר שיבטיחו את הישרדותו.
בינתיים, על רקע המגעים והאיום הישראלי, ראש ה-CIA ויליאם ברנס נחת בקהיר לסדרת פגישות על המלחמה. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי חרף האופטימיות של המתווכות, "עד עכשיו ישראל לא שמעה שחמאס שינה את עמדותיו הקיצוניות". משלחת חמאס צפויה מחר להגיע גם היא לקהיר.
הרמטכ"ל אישר תוכניות להמשך המלחמה בפיקוד דרום
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
סינוואר מתעכב, ישראל מאיימת
סינוואר מתעכב, ישראל מאיימת
סינוואר מתעכב, ישראל מאיימת
(צילום: דובר צה"ל, AP)
בוול סטריט ג'ורנל צוין כי מצרים וישראל עבדו יחד על ההצעה המתוקנת להפסקת אש, שהוצגה לחמאס בסוף השבוע האחרון. ההנהגה המדינית של הארגון הייתה אמורה להתייעץ עם הזרוע הצבאית ברצועת עזה - אבל יחיא סינוואר טרם השיב באופן רשמי. גורמים מצריים אומרים שחמאס מבקש הפסקת אש ארוכת טווח וערבויות מצד ארה"ב שהיא תכובד על-ידי ישראל; בחמאס, לפי הדיווח, גם הביעו דאגה מכך שההצעה האחרונה עדיין מעורפלת מדי באופן מכוון, ונותנת לישראל פתח לחדש את הלחימה בסיום חילופי השבויים.
לפי ההצעה, ההפוגה בלחימה תימשך 40 ימים שבמהלכם חמאס ישחרר 33 חטופים. השלבים הבאים יכללו הפסקת אש של שישה שבועות לפחות, שבמהלכם חמאס וישראל ידונו על שחרור מספר גדול יותר של בני ערובה והפוגה ממושכת בלחימה, שיכולה להימשך עד שנה. בכירי חמאס צפויים לחזור לקהיר בימים הקרובים כדי להמשיך במשא ומתן.
בתחילת השבוע העריכו בצה"ל כי תוך 72 שעות לכל היותר תתקבל החלטה על עסקת חטופים או פעולה ברפיח, אך הזמן המדובר כבר עבר, חמאס טרם העביר את תגובתו בנוגע להצעה - ושום החלטה לא התקבלה. כחלק מההיערכות לפעולה ברפיח אישר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי תוכניות, וחלק מהטנקים של צה"ל נערכו במרחב הגבול הדרומי.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
ב-ynet נחשף כאמור כי על הפרק שחרור 33 חטופים לפי קטגוריות של נשים, חיילות, מבוגרים, חולים, פצועים ופגועי נפש. בכיר ישראלי אמר בתחילת השבוע כי משך הפסקת האש במהלך העסקה ייקבע בהתאם למספר החטופים שישוחררו מתוך ה-133 שבהם חמאס ממשיך להחזיק. חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף.
לפי הסעיף הראשון בתוכנית המצרית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח. הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית.
גורמים מצריים אמרו כי "החזון המצרי הוא תוצר של כל הסבבים הקודמים. הוא כולל את חזרת העקורים לצפון עזה, נסיגת צה"ל מחלק גדול מציר נצרים ומתן חופש תנועה בצירים הראשיים ברצועה. החזון המצרי מבוסס על הפסקת אש שכוללת חילופי שבויים ותקופות של רגיעה ללא חילופי שבויים".