חיזבאללה התייחס הערב (שלישי) בהודעות רשמיות לפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון, אך בהתחלה לא האשים את ישראל בתקרית. לפי ארגון הטרור, "סביב 15:30 אירע פיצוץ של כמה מכשירים מסוג פייג'ר הנמצאים אצל פעילים ביחידות ומוסדות חיזבאללה השונים. ילדה נהרגה בינתיים, ושני "אחים" (פעילים) ורבים אחרים נפצעו פציעות קשות".
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פינוי פצועים בלבנון
(צילום: AP /Hussein Malla)
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
(צילום: AP Photo)
רק בהודעה נוספת, לאחר "בדיקת עובדות", כלשון הארגון, נכתב: "אנו רואים באויב הישראלי את האחראי לתקיפה הזו שפגעה גם באזרחים והובילה להרוגים ופצועים". ארגון הטרור השיעי הבטיח נקמה: "ההרוגים והפצועים שלנו הם סמל המאבק. התמיכה שלנו בהתנגדות תישאר מקור גאווה בעולם הזה ובעולם הבא. האויב יקבל את עונשו על התקיפה. אללה עד למה שאנחנו אומרים".
חוסיין אל-חליל, עוזרו הפוליטי של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ציין: "נגיב. האויב צריך לצפות לכל דבר מלבנון אחרי הפשעים שביצע נגד הלבנונים". גם משרד החוץ הלבנוני מסר: "התחלנו בהכנת תלונה שתוגש למועצת הביטחון בנוגע למתקפת הסייבר הישראלית".
בהודעה הראשונה נמסר כי "גורמים בחיזבאללה חוקרים את הסיבות שהובילו לפיצוצים בו-זמנית. שירותי הרפואה והבריאות מטפלים בפצועים בבתי החולים באזורים השונים בלבנון. אנו מבקשים מאללה רחמים על הרוגינו, ומתפללים להחלמת הפצועים. אנחנו קוראים לעמנו להיזהר משמועות וממידע שקרי המשרת את הלוחמה הפסיכולוגית של האויב. במיוחד כשזה מלווה באיומים של האויב שהוא מכנה - שינוי המצב בצפון. חיזבאללה ערוך בכל הרמות להגן על לבנון".
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר

לפי דיווחים בלבנון, כ-3,000 בני אדם נפצעו מפיצוצי מכשירי הקשר ברחבי המדינה. עשרות נוספים נפצעו בפיצוצים באזור דמשק. שר הבריאות של לבנון עדכן על לפחות תשעה הרוגים במקביל, ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח מפי גורמים כי גם בנו של בכיר חיזבאללה פדלאללה נפצע בתקרית.
לפי שר הבריאות, רוב הפציעות הן בפנים או בידיים. בינתיים, גורם המקורב לחיזבאללה אישר לעיתון הלבנוני "א-נהאר" כי מהדי, בנו של חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה עלי עמאר, נהרג בתקרית. נטען גם כי בכירים בארגון הטרור נפגעו, אך בכיר בחיזבאללה הדגיש כי המנהיג נסראללה אינו אחד מהם. "הוא לא נפגע", טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס.
המולה בלבנון בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר

לפי שלושה גורמי ביטחון שדיברו עם סוכנות הידיעות, מכשירי הקשר שהתפוצצו היו "מהדגמים האחרונים", שנרכשו בחודשים האחרונים על-ידי חיזבאללה. חיזבאללה הודיע רשמית כי שני פעילים נהרגו בפיצוצים, אך כאמור לא ייחס את המתקפה לישראל.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי גורם רשמי בחיזבאללה כי למאות מפעילי ארגון הטרור היו מכשירים כאלה, וכי הועלתה השערה ש"תוכנות זדוניות" גרמו למכשירים להתחמם ולהתפוצץ. אותו גורם בחיזבאללה אמר שכמה מאנשי הארגון "הרגישו שמכשירי הקשר התחממו", ונפטרו מהם לפני שהתפוצצו.
זמן לא רב אחרי האירוע, משרד הבריאות בלבנון ביקש מהאזרחים המחזיקים במכשירים כאלה, "להשליך אותם הרחק באופן מיידי". בהמשך משרד הבריאות הלבנוני ביקש מכל עובדיו "להגיע בדחיפות למקומות עבודתם". ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ביקש משר הבריאות "לגייס את כל גורמי המשרד לטיפול בפצועים".
אתר החדשות "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, דיווח במקביל על פיצוץ רכב בדמשק בירת סוריה, שנגרם מפיצוץ מכשיר קשר שהיה אצל גורם בחיזבאללה. הפיצוצים, כך לפי הדיווחים, אירעו בכמה מוקדים ברחבי סוריה. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד הפועל מלונדון, דיווח כי "יש 14 פצועים שאזרחותם לא ידועה בפיצוצי מכשירי הקשר בסוריה".
בשעה זו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון מתכנסים להתייעצות בבור בקריה. לנוכח ההתפתחויות האחרונות והדיווחים שיוצאים מלבנון, מקיימים כעת בכירים בצה"ל הערכות מצב. במערכת הביטחון עוקבים אחר הדיווחים מלבנון, ויחליטו אם יהיה צורך לעדכן את הציבור בכל שינוי בהנחיות.
פורסם לראשונה: 18:24, 17.09.24