ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) לא יודח מהכנסת, לאחר ש-86 חברי כנסת הצביעו בעד ו-11 התנגדו - ומשלא הושג הרוב הדרוש של 90 חברי כנסת כדי להשלים את ההליך. זאת לאחר שמליאת הכנסת דנה היום (שני) בהדחתו, אחרי שוועדת הכנסת הצביעה בעד הצעד - על רקע חתימתו של חבר הכנסת על עצומה התומכת בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג. בתגובה להצבעה, אמר כסיף כי "בקשת ההדחה שביקשתם להתבסס עליה היום היא שקר מוחלט. שאני תומך במאבק המזוין של חמאס? אין שקר דוחה מזה".
רוב חברי יש עתיד לא השתתפו בהצבעה, אחרי שיו"ר המפלגה יאיר לפיד, שנעדר גם הוא מההצבעה, כבר אמר שלא יצביע בעד ההדחה - ואפשר חופש הצבעה לחברי סיעתו. כמו כן, רוב חברי הכנסת ממפלגת העבודה החרימו את ההצבעה, למעט ח"כ גלעד קריב. במחנה הממלכתי ההצבעות היו חלוקות, והיו"ר בני גנץ נעדר מההצבעה - ובתגובה קראו חברי קואליציה "בושה". יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר על כסיף כי "כל דקה שהוא כאן כחבר כנסת היא ביזיון לכנסת ולמדינה".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
"אני תומך חמאס? זה שקר דוחה". כסיף
(צילום: עמית שאבי)
כץ הוסיף: "עופר כסיף הוא תומך טרור. המעשה שהוא עשה בזמן מלחמה כל כך קשה וכואב. הוא בגידה במדינת ישראל, תמיכה בארגון טרור ומטרותיו. אילו זה היה תלוי בי, עופר כסיף היה יושב בכלא לצד ברגותי שתמך בו בעבר". ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שיזם את הליך ההדחה, אמר בדיון: "כסיף חתם על כך שהחומרים העולים מהתביעה נגד ישראל בהאג הם אמינים, שישראל הורגת באופן שיטתי שכבות אוכלוסייה רבות. מבחינתו של כסיף החיילים שלנו ויושבי הקבינט הם פושעי מלחמה".
בתגובה לכך אמר כסיף כי "מאחורי השקר שלפיו אני תומך בחמאס נמצאות כוונת זדון, רדיפה פוליטית והשתקה. ההתבטאויות שלי נגד חמאס בכלל ונגד פשעיו ב-7 באוקטובר הוצגו בוועדת הכנסת בפירוט, ובהן נכלל גינוי חד וחריף לטבח ומבצעיו".
על תמיכתו בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל אמר כסיף כי "אמונה עיוורת במוסדות המדינה קיימת רק בדיקטטורות. הבקשה לחקור - אין בה תמיכה בטרור. עוד טרם החתימה על העצומה התרענו מפני הפגיעה בחפים מפשע, בעזה ומחוצה לה. גם אם נניח שחתימתי הייתה בכל זאת אמירה מפורשת שישראל מבצעת רצח עם בעזה, האם יש בה עילה להדחת חבר כנסת? האם יש בה תמיכה בחמאס?".
נאומים מהדיון: "אילו זה היה תלוי בי כסף היה בכלא"
(צילום: ערוץ הכנסת)

ראש מפלגתו של פורר, ח"כ אביגדור ליברמן, תקף בדיון את שרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט, ואת ראש האופוזיציה יאיר לפיד - שנעדרו מההצבעה. "לא יכול להבין כיצד אנשים שפיקדו על חיילים לאורך שנים רבות, איך דווקא הם בורחים מהכרעה בנושא כה חשוב", אמר.
מוקדם יותר פנה ח"כ פורר במכתב לכל חברי הכנסת ערב ההצבעה וכתב: "אני מצפה מכל חבריי לכנסת, שמדינת ישראל חשובה להם, להצביע בעד ביטחונה של מדינת ישראל ובעד חיילי צה"ל, ולהצביע בעד הדחת ח"כ עופר כסיף מהכנסת. אמירותיו ומעלליו של חבר הכנסת כסיף מוכרים לכולנו. ח"כ כסיף תומך במאבק המזוין נגד מדינת ישראל. הוא הוכיח זאת בהתנהלותו לפני שנבחר לכנסת".
פורר הוסיף: "הוא הבהיר זאת בהתנהלותו לאורך שנות כהונתו בכנסת ונתן את ההוכחה החותכת כעת, משחתם על עצומה שתומכת במאבק החמאס, כשהיא קובעת כי טענותיו השקריות הן אמינות". ח״כ פורר הדגיש כי על אף שניתנה לכסיף בוועדת הכנסת האפשרות לחזור בו מחתימתו על העצומה, הוא סירב לעשות זאת ונשאר איתן בדעתו.
3 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
"מצפה מכל מי שהמדינה חשובה לו להצביע בעד". יוזם ההדחה, ח"כ עודד פורר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
באתר ייעודי שהקים ח"כ פורר, שאל את כל הח"כים אם יצביעו בעד או נגד הדחתו של ח"כ עופר כסיף במליאה. 81 סימנו שיצביעו בעד, ביניהם כל חברי הכנסת של הליכוד כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, הציונות הדתית, ש"ס ונעם. חברי חד"ש-תע"ל, רע"ם והעבודה סימנו שיצביעו נגד. ביהדות התורה הייתה היענות חלקית ובמחנה הממלכתי חברי תקווה חדשה כולם הצהירו שיצביעו בעד.
ביש עתיד אפשרו כאמור חופש הצבעה, אך יו"ר המפלגה וראש האופוזיציה יאיר לפיד כבר אמר שלא יצביע בעד ההדחה, והגדיר בישיבת סיעתו היום את ההליך "פרוצדורה מקושקשת של ליברמן". לדבריו, "מה שצריך לעשות בשביל להדיח באמת את כסיף זה להסיר את החסינות שלו. אנחנו נתמוך בהסרת החסינות שלו". ח"כ מירב כהן, ממפלגתו של לפיד, התייחסה בדיון במליאה לנושא אחר, וספרה לפני ההצבעה עד ל-136. היא הוסיפה כי "זה מספר הימים שהחטופים נמצאים בעזה".
גם ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד נאמה במליאה, וזעמה על חברי הכנסת מהקואליציה שאמרו כי מי שלא יצביע בעד "פוגע בחיילי צה"ל". לדבריה, "קואליציית המשתמטים נותנת לנו טיפים - לי אתם אומרים שאם אצביע נגד אני פוגעת בחיילים? אני כל שבוע מבקרת חיילים מתחילת המלחמה. הלכתי חצי שנה עם דגל בהפגנות. אם אני זורקת לבית המשפט העליון את העבודה שלי, כשיש עמדות ברורות של היועמ"שית לכנסת והיועמ"שית לממשלה נגד ההדחה, אז מה עשיתי בזה? אנחנו עוברים כאן התקפה נפשעת. אנחנו חברי כנסת ציונים ופטריוטים שאוהבים את המדינה. אתם יודעים שההדחה הזאת לא עומדת בתנאים, תתביישו".
3 צפייה בגלריה
ליברמן ולפיד
ליברמן ולפיד
ליברמן ולפיד. ראש האופוזיציה כינה את ההליך "פרוצדורה מקושקשת של ליברמן"
(צילום: עמית שאבי, לע"מ)
ח"כ וליד טאהא יצא נגד הליך ההדחה של כסיף, ואמר כי "בקואליציה מצאו את האשם לכל בעיות ישראל. אבל למען האמת, מה שהקואליציה שלכם הביאה על המדינה וממשיכה להביא עולה פי אלף מונים על מה שאמר ועשה עופר כסיף. המדיניות שלכם היא הרסנית, מדיניות של שיסוי ושל העמקת שנאה". גם ח"כ אחמד טיבי, יו"ר חד"ש-תע"ל, הגיב בנושא הדחת כסיף: "חוק ההדחה הוא חוק דרקוני ואנטי דמוקרטי. אני קורא לחברי הכנסת להתנגד".
בסופו של דבר, המתלבטים הם אלו שהכריעו - וכסיף כאמור לא הודח מהכנסת. חשוב לציין כי לצד הסלידה מהמעשה של כסיף, אין בסיס משפטי להדחה שלו לפי חוק יסוד הכנסת ויש שיאמרו שמדובר במהלך פופוליסטי. היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הדגישה בפנייה לח"כים כי החלטה להפסיק את חברותו של חבר הכנסת כסיף היא תקדימית וחריגה.
היא הזכירה את העמדה שהשמיעה בוועדת הכנסת, הדומה לזו של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שלפיה אין די ראיות לכך שהתבטאויותיו של חבר הכנסת כסיף מהוות תמיכה (שאינה רק הזדהות) במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד המדינה. "יתר השיקולים, ובכללם גם שאט נפש או סלידה מהתבטאויותיו והחשש מהפגיעה העלולה להתלוות להן, לצד הרצון להביע עמידה איתנה על זכותה של ישראל להגן על עצמה, לא מקיימים את העילה", ציינה אפיק.
פורסם לראשונה: 16:30, 19.02.24