(צילום: עמית הובר, אורי דוידוביץ)

לאחר הזינוק בתחלואה וההגעה ליותר מ-2,800 מאומתים אתמול, סגן שר הבריאות אומר כי אין אפשרות אחרת מלבד עוד מגבלות, שכוללות את סגירת המסחר. "צריך ללכת לריסון מהודק כמה שיותר מהר, אני מקווה שזה לא יחריף לסגר", אמר קיש.
הוא חשף עם זאת כי על אף הכוונה המקורית לסגור את כל מערכת החינוך בערים האדומות והכתומות, משרד הבריאות מתכוון לצעוד בדרך אחרת, באמצעות "איגום מטושים": "בתי ספר שייבדקו יוכלו להישאר פתוחים גם בערים אדומות וכתומות. ילד שיעשה בדיקה וייצא שלילי באותו היום יוכל לבוא למחרת לבית הספר. אנחנו עובדים על זה, זו אופרציה עצומה".
3 צפייה בגלריה
קורא גם לסגירת הקניונים. סגן השר קיש
קורא גם לסגירת הקניונים. סגן השר קיש
קורא גם לסגירת הקניונים. סגן השר קיש
"אנחנו עדיין מחכים להגדרה של הממוצע השבועי, אבל כן, אנחנו במגמת עלייה", אמר בתשובה לשאלה לגבי כניסה לשלב "הריסון המהודק". רואים את זה גם במגזר הערבי, וזה לא רק שם. יש עלייה ברורה ומובהקת במגזר החרדי ובמגזר הכללי. לצערי, לא נוכל להימנע מלעשות עוד מגבלות ולהיכנס לריסון מהודק".
לגבי המשמעות של אותו שלב, ענה: "הכול סגור מלבד עבודה ללא קבלת קהל. החינוך פתוח בערים הצהובות והירוקות. אנחנו עושים מאמץ לשלב חינוך גם בערים אדומות וכתומות, אבל בכפוף לבדיקות. בתי ספר שייבדקו יוכלו להישאר פתוחים גם בערים אדומות וכתומות. אנחנו בהתפרצות, חייבים לעצור אותה. אנחנו במשרד הבריאות ממליצים ללכת לריסון מהודק מהר ככל האפשר. אני מבין את המחיר הכבד - הכלכלי, החברתי, גם בחינוך. אבל בסופו של דבר אנחנו כולנו מבינים שכמה שפועלים יותר מוקדם, חוסכים".
מי יפצה את בעלי העסקים? "שמענו רק אתמול על תוכנית כלכלית של משרד האוצר וראש הממשלה שתומכת בעסקים. יש מקומות שזה לא מספיק טוב, במקומות האלה צריך לחזק. האופק והפתרון נמצא, אנחנו רואים את הסוף של האירוע עם חיסונים בכמות משמעותית. להערכתי באזור מרץ נוכל באמת להגיד שיש כבר מספיק אנשים מחוסנים. נכון לעכשיו, אין ברירה. לצערי, עם כל המחיר הכלכלי והחברתי, חובה ללכת למגבלות נוספות".
(צילום: שחר גולדשטיין, אורי דוידוביץ)

זו הייתה טעות לא ללכת על הריסון המהודק מוקדם יותר? "הקבינט הבין את העמדה שלנו, הבין את המשמעות של המחיר של הקמעונאות ואמר - אני מוכן לקחת סיכון. הייתה תקווה שאולי לא נגיע למספרים האלה. לצערי הגענו. זה לגיטימי לקחת סיכונים. לצערי הגענו למספרים שככל הנראה בימים הקרובים, שבוע, נצטרך לקחת החלטה בקבינט חזרה אחורה. ואני מקווה מאוד שזו תהיה הפעם האחרונה שנצטרך לעשות את זה".
מצד שני, מחלקות הקורונה די ריקות. אז למה לסגור? "אנחנו לא יכולים לנהל את האירוע לפי החולים הקשים בנקודת זמן נוכחית בבתי החולים כי המספרים יעלו. גם אם נסגור ונלך לסגר הכי חמור שיש, את תראי תחלואה קשה עולה בצורה משמעותית בבתי החולים. זה הניסיון שלנו מהמגפה. אנחנו מדברים היום שהגיע הזמן ללכת לריסון מהודק, אני מקווה שזה לא יחריף לסגר ואני מקווה שנתחיל לראות ירידה במספרים ובמקביל את כניסת החיסונים ויציאה מהמגפה".
במקרה של "ריסון מהודק", כל מערכת החינוך בערים האדומות תיסגר? "אנחנו רואים חשיבות מאוד גבוהה לחינוך ואנחנו כן רוצים לאפשר ערים אדומות שבהן ייבדקו התלמידים להישאר עם מערכת חינוך פתוחה בכיתות הנבדקות. ילד שיעשה בדיקה וייצא שלילי באותו היום, יוכל לבוא למחרת לבית הספר. אנחנו עובדים על זה, זו אופרציה עצומה. זה נקרא איגום מטושים - דוגמים את הקפסולה ורואים אם אחד בקפסולה חולה, אז עוצרים את הקפסולה ובודקים והולכים אחורה. הכוונה היא לשלב את זה עכשיו במסגרת הריסון המהודק כדי לאפשר לאותם בתי ספר אדומים שרוצים להיבדק, לחזור ללימודים".
3 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
"ניתן מוטיבציה שרק מחוסנים יוכלו להגיע למסעדות ואולמות"
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
אם מבצע החיסונים יפעל כמו שצריך - אפשר לדבר על מועד שבו ישראל תהיה בלי מגבלות? יכול להיות שבפברואר מסעדות ואולמות יהיו פתוחים לבעלי "דרכון ירוק"? "קשה לי להאמין שפברואר. אני חושב שהכי אופטימי יכול להיות מרץ. אפריל נראה אפילו יותר סביר, אבל זו הכוונה. זה תלוי גם בהיענות הציבור, צריכים לראות כמות משמעותית של אנשים שבאים להתחסן. אם לצורך העניין זה לא יקרה ולא יבואו, נהיה באירוע שלא נוכל לאפשר את זה. אז כן נותנים את המוטיבציה דרך זה שרק המחוסנים יוכלו להגיע למקומות האלה".
יכול להיות שבמרץ-אפריל יהיה עוד אירוע. בחירות. "אני לא רואה כמעט שום דרך להימנע מפיזור הכנסת, בשבוע הבא, ביום חמישי. והמשמעות תהיה בחירות לכנסת ב-23 במרץ".
יש מאמצים למניעת בחירות? "אפילו אם יש כאלה מאמצים, וזה מה שאני חושב שאנשים לא מספיק מבינים, הדרך היחידה להימנע מהפיזור האוטומטי של הכנסת זה להעביר תקציב או לתקן את החקיקה הזו. זה אירוע של לפחות מספר ימים. אם לא נראה עד יום ראשון הסכמות ומהלך אגרסיבי בכנסת לעצור את הפיזור, אנחנו מתפזרים".
גדעון סער בביקור בהדסה עין כרם
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שאשא ביטון. "עשתה נזק גדול מאוד למדינה"
(צילום: קובי קואנקס)
מה דעתך על חשיפת ynet של הצעת ליברמן לסער, לפיד ובנט? "יש שם הרבה מאוד אגו שקשה לי לראות איך מכנסים אותם לקופסה אחת. אני חושב שהמקום הנכון זה הליכוד, זה הבית שלנו. אני חושב שההובלה שלנו, גם במשבר, הוכיחה אחריות ובגרות. ועובדה שמדינת ישראל הצליחה להביא לפה ראשונה, באמת בהישג מדהים, את החיסונים".
בסקרים סער מזנק. "גדעון סער עשה טעות שעזב את הליכוד. אבל לפחות הוא התפטר מהכנסת והלך להוביל דרך אחרת, שזה תמיד לגיטימי לכל בן אדם באשר הוא. אני חושב שיפעת שאשא-ביטון מבזה את עצמה כשהיא נאחזת במנדט כאילו זו סירת הצלה. החלטת ללכת לדרך? תכבדי את עצמך, תעזבי את המנדט שלא קיבלת על הקולות שלך. בעיניי זה אירוע מאוד לא מכובד, אולי מעיד קצת על הפיגורה שהאמת שעשתה נזק מאוד גדול למדינת ישראל בתור יו"ר של ועדה פופוליסטית שנכנעה ללחצים, הקשתה מאוד וגרמה לנזק גדול בניהול המגפה".