פרשת הרצח של הילדה בת ה-12 לוֹלה, שנמצאה בסוף השבוע מוטלת בתוך קופסה בחצר בית בפריז, ממשיכה להעסיק את צרפת, ומעלה מחדש לסדר היום את שאלת גורלם של המהגרים הבלתי-חוקיים: בימים האחרונים התברר כי הנאשמת ברצח היא צעירה מאלג'יריה ששהתה בצרפת ללא היתר במשך שלוש שנים, ושהייתה אמורה להיות מגורשת לכל המאוחר בספטמבר אך הצליחה לחמוק מהרשויות ללא כל מאמץ.
6 צפייה בגלריה
 צרפת פריז רצח ילדה לולה על ידי מהגרת בלתי חוקית מ אלג'יריה
 צרפת פריז רצח ילדה לולה על ידי מהגרת בלתי חוקית מ אלג'יריה
לולה בת ה-12 ופרחים ונרות שהונחו לזכרה ליד הבית. ספרות מסתוריות על כפות הרגליים
(צילום: AFP, רויטרס)
6 צפייה בגלריה
לולה ו הרוצחת בכניסה לבניין המגורים ב פריז צרפת
לולה ו הרוצחת בכניסה לבניין המגורים ב פריז צרפת
תיעוד ממצלמת האבטחה: הרוצחת נכנסת לבניין. יצאה אחרי שעות
ראשיתה של הפרשה ביום שישי בלילה, אז נמצאה הילדה בקופסה בחצר הבית שבו התגוררה עם משפחתה: באותו אחר הצהריים דיווח אביה של לולה למשטרה כי היא נעדרת, אחרי שלא חזרה מבית הספר. הוא ניצל את עבודתו כשוער בבניין כדי לבדוק את צילומי האבטחה, ואז דיווח שבצילומים ראה את הבת נכנסת לבניין עם אישה אלמונית. כמה שעות אחר כך נראתה האישה יוצאת לבדה מהבניין כשהיא נושאת מה שנראה כמזוודה כבדה. הגופה נמצאה שעות אחר-כך על-ידי חסר בית.
החשודה ברצח נעצרה בשבת, וכעת היא נאשמת שחטפה את לולה, התעללה בה, תקפה אותה מינית ולבסוף רצחה אותה והחביאה את גופתה. גבר בן 43 שנעצר אף הוא מואשם כי סייע לה להחביא את הגופה. מנתיחה שלאחר המוות עולה כי הילדה מתה בסופו של דבר מחניקה, וכי היא ספגה פציעות בפנים, בגב ובצוואר, ופגיעות נוספות האופייניות לתקיפה מינית. המניע למעשה אינו ידוע. על כפות רגליה של לולה הקטנה נמצאו רשומות באדום הספרות אחת ואפס, אך לא ברור מה פשרן.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביקור ב אלג'יריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביקור ב אלג'יריה
הנשיא מקרון בביקור באלג'יריה השנה. "זעזוע עמוק מול הזוועה והכאב"
(צילום: AFP)
שלשום נפגש נשיא צרפת עמנואל מקרון עם הוריה של הילדה בארמון האליזה והביע את תנחומיו, וראש העיר פריז אן אידלגו ושר החינוך פאפ נדייה ביקרו בבית הספר של הילדה, שאליו נשלחו פסיכולוגים כדי לסייע לתלמידים ולהורים. דובר ממשלת צרפת, אוליביה וראן, אמר כי הממשלה כולה "מזועזעת עמוקות אל מול הזוועה והכאב".

רק 6% ממקבלי הצווים עזבו: האלג'יראים בראש המתחמקים

אלא שיריביו הפוליטיים של הנשיא מקרון סבורים כי אי אפשר לנתק את הרצח ממדיניות ההגירה של ממשלתו, שאותה הם מחשיבים למתירנית באופן בלתי נסבל. את הביקורת ליבו הדיווחים בצרפת על עברה של הרוצחת האלג'יראית, ששמה הוא דהביה ב': היא נכנסה לצרפת באופן חוקי לפני שש שנים כסטודנטית, אבל מאז פקע תוקף האשרה שלה, ובמשך שלוש שנים היא נותרה במדינה באופן בלתי-חוקי. באוגוסט, כשנחתה שוב בנמל התעופה אורלי בפריז, פקידי הרשויות שם גילו שאין לה היתר חוקי לשהות בצרפת, הנפיקו צו המורה לה לעזוב את המדינה בתוך חודש – ואז אפשרו לה להיכנס.
6 צפייה בגלריה
צרפת פריז פרחים לזכר הילדה לולה ליד ביתה נרצחה על ידי מהגרת בלתי חוקית מ אלג'יריה
צרפת פריז פרחים לזכר הילדה לולה ליד ביתה נרצחה על ידי מהגרת בלתי חוקית מ אלג'יריה
פינת הנצחה ליד ביתה של לולה. "איבדה את חייה כי לא גירשתם את האישה הזו"
(צילום: רויטרס)
האישור שניתן לדהביה ב' להיכנס איננו חריג, והוא הליך מקובל במקרה של שוהים בלתי חוקיים שאין להם עבר פלילי ושלא נראה כי נשקפת מהם סכנה גדולה ומיידית. בצרפת נשמעת כבר זמן רב ביקורת על השיטה הזו, משום שהנתונים מראים כי בפועל היא מאפשרת למהגרים בלתי-חוקיים לחמוק מהרשויות ולהישאר במדינה תקופות ארוכות ביותר. לפי דו"ח של הסנאט הצרפתי, במחצית הראשונה של שנת 2021 מתוך יותר מ-62 אלף בני אדם שצרפת הגדירה כשוהים בלתי-חוקיים שעליהם לעזוב את המדינה, רק כ-6% אכן עשו זאת. מהדו"ח עולה גם שמאז עלייתו של מקרון לשלטון ב-2017, בשום שלב שיעורם של המצייתים לצו לא היה גבוה מ-15%. מהגרים מאלג'יריה ידועים כמי שמפירים את הצווים הללו יותר מכול.
6 צפייה בגלריה
צרפת לאחר הניצחון של מקרון בבחירות
צרפת לאחר הניצחון של מקרון בבחירות
מרין לה פן. "יותר מדי פשעים של מהגרים שמישהו לא הצליח או לא רצה לגרש"
(צילום: GettyImages )
העובדה שלדהביה ב' הותר להיכנס עוררה תגובות חריפות מימין. "החשודה במעשה הברברי הזה לא הייתה צריכה להיות במדינה שלנו", אמרה בדיון סוער בפרלמנט מרין לה פן, מנהיגת מפלגת "האיחוד הלאומי" שרבים מחשיבים למפלגת ימין קיצוני, ומהווה כיום את מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בבית המחוקקים. "מה מונע מכם לשים סוף להגירה החשאית והבלתי-מבוקרת הזו? יותר מדי פשעים מתבצעים על-ידי מהגרים בלתי-חוקיים שמישהו לא הצליח או לא רצה לגרש".

"לא גירשתם אותה, ולולה מתה"

אריק זמור, שנחשב למנהיג ימין קיצוני יותר מלה פן וידוע בהצהרותיו החריפות נגד מהגרים, במיוחד מוסלמים, כינה את הפשע Francocide – "רצח צרפתים". זמור דוגל זה שנים ב"תיאוריית ההחלפה", שלפיה מהגרים בלתי חוקיים מובאים בשקט לצרפת כדי לשנות את פניה מבפנים עד שתאבד את אופייה. היום שאל זמור: "מתי נגן על ילדינו מפני ההתקפות שתמיד מתבצעות על-ידי אותם אנשים, ותמיד על חשבון אותם אנשים?". גם חבר הפרלמנט אריק פוז'ט מהמפלגה הרפובליקנית שבימין המתון מתח ביקורת על הממשלה, ואמר לשר המשפטים: "לולה איבדה את חייה כי לא גירשתם את האישה הזו".
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן ביקשה מנגד מהאופוזיציה "להפגין מעט הגינות וכבוד" כלפי הוריה של הילדה ולהניח למשטרה ולמערכת המשפט לעשות את עבודתן. דובר הממשלה וראן ביקש מחברי הפרלמנט שלא לערב פוליטיקה בעניין: "הוריה של לולה ביקשו מאיתנו תמיכה קולקטיבית אל מול מה שהם עוברים, בלי להוסיף לכאבם. כמוהם, אנחנו רוצים תשובות. כמוהם, אנחנו רוצים שיוטל העונש הדרוש. כעת העניין נמצא בטיפולן של רשויות אכיפת החוק".
6 צפייה בגלריה
אריק זמור
אריק זמור
תמיד אותם פושעים, תמיד אותם קורבנות. אריק זמור
(צילום: AFP)
ברשתות החברתיות בצרפת התרוצצו בימים האחרונים שלל שמועות באשר למניע האפשרי לרצח, במיוחד לנוכח הספרות שנמצאו על רגליה של הילדה ושפשרן לא ברור. לפי דיווחים, אחד המניעים שהועלו על-ידי מקורות הבקיאים בחקירה הוא סכסוך בין אמה של לולה לבין הנאשמת ברצח. לפי הדיווחים האלה, הרוצחת גרה בעבר עם אחותה בבניין שבו גרה לולה, וכשביקשה אישור להיכנס אליו אמה של לולה התנגדה. עוד ידוע כי הרוצחת עצמה הייתה בעבר קורבן של אלימות במשפחה. לפחות לאחרונה לא היה לה בית קבוע, וגם לא עבודה קבועה.
פורסם לראשונה: 23:50, 19.10.22