(צילום: משי בן עמי)

יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב (העבודה) מתח ביקורת על הממשלה שמתעכבת לדבריו בכל הנוגע לטיפול בריגול המשטרתי אחר אזרחים, ואמר כי בעיניו "אי אפשר לסיים את הפרשה בלי ועדת בדיקה ממשלתית או ועדת חקירה ממלכתית". בריאיון לאולפן ynet אמר קריב כי הוא חושב שיש "עיכוב מצער" בפעולה הנדרשת של הממשלה, וציין כי הייעוץ המשפטי לממשלה לא יוכל לפקח על הבדיקה מאחר שגם הגורמים שמפקחים על המשטרה צריכים להיבדק.
"אני יכול לסמוך עליהם בחלק מהבדיקה", אמר קריב. "אני יכול לסמוך עליהם שיבדקו איך הדברים נעשו בתוך המשטרה, אבל על השאלה מי פיקח על הפעלת כלי הריגול, אם משרד המשפטים עקב כמו שצריך אחרי פעולות המשטרה, מי אישר את רכש התוכנות ודאג לוודא שיש נהלים מאוד ברורים לגבי הפעלתן - אני מבין את רה"מ שרוצה לדעת במהירות אם חדרו או לא חדרו לטלפונים של פוליטיקאים ואנשי ציבור".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
"בנט שוגה בהתעכבות שלו". גלעד קריב ורה"מ
(צילום: אמיל סלמן דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
עם זאת, קריב גם מתח ביקורת על בנט. "אני חושב שרה"מ שוגה בהתעכבות שלו עם הקמת ועדת בדיקה ממשלתית או ועדת חקירה ממלכתית. כל הכבוד לעיתון כלכליסט על רצף התחקירים שלו, אבל צריך לומר – גם ללא אותה רשימה של 26 אנשים, מהדברים שאנחנו כבר יודעים כי המשטרה הודתה בהם, יש הצדקה להקמת צוות בדיקה חיצוני. הצוות הזה צריך לבדוק גם את מנגנוני הפיקוח על המשטרה. אז אי אפשר להפקיד את הבדיקה בידי מי שאמור לפקח את המשטרה והצפי שלי הוא שבסופו של דבר תקום פה ועדת בדיקה ממשלתית או ועדת חקירה ממלכתית, ולכן אין שום סיבה להתעכב בעניין הזה, פשוט צריך לרוץ קדימה".
חבר הכנסת הוסיף כי המשטרה, שתחילה טענה שלא היה פסול בהתנהלותה, הודתה לראשונה בחריגות מהנהלים כבר בוועדה שבראשותו. "הם היו אצלי בוועדה ואמרו שהיו 'אנומליות טכנולוגיות', אמר קריב שהדגיש כי הוא לא מאמין ב"פירוק המשטרה" או בבלימת מהלכיה במאבק נגד הפשיעה.
קריב נשאל אם הממשלה נכשלה במאבק ביוקר המחיה, ואמר כי בעיניו בתקופת הגל החמישי ננקטה "מדיניות מצוינת". הוא אמר כי "ההתעקשות להשאיר את הכלכלה, ובעיקר את מערכת החינוך, מתפקדות - הוכחה כנכונה. בסופו של דבר, כפי שאמרנו, נצא מהגל הזה בלי נזקים דרמטיים למשק. אם הייתה ממשלה אחרת – כבר היינו בתוך סגר. וכאן יש התעקשות שלא יהיה סגר, מכיוון שהנזקים הבריאותיים מסגר הם לאין שיעור יותר גדולים".
הוא הוסיף כי הממשלה הנוכחית דחתה את תחילת גל האומיקרון בישראל בארבעה עד שישה שבועות לעומת האירופים, וניצלה את הזמן להצטיידות בתרופות למניעת תחלואה קשה ולהיערכות של בתי החולים. "זה אפשר להשאיר את מערכת החינוך פתוחה. יש פה בהחלט מדיניות מוצדקת ומוצלחת של הממשלה בתחום הזה".

על חוק האזרחות: "לא עומדים בהסכמים"

על חוק האזרחות שאושר השבוע בתמיכת הקואליציה אמר קריב שהוא לא יכול לחיות איתו בשלום. "חורים בספינה תמיד יש, בכל קואליציה, גם כשהיא כולה ימין - ובטח בקואליציה כזו מגוונת. השאלה היא לא אם יש חורים - אלא אם אתה יודע להתגבר עליהם ולסתום אותם", אמר.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
"מגדילה את החורים בספינה"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
"אני יצאתי מהמליאה ואני אומר גם מדוע. היה סיכום שחוק האזרחות יקודם רק במקביל למימוש חבילת צעדים הומניטריים - והיא לא מומשה. אם מבקשים מח"כים ממפלגת העבודה וממרצ לתמוך בחוק האזרחות - צריך לעמוד בסיכומים אחד לאחד. זה לא מה שקרה, מי שהגדיל פה את החור בספינת הקואליציה זה מי שהלך וסגר הסכם עם שמחה רוטמן וחבריו את התמיכה בחוק", האשים קריב והצביע על האחראית: "שרת הפנים איילת שקד".

"החבורה של סמוטריץ' - מיעוט קיצוני"

בהמשך הראיון נשאל קריב לדעתו על ההתבטאות החריגה של בכירי הקהילה היהודית בבריטניה שקראו לח"כ בצלאל סמוטריץ' השוהה בלונדון לחזור לישראל. "היא אכן לא בסגנון בריטי, אבל יש ביטוי שאומר 'מי שזורע רוח, קוצר סופה'", אמר קריב. "אני יושב במליאה ואני שומע את סמוטריץ' וחבריו מקללים, מגדפים, משמיצים וקוראים לאפליה של קהילות יהודיות שלא מתנהגות על פי הדרך הדתית שלהם. אז אני ממש לא מתרגש מזה שפעם אחת מישהו עונה לבצלאל סמוטריץ' בשפה שהוא משתמש בה כדבר שבשגרה כלפי מיליוני יהודים".
קריב שיבח את ארגון הגג של הקהילות היהודיות בבריטניה - שמכילה גם נציגות אורתודוקסית - ופנה לסמוטריץ': "אתה והדעות המפלות והגזעניות שלך - אין לכם מקום". הוא אמר כי "למה סמוטריץ' נסע לבריטניה? הוא נסע כדי לדבר על כך שצריך להפלות את הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות ולמנוע מהלכי גיור אורתודוקסיים יותר מתונים.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה הציונות הדתית
קריב על סמוטריץ': "טוב שמישהו עונה לו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אז הוא יישב פה, ישמיץ כל רב שמעז ללכת לשיטת בית הלל בגיור, ואז יהדות בריטניה צריכה לקבל אותו במחיאות כפיים? הוא הרי אומר ליהדות בריטניה 'אם אתם לא מקבלים את הסטנדרטים ההלכתיים שלי, אין לכם מקום במדינת ישראל'. אני מקווה שגורמים ישראליים שמדברים על מיעוט יהודי ועל יחסי ישראל והתפוצות, יתחילו לאותת לחבורה הזו, שהיא מיעוט קיצוני שמטרלל את העם היהודי כבר עשרות שנים, 'חברים, עד כאן. אתם לא הרוב, אתם מיעוט קיצוני, רוב העם היהודי מעדיף לפעול בשיטת בית הלל ולא כמו הקנאים שהרסו את הבית השני'".
חבר הכנסת התייחס גם לציוץ של סמוטריץ' בתגובה לקריאה החריגה, שבו כתב "יהודי בריטניה, בכל מקרה אני אוהב אתכם", ואמר: "את מי הוא אוהב ביהדות בריטניה? את אלה שהוא מכנה כ'לא יהודים'? את אלה שהוא רוצה להפלות את הרבנים שלהם? אם זאת השיטה שלך לאהוב כל יהודי, אז אנחנו ויהדות בריטניה מוותרים על זה".