ויאם חסן, סמי אבי המנוח ועורכי הדין מגיבים
(צילום: שמיר אלבז)

תשע שנות מאסר נגזרו היום (שלישי) על ויאם חסן, שדקר למוות את דניאל חלבי בקטטה בדליית אל כרמל לפני שלוש שנים. חסן הואשם תחילה ברצח, אך בגלל קשיים בחקירה הורשע לבסוף בהריגה במסגרת הסדר טיעון שבו הודה במעשה. בנוסף נגזרו עליו מאסר על תנאי ותשלום פיצויים על סך 150 אלף שקלים למשפחתו של חלבי.
חלבי, בן 18 מדליית אל כרמל, נדקר למוות ב-25 במאי 2019 סמוך לבריכה ביישוב. משפחתו טענה כי כחודשיים לפני המקרה, בנם ניסה למנוע מחסן, תושב כפר סאג'ור שליד כרמיאל, לחזר אחר נערה, מה שהוביל לסכסוך ביניהם. עקב הסכסוך, השניים החליטו להיפגש סמוך לבריכה.
5 צפייה בגלריה
דניאל חלבי, הנרצח בקטטה בדליית אל כרמל
דניאל חלבי, הנרצח בקטטה בדליית אל כרמל
דניאל חלבי שנדקר למוות בקטטה בדליית אל כרמל
(באדיבות המשפחה)
לפי הפרקליטות, הנאשם הגיע למפגש מלווה בחבריו חמוש בסכין ובשתי אלות, בעוד שהמנוח הגיע למקום עם אחיו אייל. במקום התפתחה קטטה שבה היכו המעורבים זה את זה באלות. "בשלב מסוים, תוך כדי חילופי המכות, שלף הנאשם את הסכין ודקר את המנוח שלוש פעמים, דקירה אחת בלב ושתיים בבית השחי משמאל", תואר בכתב האישום. חלבי התמוטט ונפל על כביש סמוך למקום, בעוד שאחיו רדף אחר הנאשם והיכה בו באלה. מותו של דניאל חלבי נקבע מאוחר יותר בבית החולים כרמל בחיפה.
הפרקליטות טענה כי יש בידיה ראיות נגד חסן, בהן הסכין שנתפסה ועליה סימני הדם של חלבי, ומעצרו הוארך עד לתום ההליכים נגדו. בחקירתו במשטרה, וגם במשפט, הודה חסן כי השתתף בקטטה, אך כפר תחילה בטענה כי הוא זה שדקר את חלבי. מנגד, כמה עדים, ובהם אחיו של חלבי, חברו של חסן עצמו ועוברי אורח שהיו במקום טענו כי הוא זה שדקר את המנוח. סנגורו של חסן, עו"ד באסל פלאח, עמד על כך שמרשו אינו זה שדקר את חלבי. לאחר שהפרקליטות הבינה כי נוצרה בעיה להרשיע את חסן בעבירה של רצח בכוונה תחילה, היא הגיעה בקיץ להסדר טיעון מקל עמו, שבמסגרתו הורשע בהריגה וביקשה לגזור עליו שבע עד עשר שנות מאסר.
לפני מתן גזר הדין, חסן אמר: "ביקשתי סליחה מהמשפחה של דניאל, אמרתי להם שאני מצטער על מה שהיה. זה כואב, אני מתנצל".
5 צפייה בגלריה
סמי חלבי אביו של דניאל
סמי חלבי אביו של דניאל
סמי חלבי, אביו של דניאל. "אין צדק בעונש של עשר שנים"
(צילום: ליאור אל-חי)
שופט בית המשפט המחוזי בחיפה יחיאל ליפשיץ נימק בגזר הדין: "אין עונש שירפא את כאבה של משפחת המנוח. הגעתי למסקנה שיש לכבד את ההסדר אליו הגיעו הצדדים. חלק מהשיקולים להסדר היו שיקולים ראייתיים וגם טווח הענישה עליו הסכימו הצדדים תואם ולו בקווים כלליים את מתחמי הענישה במקרים דומים".
לגבי העונש כתב השופט: "נתתי דעתי מחד לתוצאה הטראגית שנגרמה, מות המנוח, וכן להגנה על ערך החיים. כמו כן, נתתי דעתי לפגיעה הקשה והממשית שנגרמה למשפחתו. שום עונש לא ירפא את פצעיהם. עם זאת, יש לקוות כי חלוף הזמן ישכך ולו במעט את כאבם והם ימצאו מזור לקשיים הרבים שמולם הם ניצבים". הוא הוסיף: "מנגד, נתתי משקל לנתוני הנאשם - צעיר נעדר עבר פלילי שנטל אחריות על מעשיו וגילה אמפתיה כלפי כאב משפחת המנוח".
5 צפייה בגלריה
זירת הקטטה בדליית אל כרמל בה נהרג דניאל חלבי
זירת הקטטה בדליית אל כרמל בה נהרג דניאל חלבי
זירת הקטטה שבה נדקר למוות דניאל חלבי
(צילום: דוברות המשטרה)
הוריו של דניאל חלבי, סוהא (48) וסמי (54), סיפרו לאחר ההרשעה כי הם מאוד פגועים וכועסים על כך שדוקר בנם לא הורשע ברצח. "הבן שלי הלך סתם", אמר אביו. "היה לי ילד בן 18 שכל החיים היו לפניו. הוא הכין את עצמו לצבא, רצה לשרת בסיירת, ובסוף נדקר למוות סתם. המוות של דניאל פירק את המשפחה. כולם גמורים. לי אין חשק לצאת מהבית מאז שלקחו לי את הבן". הוא ציין עוד כי "אני לגמרי לא שלם עם זה שהדוקר למוות של הבן שלי הורשע רק בהריגה ולא קיבל עונש של מאסר עולם. אין צדק בעונש של עשר שנים".
האם סוהא סיפרה על האכזבה הגדולה מהפרקליטות ומהמדינה. "הייתי גאה שאני שייכת למדינת ישראל ולא ציפיתי לרגע שעונש כזה ייגזר על הדוקר. עם התנהלות כזאת של המדינה, אין פלא שאנשים לוקחים את החוק לידיים. כעת אנחנו יודעים את הסיבה לכל מעשי הרצח במדינה - אנשים לא סומכים על הרשויות ואין להם ממה לפחד. העבריינים הבינו את זה מזמן".
5 צפייה בגלריה
ויאם חסן הנאשם עם עורך דינו
ויאם חסן הנאשם עם עורך דינו
הנאשם ויאם חסן עם עורך דינו באסל פלאח: "אני מצטער"
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
משה שפירא ואבי קורצברג
משה שפירא ואבי קורצברג
עורכי הדין משה שפירא ואבי קורצברג: "מצפים שביהמ"ש יראה את האינטרס הציבורי לנגד עייניו"
(צילום: ליאור אל-חי)
עורך הדין משה שפירא, שייצג את משפחתו של דניאל חלבי, אמר: "אנחנו רואים 140-130 נרצחים בשנה, 75% מתוכם הם במרחב הלא יהודי. פסק הדין לא מעביר מסר של הרתעה, לא כלפי צעירים ולא כלפי המגזר. זה גזר דין נמוך מאוד". הוא הוסיף: "אנחנו מצפים שבתקופה כזו, כאשר מקרי הרצח עולים, שבית המשפט יראה את האינטרס הציבורי לנגד עייניו. זה לא קרה בגזר הדין, עבר פה מסר חלש כלפי פושעים ורוצחים פוטנציאליים".
עורך הדין אבי קורצברג, שייצג אף הוא את המשפחה, מסר: "מדובר ברצח. אנחנו נבחן את מחדלי המשטרה והפרקליטות, הפרוטוקולים וגזר הדין. אנחנו סבורים שיש כישלון בתפיסת העולם של חיי אדם, קל וחומר בחברה הערבית. אנחנו אומרים - זה לא סוף פסוק".
סנגורו של חסן, עורך הדין באסל פלאח, מסר כי "גזן הדין סביר לאור ההסדר שסוכם בין הצדדים, בין שבע לעשר שנות מאסר. השופט צודק בכך ששום עונש לא יכול לרפא את הכאב של משפחת המנוח".