כלי תקשורת ערביים דיווחו הבוקר (חמישי) כי עבד אל-עזיז סאלחה חוסל בתקיפה אווירית של צה"ל בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. בהמשך גם צה״ל ושב"כ אישרו את דבר חיסולו. סאלחה, ששוחרר בעסקת שליט, זכור מהלינץ' בחיילי המילואים ואדים נורז'יץ ויוסי אברהמי באוקטובר 2000 ברמאללה - אז יצא אל החלון והציג לראווה את ידיו, שהיו מגואלות בדמם.
4 צפייה בגלריה
שער "ידיעות אחרונות" אחרי הלינץ' ברמאללה, 2000
שער "ידיעות אחרונות" אחרי הלינץ' ברמאללה, 2000
שער "ידיעות אחרונות" אחרי הלינץ' ברמאללה, 2000
(צילום: ידיעות אחרונות)
"צה״ל ושב״כ חיסלו הלילה בתקיפה מהאוויר בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה את המחבל עבד אל-עזיז סאלחה״, אישרו בצהריים צה"ל ושב"כ. "סאלחה השתתף בלינץ׳ האכזרי ברמאללה בשנת 2000 בו נרצחו חיילי המילואים רס"ל (במיל') יוסף (יוסי) אברהמי ז"ל ורב"ט (במיל') ודים נורז׳יץ ז״ל. הוא מוכר מהתמונה בה צולם כשידיו מונפות מהחלון כשהן מגואלות בדם לאחר הלינץ׳. צה״ל משתתף בצער המשפחות השכולות וימשיך ללוות אותן.
"בשנים האחרונות סאלחה היה מעורב בהכוונת פעילות טרור ביהודה ושומרון והמשיך לעסוק בפעילות טרור גם בימים אלו. המחבל, בן 43, במוצאו מדיר ג׳ריר שבבנימין, גורש בעסקת שליט לרצועת עזה לאחר שנעצר בשנת 2001, אחרי הלינץ׳. צה״ל ושב״כ ימשיכו לחסל ולרדוף את מחבלי חמאס בעבר ובהווה ואת כל מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל".
ב-12 באוקטובר 2000 נורז'יץ ואברהמי נכנסו לרמאללה בטעות בדרכם לבסיס בבנימין, במקום לעקוף את העיר דרך מחסום חיזמא. כשנכנסו לעיר הפלסטינית הם זוהו מיד לפי לוחית הרישוי הצהובה כישראלים, ואז החל המון פלסטיני ליידות אבנים על רכבם ולתקוף אותם. בשלב מסוים נתקעו בפקק שבגללו לא היו יכולים עוד לנסוע, ושוטרים פלסטינים לקחו אותם לתחנת המשטרה "אל-בירה" תוך שאיימו עליהם ברובים. בדרך לשם, עברו השניים אלימות קשה מצד הפורעים, מבלי שהשוטרים מנסים לגונן עליהם.
4 צפייה בגלריה
חיסולו של האסיר המשוחרר עבד אל עזיז סאלחה בדיר אל-באלח
חיסולו של האסיר המשוחרר עבד אל עזיז סאלחה בדיר אל-באלח
הפך ל"עיתונאי". סאלחה
גם כשכבר הגיעו חיילי המילואים לתחנת המשטרה, ההמון התגודד בחוץ ודרש להוציאם כדי לרצוח אותם. בשלב מסוים נפתחו הדלתות, ההמונים נכנסו פנימה, ויחד עם שוטרים פלסטינים היכו את השניים למוות באלימות קשה, וגופותיהם הושלכו אל הרחוב - שם המשיכו לעבור התעללות מחרידה.
סאלחה, במקור מהכפר דיר ג'ריר סמוך לרמאללה, הודה עם מעצרו בשנת 2001 שהיה חלק מההמון שפרץ לתחנת המשטרה, וכן שחנק את אחד החיילים בעוד אחרים הכו בו. כשהוא ראה שידיו מגואלות בדם החיילים, הוא הלך לחלון והציג אותן בגאווה להמון שמתחתיו. בשנת 2004 בית המשפט הרשיע אותו ברצח רב"ט ואדים נורז'יץ וגזר עליו מאסר עולם, ואולם בשנת 2011 הוא היה אחד המחבלים ששוחחרו בעסקת שליט וגורשו לעזה.
4 צפייה בגלריה
חיסולו של האסיר המשוחרר עבד אל עזיז סאלחה בדיר אל-באלח
חיסולו של האסיר המשוחרר עבד אל עזיז סאלחה בדיר אל-באלח
הנפת הידיים שהפכה מזוהה עם סאלחה
המחבל היה בן 19 בזמן הלינץ', וטען אז שהניף את ידיו מהחלון כ"סימן ניצחון". לימים הפך ל"עיתונאי" ברצועת עזה, עבד בסוכנות ידיעות המזוהה עם חמאס והוצג כ"מומחה לענייני ישראל".
שני אברהמי דגן, בתו של יוסי אברהמי ז״ל, אמרה הבוקר מטעם המשפחה: "קיבלנו את ההודעה על החיסול היום מחברים שראו את הכתבה ב-ynet. אנחנו שמחים. למרות שזה לקח כמעט רבע מאה, בסוף זה קרה. אני חושבת שבסופו של דבר זה מוכיח שנגיע לכל אחד מתי שצריך".
לדברי אברהמי, "אני גם מקווה שאיכשהו זה יעזור לקדם דברים בנושא החטופים ולהגיע אליהם. אני מאמינה בצבא שלנו, וכל אויב שחושב שהוא יכול לעשות לנו משהו - נגיע אליו בצורה כזו או אחרת. יחד עם זאת, אני רוצה להזכיר שיש עוד הרבה כמוהו שהשתתפו בלינץ', וגם אליהם כמובן צריך להגיע ולבוא איתם חשבון. יכול להיות שזה נותן מעט שקט העובדה שאנחנו יודעים ומראים שעם כל אחד נמצה את הדין".