2 צפייה בגלריה
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
המאחז הבלתי-חוקי "המור" בבנימין
המאחז הבלתי-חוקי לא יפונה, לפחות לא בימים הקרובים: בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא צו ביניים שמונע ממערכת הביטחון לבצע הבוקר (חמישי) פינוי במאחז הבלתי-חוקי "המור", שהוקם בשבוע שעבר ליד ההתנחלות עלי בתגובה לפיגוע שבו נרצחו ארבעה ישראלים. בעבר התקבלו כמה החלטות דומות, אך מדובר אפוא בצעד חריג.
כוחות הביטחון כבר היו בדרך לפנות את המאחז שהוקם ללא קבלת האישורים הנדרשים על אדמת מדינה בסמוך לכביש ראשי, לצד שישה מאחזים וחוות חקלאיות שכפי שחשפנו ב-ynet הוקמו גם הם בניגוד לחוק בתגובה לפיגוע בידיעת הדרג המדיני.
הפינוי המתוכנן להיום אושר גם הוא על-ידי הדרג המדיני, על רקע הביקורת שנשמעה בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם על הקמת המאחזים וכן על הוספת 1,000 יחידות דיור ביישוב עלי ועוד 4,600 יחידות דיור נוספות בשטחים.
מתנחלים עולים לאביתר
(צילום: אלישע בן קימון)

במועצה האזורית מטה בנימין, שעומדת מאחורי הפנייה לבית המשפט המחוזי, בירכו הבוקר על הצו שהוצא למערכת הביטחון. ראש המועצה ישראל גנץ מתואם באופן מלא עם השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. השניים דחפו להוספת 1,000 יחידות הדיור בהתנחלות עלי, וכעת פועלים להרחיב את ההתיישבות בנקודות אסטרטגיות מבחינתם בשטח המועצה האזורית.
לאחר הרצח סמוך לעלי, אמר ראש המועצה גנץ כי הוא פועל להרחבת ההתיישבות בבנימין ובאזור ההתנחלויות עלי ושילה. בשבוע האחרון היה מעורב גנץ בשיחות עם כל הגורמים המדיניים כדי לאפשר את הישארות המאחז הבלתי-חוקי על הקרקע.
במערכת הביטחון חוששים שהמאחזים החדשים יהפכו למוקדי חיכוך של מתנחלים עם האוכלוסייה הפלסטינית. בכך עלולה להיווצר הסלמה גדולה יותר שתוביל לאלימות בין ישראלים לפלסטינים באזור הנפיץ.

ארדן: "יהודה ושומרון - לב ליבו של העם היהודי"

במקביל, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר בישיבה שנערכה הלילה במועצת הביטחון של האו"ם כי היתר הבנייה בהתנחלויות "אינן מכשול לשלום". ארדן ציין עוד כי "הבנייה ביהודה ושומרון לא תיעצר". בנוסף, הוא הדגיש כי בניית בתים ביישובים קיימים ברחבי יהודה ושומרון "אינה צעד משלהב".
ארדן ציין בפני נציגי חברות המועצה כי "יהודה ושומרון היא לב ליבו של העם היהודי. קוראים לנו 'יהודים' כי אנחנו מיהודה. היא חלק אינטגרלי ממי שאנחנו. יש לנו על זכויות חוקיות, מוסריות, והיסטוריות על האדמה. למרות שאתם מתייחסים כל הזמן כאן ל'שטחים הפלסטיניים הכבושים' - האדמה מעולם לא הייתה בבעלות עצמאית של ישות פלסטינית, מעולם. היהודים לא יכולים להיות כובשים במדינה שלהם, במדינה שלנו".
השגריר אמר את הדברים בתגובה לנאומים שנשאו כמה נציגים של חברות המועצה, בהם גם שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד שתקף את ישראל על "התרחבות בלתי-פוסקת של ההתנחלויות הישראליות שמתדלקות אלימות". וונסלנד אמר כי הוא "מודאג מאוד מספירלת האלימות ההולכת וגוברת בשבועיים האחרונים".
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
השגריר באו"ם ארדן
(צילום: רפי קוץ)
ארדן אמר כי ההתנחלויות מהוות ״פחות משני אחוזים משטח כולו ובכל זאת יש מאות אלפי ישראלים שחיים ביישובים האלה. ועד כמה שזה נראה מזעזע לחלק מכם, גם ישראלים החיים ביהודה ושומרון הם בני אדם, ומגיעים להם צרכים בסיסיים כמו תשתיות ודיור. הבנייה שם לא תיפסק. אתם מצפים שפשוט ניכנע לכל דרישות הפלסטינים? להפוך את גבעות יהודה ושומרון למוקדי שיגור רקטות טרור המשקיפים על ערי ישראל, בדיוק כמו מה שקרה בעזה? זה לא תרחיש דמיוני. רק אתמול נורו שתי רקטות מג'נין לעבר ישראל".
ארדן גינה בנאומו את האלימות מצד קיצוניים ישראלים, אך הוסיף כי "בישראל אנו מגנים כל סוג של אלימות ונוקטים צעדים נגד מי שמבצע אותה. אך למרבה הצער, הרשות הפלסטינית עושה בדיוק את ההפך. לא רק לגבי אלימות ונזקי רכוש, אלא אפילו בכל הקשור לרצח של אזרחים חפים מפשע, כולל ילדים״.
השגריר באו"ם אמר עוד כי "התקפות הטרור הפלסטיניות היו בלתי-פוסקות לאורך השנים, ללא קשר לממשלותיה השונות של ישראל. ימין, שמאל, מרכז - זה לא משנה לפלסטינים. ההסתה הפלסטינית נמשכת וכתוצאה מכך הטרור הפלסטיני נמשך. הנרטיב של 'מעגל אלימות' הוא שקרי לחלוטין. אין דבר כזה. יש טרוריסטים שרוצחים ישראלים כתוצאה של הסתה פלסטינית רעילה וישראל שנוקטת פעולות כדי להגן על עצמה. אין 'מעגל'".
בסיום הדיונים הסכימו כל חברות המועצה, כולל רוסיה וארה"ב, על נוסח שקורא לשני הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני "להימנע מפעולות חד-צדדיות שמעוררות עוד יותר את המתיחות", וקראו להדגיש ״את המחויבויות של הרשויות הישראליות והפלסטיניות להילחם ולגנות את הטרור על כל צורותיו".