אלפי נפגעים אתמול בפיצוץ ביפרים. מאות נפגעים היום בפיצוץ מכשירי קשר. חיזבאללה מוכה יום אחר יום - ושר הביטחון יואב גלנט אומר כי "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה". הרמטכ"ל מצידו הבהיר כי "יש לנו עוד הרבה יכולות", וראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הודעה קצרה: "אני כבר אמרתי - אנחנו נחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. וכך בדיוק נעשה". מעט אחרי הודעתו, נצפתה שיירת ראש הממשלה סמוך למטה המוסד.
השלושה אמרו את הדברים כשלוש שעות לאחר הפיצוצים בלבנון, שמהם נהרגו לפחות 14 בני אדם ונפצעו לפחות 450. בעקבות הפיצוצים אתמול עדיין מאושפזים בבתי החולים בלבנון יותר מ-1,600 פצועים. הערב שוב דווח על פיצוצים בלבנון, באזור בעלבכ - ולאחר מכן התברר כי הסיבה לכך הייתה פיצוץ מכשירים על-ידי צבא לבנון. לפי הדיווחים, אירעו היום במקביל גם פיצוצים במפקדת מיליציה פרו-איראנית במוסול שבעיראק.
שיירת נתניהו ליד מטה המוסד, הערב

ההודעה הקצרה של נתניהו: נחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

גלנט: "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה"
(צילום: אלעד מלכה)

תיעוד דרמטי: פיצוץ בזמן הלוויה בביירות

7 צפייה בגלריה
 פיצוצים של מכשירי קשר בביירות
 פיצוצים של מכשירי קשר בביירות
רכב שעלה באש בביירות, באחד הפיצוצים
7 צפייה בגלריה
מכשיר קשר מסוג icom ic-vb
מכשיר קשר מסוג icom ic-vb
מכשיר קשר כדוגמת אלו שהתפוצצו
בביקור בבסיס רמת דוד של חיל האוויר התייחס היום (רביעי) אחר הצהריים שר הביטחון למתיחות הגואה בגבול לבנון, ואמר - מבלי להתייחס ישירות לפיצוץ מכשירי הקשר: "מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות. אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה - וזה דורש מאיתנו תעוזה, נחישות והתמדה".
ברמת דוד אמר גלנט: "לא שכחנו את החטופים ולא שכחנו את המשימות שלנו בדרום, זו חובה שלנו ואנחנו מבצעים אותה במקביל. הפעולה הזאת מתבצעת על-ידי כל הגופים והמשימה היא משימה ברורה ופשוטה - להחזיר את תושבי היישובים בצפון לבתיהם בביטחון. כאשר אתם מסתכלים על תמונת המצב, צה"ל מביא הישגים מצוינים, יחד עם שב"כ, יחד עם המוסד, על כל הגופים ועל כל המסגרות והתוצאות הן תוצאות מאוד מרשימות".
לדבריו, "יש תיאום מלא במערכת ואחדות בקשר להשגת המטרות - ראש הממשלה, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד ושר הביטחון. הכול מוקדש למטרה אחת - להחזיר את התושבים". גלנט הוסיף כי "אנחנו בפתחה של תקופה חדשה בתוך המלחמה הזאת ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו. זה לא חמאס, זה משהו אחר וצריך להיערך לעניין הזה כמו שצריך. אנחנו נידרש לעקביות לאורך הזמן, המלחמה הזאת דורשת תעוזה רבה, נחישות והתמדה".
המראות לאחר הפיצוצים בביירות

הרמטכ״ל בפיקוד הצפון
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
צידון
צידון
אמבולנסים בצידון
(צילום: REUTERS/Hassan Hankir)
7 צפייה בגלריה
צידון
צידון
המראות מצידון
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים במקביל הערכת מצב בפיקוד הצפון עם חברי פורום המטה הכללי, ואישר את תוכניות ההתקפה וההגנה לזירה הצפונית: "אנחנו מאוד נחושים לייצר את התנאים הביטחוניים שמחזירים את התושבים לבתים, ליישובים, ברמת ביטחון גבוהה, ואנחנו מוכנים לעשות כל מה שנדרש כדי להביא אותם. יש לנו הרבה יכולות שעוד לא הפעלנו, הכלל הוא - כל פעם שאנחנו עובדים בשלב מסוים, שני השלבים הבאים מוכנים לצאת חזק קדימה. בכל שלב המחיר בחיזבאללה צריך להיות גבוה".
הפיצוצים בלבנון של אלפי מכשירים מהווים פגיעה משמעותית ביכולות של חיזבאללה למלחמה עתידית עם ישראל, ובכיר אמר כי מטרה מרכזית נוספת היא החזרת ההרתעה. מוקדם יותר היום הצביעו גורמים בכירים בישראל כי האסטרטגיה היא החזרת התושבים לצפון, שהוספה השבוע כאחת ממטרות המלחמה. "חיזבאללה ישלם מחיר על מה שהוא עושה", הוסיפו, "המטרה היא לשנות את מאזן הכוחות".
פיצוצי מכשירי הקשר - בהם של מכשירי "ווקי-טוקי" - אירעו בין היתר בדאחייה בביירות, בהר הלבנון, בצידון, במרג' עיון, באל-עאזיה וא-סרפנד שבדרום לבנון וגם בבעלבכ שבבקעת הלבנון. צבא לבנון חסם את אזור האוניברסיטה האמריקנית בביירות ופוצץ מכשיר אלחוטי שנמצא במגרש החניה.
בלבנון דיווחו על פיצוצים בבתים רבים, וגם בכלי רכב. במחוז א-נבטיה שבדרום לבנון לבדו דווח על שריפות ב-60 בתים וחנויות, 15 כלי רכב ועשרות אופנועים. במקביל דיווחה סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית על פיצוצים של מערכת האנרגיה הסולארית בבתים בדרום לבנון.
תוקפים רכב של יוניפי"ל, בדרום לבנון

7 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ב בסיס רמת דוד של חיל האוויר
שר הביטחון יואב גלנט ב בסיס רמת דוד של חיל האוויר
גלנט ברמת דוד
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
הרמטכ״ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
הרמטכ"ל מאשר תוכניות בפיקוד צפון
(צילום: דובר צה"ל)
באל-ג'זירה דווח כי מכשירי הקשר שהתפוצצו הם מסוג icom v82. גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר במכשירי קשר ידניים ושונים מהביפרים שהתפוצצו אתמול. לדבריו, הם נרכשו על-ידי חיזבאללה לפני חמישה חודשים - בערך באותו הזמן שבו נקנו הביפרים. מההגנה האזרחית בלבנון נמסר כי השריפות שפרצו היום כתוצאה מהפיצוצים היו גדולות יותר - אבל מספר הנפגעים היה קטן יותר.
כתבת הרשת הבריטית "סקיי ניוז" הייתה בהלוויה של ארבעה שנהרגו בביירות אתמול וסיפרה כי שמעה "פיצוץ קטן". לדבריה, "יצאנו כדי לאתר את מקום הרעש ואנשים רצו. הם היו מכוסים בדם. היה דם במכונית. אדם אחר ברח בריצה והיה בלחץ. הוא אמר כי ווקי-טוקי התפוצץ. אז אנשי חיזבאללה אספו את המכשירים והוציאו מהם את הבטריות. הצלם שלנו הוקף על-ידי גורמי חיזבאללה כועסים, שדרשו ממנו להפסיק לצלם".
הזעם של הלבנונים נראה היטב זמן קצר אחרי הפיצוצים, כשבתיעוד חריג נראו צעירים תוקפים באבנים רכב של יוניפי"ל באזור צור שבדרום לבנון - ומגרשים את אנשי האו"ם מהמקום.
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר אחרי מתקפת פיצוצי מכשירי הקשר השנייה כי פנה למועצת הביטחון בבקשה לקיים דיון בנושא: "לא ניתן לבטא את האכזריות של הפשע הזה. איפה דעת הקהל הבינלאומית בנוגע לפשעים של ישראל?". מיקאתי אף שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שמסר כי הוא מנהל מגעים "לעצירת התוקפנות נגד לבנון".
גורם ביטחוני לבנוני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מחקירה ראשונית של פיצוץ הביפרים עלה כי הם היו "ממולכדים, כללו חומרי נפץ שהוצבו לצד הסוללה ותוכננו מראש להתפוצץ".