העדים יפעת בן חי-שגב ודוד שרן במשפט נתניהו, היום
(צילום: משה מזרחי )

משפט נתניהו: מנהל לשכתו לשעבר של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, דוד שרן, החל היום (שלישי) להעיד בתיק 4000 בבית המשפט המחוזי בירושלים. שרן, שנאשם בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון בפרשת הצוללות, תקף כבר בפתח עדותו את התובע עו"ד אמיר טבנקין, ואמר: "אני עד מטעמכם, אבל אני תחת איום. מנהלים נגדי משפט בתיק הצוללות, אני תחת החרב של אותה היחידה. במשך חמש שנים מתעללים בי ובמשפחתי". כמה דקות לאחר מכן כבר ביקש התובע להכריז עליו כעד עוין - ועורר מהומה באולם.
7 צפייה בגלריה
 דוד שרן
 דוד שרן
דוד שרן בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אף שהוא עד מטעם התביעה, שרן נחשב לתומך של נתניהו, וראש הממשלה המיועד אף הריץ אותו בפריימריז לליכוד. שרן היה בנוסף בכניסה של פגישת ההנחיה המפורסמת שבה לכאורה הורה נתניהו לפילבר להיטיב עם בזק לאחר מינויו. לדבריו, הוא לא שמע את השיחה.
שרן טען בפתח עדותו כי "הטרידו אותי גם לפני הכניסה לאולם. עיתונאית תקפה אותי. זרקו אותי מהעבודה. כל שלושה חודשים יש ישיבה אישית על דוד שרן. דאגו לפטר אותי ושלא אוכל להגן על עצמי. אני מיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית בגלל לחץ של הפרקליטות. אני עובד מדינה מ-2009, אני לא מכיר שנעשו דיונים על בן אדם ספציפי ללא זכותו להביע את דעתו. אמרו לי 'תצא עדיף לך ככה'. איימו עלי שלא אראה את אשתי כי היא בידיים שלהם. איימו שייקחו את הילדים שלנו מהרווחה. להגיד שאני רגוע מעדות כזאת כשהתליין נמצא ליידי (הפרקליטות, ג.כ) - אני מרגיש מאוים לקראת העדות הזאת".
התובע עו"ד אמיר טבנקין: נחקרת כחשוד בפרשת הצוללות. שרן: גם נתתי עדות פתוחה בתיק 1000. עו"ד טבנקין: העדת כעד, נכון? שרן: ישבתי שם וכל דקה חשבתי שאני הופך לחשוד. תחת חרב המתהפכת הזאת היתה העדות שלי. אני תחת איום טוטאלי פה. לא היה חוקר אחד שהסתכל עלי כאדם נקי - כפי שהייתי כל חיי. עו"ד טבנקין: הגעת למשרדים שלנו וקראת את התמלילים של ההודאות שלך, נכון? שרן: כמעט הכול. לי זה עשה צלקות. אמרתי לכם שחסר חומר. אמרתם לי שתשלימו לי. זה לא קרה.
7 צפייה בגלריה
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
העדות הסתיימה היום. ד"ר יפעת בן-חי שגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרן פנה לפרקליט ואמר כי "באותו יום שישי שהזמינו אותי לאחת החקירות אמרו לי שזה לזמן מועט, כי זה יום שישי. הוציאו אותי חצי שעה לפני כניסת שבת. החוקר אמר לי 'תגיד תודה ששחרנו אותך בגלל ששבת נכנסת'".
עו"ד טבנקין: אני לא מפחית בטענות שלך, אבל אנחנו לא עוסקים בתיק שבו אתה חשוד. שרן: אבל כשאני נכנס אליכם ליחידה, אני רואה טוב את האנשים שיושבים שם - זה חצי הטיית בית משפט. נאמר לי שאמי ואחותי מעולם לא זומנו לחקירה. תירוש טענה שזה לא נכון. הדבר הראשון שעשיתי זה להתקשר לאשתי ולאחותי "אולי לא הייתם ביחידה הזאת". הן אמרו לי "היינו ואתה יודע שסגרו לאשתך את חשבון הבנק".
לאחר מכן, טבנקין ביקש כי לחקור את העד כעד עוין. שרן השיב כי "אני לא עד עוין, אני עד מאוים". תומכי נתניהו זעמו על הכוונה לחקור את שרן כעד עוין, והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן כעסה: "תפסיקו עם הגיחוכים, זו לא הצגה בתיאטרון. זו אזהרה חד-פעמית". ההחלטה באשר לאופי חקירתו של שרן תתקבל בהמשך.
על פי סעיף 179 לחוק סדר הדין הפלילי, "קבע בית המשפט כי עד שקרא לו בעל דין הוא עד עוין לאותו בעל דין - בין מפני שמסר בבית המשפט עדות הסותרת את עדותו בחקירת המשטרה ובין מטעם אחר - רשאי הוא להרשות לבעל הדין לחקור את העד בחקירה הראשית כאילו הייתה חקירה שכנגד". משמעות הדברים היא שלאחר הכרזה על עד כ"עוין", יכולה התביעה לכוון את תשובות העד באמצעות שאלות מדריכות ולתקוף במישרין את מהימנותו.
עו"ד טבנקין: תאר מה ידעת על בקשה שהוגשה לאישור מיזוג בזק-יס. שרן: היום אני יודע יותר ממה שידעתי אז, בגלל הדיווחים מהתקשורת וממה שנאמר פה בבית המשפט. המונח "הפרדה מבנית" לא היה מוכר לי בכלל. עו"ד טבנקין: מה כן ידעת? שרן: בדיעבד אני מבין שהיה הליך שאני הייתי קשור אליו... שאלתי את איתן צפריר על עניין שתקוע אצלו במשרד שקשור לבזק. עו"ד טבנקין: איזה שיח היה לך עם נתניהו בעניין? שרן: פעם אחר פעם, 20 פעם לא תהיה הגזמה, נאמר לי שלראש הממשלה ולי הייתה שיחה בעניין בזק. אמרתי שלא זכור לי דבר כזה. דבר אחד זכור לי: שהייתה לי פגישה עם צפריר ושראש הממשלה אמר שיש בעיה עם בזק. לאורך תקופה לא שמעתי את ראש הממשלה אומר אם פתרנו את הבעיה או אם בכלל הבעיה קיימת. כשביקשתי להקל על הזיכרון שלי ולראות לו"זים – סורבתי. איתן ואני טיפלנו בבעיה. הוא זורק מילה על החברה הכי גדולה במשק. זה אפילו לא שיח. עו"ד טבנקין: עד כמה אתה מבין שזה נושא חשוב לנתניהו? שרן: אני לא מבין כי אפילו אני עצמי לא יכולתי להגדיר את הבעיה. לא קיבלתי מראש הממשלה... כשהוא רוצה משהו הוא לא מחכה יום או יומיים. אחרי כמה שעות הוא מעורר אותך. לא קיבלתי אף פעם שיח כזה ממנו בעניין בזק-יס".
דבריו אלה של שרן מתקשרים עם כתב האישום, שבו נטען ששרן וראש המטה במשרד התקשורת, צפריר, נפגשו עם יושבת ראש מועצת הכבלים והלוויין דאז, ד"ר יפעת חי שגב, בשליחות נתניהו. בחקירתה במשטרה היא טענה שהרגישה שרומזים לה ש"יש פיל בחדר", אבל בעדותה במשפט מסרה גרסה אחרת.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ארכיון. נתניהו בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
עו"ד טבנקין: מה אמר מר נתניהו באותה שיחה? שרן: אצלכם בכתב יש מצב ששניתי את גרסתי. אמרתי להם שיכול להיות שההיגיון שלכם הוא הנכון. השופט שחם: למה הכוונה? שרן: הם כל הזמן אמרו "זה לא הגיוני". אני ניצב שעות אחרי שעות. חזרתי באחד הימים לחקירה ואני אומר להם "אתם יודעים משהו, אולי ההיגיון שלכם נכון". אבל אמרתי להם גם "אבל זאת האמת שלי". מאיפה אני יכול לזכור? אמרתי לחוקרים שיכול להיות שההיגיון שלהם נכון. זה ההבדל בגרסאות. אני לא יכול להתחייב לא לזו ולא לזו. איך אני יכול לזכור שש שנים אחרי? עו"ד טבנקין: האם אתה זוכר את האמירה הזאת היום? שרן: גם היום אני לא זוכר.
בהסכמת הצדדים הוצגו תמלולי החקירה של שרן במשטרה. בדיון הוצג קטע מהחקירה שבו הוא התייחס לקיום הפגישה ואמר "אני לא יכול להישבע על תנ"ך על זה". אחרי שהחוקר אומר לו "עזוב", הוסיף שרן: "מכיוון שאני לא זוכר במאה אחוז את המלל, אני אומר לך שיש בבזק בעיה". החוקר שואל "זה מה שהוא (ראש הממשלה) אומר? שיש בעיה?". שרן עונה: "כן".
אחרי שטבנקין הציג דוגמה נוספת מהחקירה שבה התייחס שרן לנתניהו ולבזק, פנה שרן לשופטת: "גברתי הנכבדת, אין לי דרך לזכור את העניין הקטן הזה. הוא לא לחץ עלינו בעניין הזה. לדברים אחרים הוא לא מניח".
טבנקין התעקש ושאל מה נאמר בקשר לנושא בזק ולאישור בפגישה, ושרן השיב: "בפגישה הראשונה איתן (צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת ג.כ) ביקש ואמר לי לעלות את נושא בזק. זה היה מבחינתי סתם, כדי להראות שאני לא סתם מביא בן אדם". עו"ד טבנקין רענן את זכרונו וציטט מתוך חקירתו של שרן: "אני אומר לה שאני מבין שיש את הבעיה הזאת, אני קראתי לזה 'הפרדה מבנית'". עוד אמר שרן בחקירתו: "אני חושב שהיא אומרת שהיא צריכה איזה מכתב מהשר. הייתה ממש פגישה קצרה. זו לא היתה המטרה של הפגישה הזאת". שרן אף סיפר כי נתניהו לא רצה לעשות שום מהלך עד אחרי הבחירות ב-2015, מכיוון שלדבריו "היה בטוח שאנחנו מפסידים".
7 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
היה העד הראשון שהפרקליטות כינתה "עוין". פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
שרן הוא העד השלישי שמבקשת הפרקליטות להכריז עליו כעד עוין, אחרי שלמה פילבר וד"ר יפעת בן חי-שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שעדותה הסתיימה היום.
לפי כתב החשדות נגד שרן בפרשת הצוללות, לפני שנת 2008 ערך בר-יוסף, שהיה מצוי ביחסי עבודה וידידות עם שרן ועם השר יובל שטייניץ, היכרות בין גנור לשרן. בשנת 2009 מונה שרן לראש המטה של השר שטייניץ. גנור ראה בשרן גורם המקורב לשטייניץ, ומי שיכול לסייע בידו בקידום עסקיו. כראש מטה שר האוצר פעל שרן לקידום ענייניו העסקיים של גנור, ובראשם קידום רכש כלי השיט. שרן סייע בין היתר לגנור לתאם פגישות עם שטייניץ לקידום עסקיו, וקיים פגישות ושיחות עם גנור, שבהן העביר לו מידע בנוגע להתקדמות העסקאות. בין גנור לשרן נוצרה הבנה שגנור יתגמל את שרן בעתיד בעד פעולותיו של שרן לקידום העסקאות והאינטרסים של גנור.
לפי האישום, בהתאם להנחיות נתניהו, ראש המטה שלו במשרד התקשורת איתן צפריר, פעל יחד עם שרן לקדם את קבלת המלצת מועצת הכבלים והלווין בעסקת בזק-יס. על פי תנאי הרישיון שהוענק לחברת יס, המלצת המועצה לנתניהו בתפקידו כשר התקשורת הייתה שלב הכרחי לפני קבלת החלטתו בנוגע לאישור העסקה.
7 צפייה בגלריה
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
 ד"ר יפעת בן-חי שגב
"יש פה ניסיון להציג אותי כלא דוברת אמת בבית המשפט". עדת התביעה ד"ר יפעת בן חי-שגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, בסמוך לחודש מרץ 2015, במסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין הנאשמים נתניהו והנאשמים אלוביץ' ואיריס אלוביץ', פנה נתניהו לשרן, ציין בפניו כי לבזק יש בעיה וכי נושא הקשור אליה מתעכב במשרד התקשורת. נתניהו ביקש משרן לבדוק כיצד ניתן לטפל בכך. שרן, שידע על העיכוב באישור העסקה גם מגורמים בבזק, שפנו אליו בהנחיית בני הזוג אלוביץ', פנה יחד עם צפריר ליו"ר המועצה, ובירר עמו כיצד ניתן לקדם את קבלת המלצת המועצה.
לאחר שהובן שלצורך קידום המלצת המועצה נדרש מכתב פנייה מטעמם נתניהו למועצה, פעלו צפריר ושרן לניסוח מכתב כאמור, ונתניהו חתם עליו ב-24 במרץ 2015 .כתוצאה מהעברת מכתבו, הודיעה לו יו"ר המועצה במכתבה ב-16 לאפריל באותה שנה כי הנחתה את הגורמים המקצועיים במועצה לטפל בהקדם בבקשה.

תמה עדות יו"ר מועצת הכבלים והלויין לשעבר

היום גם הסתיימה עדות ד"ר יפעת בן חי-שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שעברה גם הפעם חקירה נגדית בידי בעז בן צור, סנגורו של נתניהו.
בן צור תשאל את בן חי-שגב, והציג שרשור לעיון שממנו ניכר לדבריו שיש לבצע עבודה פנימית נוספת על ניגודי עניינים שעל היועץ המשפט היה לבצע. בהמשך הציג בן צור ביטוי נוסף של התעדוף לדבריו, ודין ודברים בין בן חי-שגב לשמילה, לגבי מתי יבצע שמילה את העבודה, וציין כי לקראת ועדת המכרזים יש גם פרוטוקול.
בן חי-שגב השיבה כי "נטען שלא נמתנתי לפרוטוקול? אני זוכרת". בן צור הוסיף והראה מוצג נוסף, יומן ובו תיעוד של ישיבה עם מנכ"ל יס, רון איילון, ודיון אחר בו כתבה מירב בוסי על נושא המיזוג הפיננסי בין בזק ליס. לאחר מכן, בן צור פנה לבן חי-שגב: "תאשרי לי אם את זוכרת שנשלח מייל שאליו את לא מכותבת, בו העברתם חומרים לאותם יועצים פוטנציאליים וזה הועבר לכם עוד לפני מתן ההצעות שלהם". בן חי-שגב השיבה כי הועבר תקציר בלבד. כך, ניסה בן צור להראות כי האצת הטיפול במיזוג בזק-יס החלה עוד לפני כניסת שלמה פילבר לתפקיד.
7 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור, עו"ד ז'ק חן
עו"ד בעז בן צור, עו"ד ז'ק חן
מתעלמים מההליך הארוך והשיקולים שעברו האישורים. עו"ד בן צור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך, הסביר בן צור כי "עשינו חשבון כמה שעות עבודה צריך, ויצא לנו שזה הגיוני מבחינת הזמן וכמות האנשים". בן חי-שגב השיבה: "כי זה בדיוק מה שהיה. אם מסתכלים על התאריכים, לוח הזמנים היה מאוד מצומצם ולי היה חשוב לוודא שהם מסוגלים לעמוד בזמנים ולבצע את העבודה בפרק הזמן שנותר".
לפי בן צור, "החוקר אמר לך שהוא רוצה לקבל את סיכום הישיבה, ואת אומרת 'תעבירו רשימה ותקבלו את כל מה שאתם צריכים'. ראינו דרישה לקבל מסמכים והמסמכים האלה לא נמצאים אצלינו. את אומרת שיש קלסרים ומסמכים של המועצה שתומכים בטענותייך". בן צור הוסיף כי "המסמכים לא הגיעו לידינו - ההגנה - למרות ששלחנו אותם ברשימה בבקשה להעביר לנו. יש שתי אפשרויות - או שהחומרים האלה לא הועברו למרות שפנו אליכם בכתב, או שהחומרים הועברו ומשום מה לא הגיעו. מה את אומרת?".
בן חי-שגב השיבה כי "אין לי את המיילים, אבל אני משערת שנהגתי כפי שנהגתי בדרך כלל. יש ראש מטה שתפקידו ליקוב אחר הביצוע. לא עקבתי אחרי זה". בן חי-שגב ציינה כי "לא זכור לי מקרה של רשות מנהלית שלא נענה תוך שבוע ימים. אין לי גישה לחומרים האלה, אבל אפשר וצריך לבדוק".
בן צור ציין לאחר דבריה של בן חי-שגב כי מבחינתו מה שקרה במועצה הוא אירוע מרכזי, והסביר שצריך לבדוק מה נעשה באמצעות הפרוטוקולים והרישומים. בן חי-שגב השיבה כי "התחננתי - תיגשו למסמכים. הכל מתועד! זה לא משחק זיכרון". לאחר מכן, ביקש מן צור אישור מבן חי-שגב לכך שהדיון בוועדה היה ארוך ורציני. היא השיבה כי "היה דיון ארוך, יסודי ורציני, והעדות לכך נמצאת בפרוטוקולים שמסרתי לכם. היה דיון רציני, לרבות התייחסות לסוגיות מדוע לא לאשר את המיזוג".
בן צור טען לאחר מכן כי "אומרים כאילו יום לפני הכל אושר 'הפלא ופלא'. זה מתעלם מההליך הארוך והמייגע, ומהשיקולים". בן חי-שגב הסבירה כי "היא מתעלמת, יש בה להטיל דופי בחברי המועצה, נבחרי ציבור שנושאים התפקידים במשק הישראלי ויש להם שיקול דעת עצמאי לחלוטין".
לאחר מכן התייחס בן צור לחברת הוט, וציין כי לא קיבל את חומרי החקירה בעניין. בן חי-שגב הסבירה כי אינה יכולה לדבר על תוכן הדיון בעניין, אך אמרה שהוא היה בעניין העברת אמצעי שליטה - בעלות, ושלמיטב זכרונה זה אושר פה אחד. בן צור סיכם את העניין וטען כי "בחקירה אמרת שלא הייתה בעיה לאשר את שיווק ה'טריפל' על ידי החברה משום שזה מיטיב עם הלקוחות". בן חי-שגב השיבה כי "כל מה שעמד לנגד המועצה הוא בחינת האינטרס הציבורי. זה המנדט וזה מה שנעשה. ראינו את הכיוון וסברנו שיש בזה כדי להיטיב ללקוח כי יש פוטנציאל להוזלת מחירים".
לפי בן צור, חברת מועצה בשם אורלי יחזקאל זעמה שמטילים דופי בעבודת המועצה. היא אמרה שעמדת עבודת המועצה התבססה על עבודת מטה ארוכה ומקצועית. את מאשרת את זה?". בן חי-שגב השיבה כי "הכל אחד לאחד".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: EPA)
אחרי בן צור, החלה החקירה של עורכת הדין נוית נגב, הסנגורית של נוני מוזס. נגב שאלה האם הנושא של הרווחיות של כלי תקשורת עלה גם בנושא של ערוצים יעודיים שהיו תחת פיקוח של בן חי-שגב, שהשיבה כי "המועצה בראשותי פטרה מחובות ערוצים קטנים כדי לאפשר להם להיות רווחיים". נגב התייחסה לערוץ 20, וציינה כי הרישיון שלו היה בהתחלה לשידורי מורשת, וב-2015 הערוץ ביקש לשנות את תנאי הרישיון, כדי שיוכל להגיש חדשות. בן חי-שגב השיבה כי "המועצה אישרה מכסה מסוימת. זה היה אישור עם הרבה תנאים. היה שימוע ציבורי רחב והיו דעות שהתנגדו. היו הרבה התנגדויות. אבל זה לא היה מול בנימין נתניהו, זה היה מול השר איוב קרא".
עו"ד יהודית תירוש, ראש צוות התביעה בתיק 4000, ציינה בחקירה הנגדית כי בן חי-שגב אמרה שהמתינה הרבה זמן לומר את האמת. בן חי-שגב השיבה כי "יש פה ניסיון להציג אותי כלא דוברת אמת בבית המשפט".
לפי כתב האישום, במסגרת יחסי ה"תן וקח" בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ', כדי לממש את הנחיית נתניהו - אז גם שר התקשורת - להיטיב עם בזק, שבראשה עמד אלוביץ', פעל שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשרות ומקורבו של נתניהו, לקידום ענייני אלוביץ' במשרד. כדי להביא לאישור עסקת בזק-יס במהירות ובמועד הדרוש לאלוביץ', פעל פילבר מול גורמים במשרדו שייתנו את הסכמתם לאישור העסקה ללא תנאים. לפי האישום, פילבר הבהיר למועצת הכבלים והלוויין שהוא מקדם את אישור עסקת בזק-יס בהתאם להנחיות נתניהו. בין היתר, הביא פילבר לכך שהליך גיבוש המלצת המועצה שבראשה עמדה בן חי-שגב התבצע באופן מואץ על מנת לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים לנאשם אלוביץ'.
בשלושת ימי עדותה תקפה בן חי-שגב בחריפות את החוקרים במשפטה. אתמול העידה כי "הבנתי שהמטרה סומנה וצריך לסמן את החיצים. לכן הייתה אטימות אוזניים ולא רצון לברר את שורש האמת. החוקרים לחצו עליי. אמרתי שאין לי עניין להגן על נתניהו, אני לא באה מהמחנה הפוליטי שלו. זה לא עזר. הם ציפו שאבוא עם סכין בין השיניים ואשים את הראש של נתניהו. כשזה לא קרה הם התחילו עם טקטיקות והטעיות".