ההוצאה המתקרבת של הכוחות האמריקניים מאפגניסטן אחרי 20 שנות מלחמה שם הייתה מהמהלכים הראשיים שבהם התגאה דונלד טראמפ במדיניות החוץ שלו, אבל מעל הכוונה להחזיר את הכוחות האלה בקרוב מרחף כעת סימן שאלה גדול.
7 צפייה בגלריה
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
חיילים אמריקנים באפגניסטן. 2,500 נשארו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
טראמפ עם חייליו באפגניסטן בביקור חג ההודיה
(צילום: רויטרס)
לפי הסכם השלום שחתמה אשתקד וושינגטון עם הטליבאן היא הייתה אמורה להסיג את כל כוחותיה מהמדינה עד חודש מאי הקרוב, אבל גורמים בממשלו החדש של ג'ו ביידן הצהירו בחודשים האחרונים שוב ושוב כי הטליבאן לא מילא את ההתחייבויות שנתן בהסכם וכי סביר להניח שמועד הנסיגה יידחה. בשטח בינתיים מגביר הטליבאן את הפיגועים שהוא מבצע, והשבוע אמרו בכירים בנאט"ו כי סביר להניח שהנסיגה לא תצא לפועל במועד שנקבע.
"התנאים לא מומשו, ועכשיו כשיש ממשל אמריקני חדש – ייעשו התאמות במדיניות", אמר השבוע גורם בכיר בברית הצפון אטלנטית לסוכנות הידיעות רויטרס. "נדבר על החופזה שאפיינה את תוכנית הנסיגה הקיימת, ויכול להיות שנראה אסטרטגיית יציאה הרבה יותר מחושבת".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
נציגי הטליבאן וארה"ב חותמים על ההסכם לפני כשנה
(צילום: AP)
בעלי ברית של ארה"ב, וגם גורמים במפלגה הדמוקרטית של הנשיא החדש ביידן, האשימו בשעתו את טראמפ כי החלטתו להסיג את החיילים האמריקנים במהרה, ומבלי שיובטח מעבר לכל ספק שלומם של בעלי בריתה של וושינגטון באפגניסטן ומחוצה לה, תסכן את אלה ותגרום נזק קשה למוניטין האמריקני.

זיכרונות מ-1996

המלחמה באפגניסטן, נזכיר, היא המלחמה הארוכה ביותר שניהלה ארה"ב אי פעם, והשנה ימלאו לה 20: הכוחות האמריקניים ובעלי בריתם פלשו למדינה בסוף 2001 בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר בארה"ב, והם הפילו שם את שלטון הטליבאן והחלו במרדף אחרי בכירי אל-קאעידה, בהם אוסמה בן לאדן, שהיו אחראים למתקפת הטרור.
7 צפייה בגלריה
אחרי עוד מתקפת טרור בבירה קאבול
אחרי עוד מתקפת טרור בבירה קאבול
אחרי עוד מתקפת טרור בבירה קאבול
(צילום: AFP)
ההסכם בשנה שעברה היה הסכם ישיר בין ארה"ב לטליבאן, ולא הייתה מעורבת בו ממשלת אפגניסטן – הממשלה האפגנית שזוכה להכרה מהקהילה הבינלאומית. הטליבאן התחייב במסגרתו לחדול מפיגועים, אבל גורמים מתונים באפגניסטן הביעו חשש כבד שאחרי נסיגת האמריקנים יכבוש הארגון מחדש את מוסדות השלטון וינהיג במדינה משטר דמים אכזרי, כמו זה שניהל בה בשנים 2001-1996. באותן שנים אכף באדיקות את כללי ההלכה האיסלאמית, אסר על נשים לצאת ללמוד, וסקל למוות באבנים מתנגדי טליבאן או מי שנתפסו כמחללי האיסלאם.
בעקבות ההסכם עם הטליבאן כבר הסיג ממשל טראמפ חיילים רבים מהמדינה, ובחודש שעבר נותרו בה 2,500 חיילים אמריקנים בלבד – המספר הנמוך ביותר מאז תחילת המלחמה ב-2001. בסך הכול מוצבים כעת באפגניסטן כ-10,000 חיילים זרים.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ביידן וטראמפ. וושינגטון מאותתת על שינוי כיוון
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
בספטמבר האחרון, חודשים אחרי ההסכם בין ארה"ב לטליבאן, נפתחו שיחות שלום גם הטליבאן לבין ממשלת אפגניסטן, אבל בחודשים הבאים המשיכו לפקוד את המדינה פיגועים קשים, והאווירה סביב השיחות אינה אופטימית.

סוף למלחמות, אבל באחריות

ב-17 וב-18 בפברואר יקיימו בכירי נאט"ו ישיבה חשובה, והם מקווים שממשל ביידן יטה להם אוזן. בימי הממשל הקודם הרבה טראמפ לעשות כרצונו, גם בלי הסכמות עם בכירי נאט"ו, אבל ביידן הבטיח לשוב ולהדק את הקשרים עם בעלות הברית המסורתיות של וושינגטון שהתרופפו בימי טראמפ. "שום מדינה בנאט"ו לא רוצה להשאיר את חייליה באפגניסטן יותר מהנחוץ, אבל אנחנו חייבים להבהיר שהנוכחות שלנו שם והנסיגה שלנו מאפגניסטן מותנות במתרחש בשטח", נמסר השבוע מנאט"ו.
גורמים בקאבול, ממשלות זרות וכמה ארגונים טוענים כי הטליבאן לא עמד במלואם בתנאים שנקבעו בהסכם, משום שהוא ממשיך לבצע פיגועים ולא ניתק את קשריו עם ארגוני טרור אחרים כמו אל-קאעידה. בטליבאן מכחישים את הדברים. דובר של משרד ההגנה האמריקני מסר גם הוא כי הטליבאן לא עמד בהתחייבויות, אבל הדגיש כי וושינגטון ממשיכה להיות מחויבת לתהליך וטרם החליטה כמה חיילים להשאיר או להסיג מאפגניסטן בהמשך. "הנשיא ביידן מחויב לשים קץ ל'מלחמות הנצחיות' באופן אחראי, אבל בה בעת להגן על חייהם של אמריקנים מהטרור ומאיומים אחרים", אמר.
בטליבאן הביעו בשבועות האחרונים דאגה הולכת וגוברת מהאפשרות שארה"ב תשנה חלקים בהסכם ותשאיר את כוחותיה במדינה גם אחרי חודש מאי. "הבענו את הדאגה שלנו, אבל הם הבטיחו לנו שהם יכבדו את ההסכם", אמר גורם בכיר בטליבאן לסוכנות הידיעות רויטרס. "מה שקורה בשטח באפגניסטן מלמד על דבר אחר, ולכן שלחנו משלחות אל בעלי בריתנו". משלחת מהטליבאן ביקרה השבוע באיראן וברוסיה, ואותו בכיר אמר כי אנשי הארגון עומדים בקשר גם עם סין.
7 צפייה בגלריה
טליבאן אפגניסטן
טליבאן אפגניסטן
אנשי טליבאן באפגניסטן. "בלי תירוצים"
(צילום: EPA)
דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, אמר לרויטרס שאנשי הארגון עודם מחויבים לתהליך השלום. "אין ספק שאם ההסכם לא יכובד יהיו השלכות, והאשמה תהיה מוטלת על הצד שאינו מכבד אותו. הציפייה שלנו היא שנאט"ו תחתור לסיים את המלחמה הזו ולהימנע מעוד תירוצים להאריך אותה".
בשטח גוברים הסימנים המדאיגים: מספר הפיגועים שביצע הטליבאן באפגניסטן בשלושת החודשים האחרונים של 2020 היה גבוה יותר מבשלושת החודשים שלפני כן, והיה גבוה בהרבה מבתקופה המקבילה בשנה שלפני כן.
גידול משמעותי במיוחד בפיגועים נרשם בבירה קאבול. גם היום נהרגו שני בני אדם בפיגוע בקאבול, כשמטעני חבלה שהוצמדו למכוניות התפוצצו, אולם שום ארגון לא נטל עד כה אחריות למעשים. מלבד הטליבאן, גם דאעש מבצע בחודשים האחרונים פיגועים רבים באפגניסטן, וגם הוא עשוי לעמוד מאחורי הפיצוצים הבוקר.