מספר המתים מנגיף הקורונה בארצות הברית חצה היום (א') את הרף של 350 אלף, כשברקע ההתקדמות האיטית-למדי במבצע החיסונים שם וכשמומחים מעריכים כי אמריקה עומדת בפני עלייה משמעותית במספר הנדבקים והמתים בגלל התקהלויות שנרשמו במהלך חג המולד ובחגיגות השנה האזרחית החדשה.
5 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
מחסנים בבית אבות בוושינגטון. רבים חיכו שעות בתור
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
החיסון בוושינגטון, ארה"ב. רק 4.2 מיליון
(צילום: AFP)
לפי נתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, החולה ה-350 אלף מת מקורונה היום בצהריים, ויותר מ-20 מיליון נדבקים אובחנו כבר ברחבי ארה"ב. מספר המתים והנדבקים בארה"ב הוא הגבוה ביותר בעולם, והוא גבוה מאוד גם כשמחשבים אותו ביחס לגודל האוכלוסייה. בימים האחרונים דיווחו שלל מדינות בארה"ב על מספר שיא של נדבקים, בהן צפון קרוליינה ואריזונה.
הנתונים החדשים מגיעים כשברקע ביקורת בארה"ב על קצב ההתקדמות במבצע החיסונים. אף שהיעד של הממשל היה לחסן כ-20 מיליון אמריקנים עד לסוף דצמבר, רק 4.2 מיליון חוסנו עד היום. בשבוע שעבר גלגל הנשיא דונלד טראמפ את האחריות אל מדינות ארה"ב השונות, והדגיש כי הממשל הפדרלי מילא את תפקידו בכך ששלח את החיסון לרחבי ארה"ב, וכעת זהו תפקידן לנהל את מתן החיסונים עצמו.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר פאוצ'י והנשיא טראמפ. "אלה מספרים אמיתיים"
(צילום: AFP)
במדינות שונות התלוננו מנגד כי יש צורך במימון פדרלי משמעותי יותר כדי לגייס אנשי מקצוע שיתנו את החיסונים ויפעילו את המרפאות שבהן הם ניתנים, וכי אנשי השטח נתקלים בבעיות לוגיסטיות ובקושי להתמודד עם העומס. בין השאר דווח כי במקומות שונים נאלצו המבקשים להתחסן להמתין שעות ארוכות בתור – ולבסוף התבקשו ללכת הביתה מבלי להתחסן. לפחות במקרה אחד מצאו עצמם קשישים ממתינים זמן רב כשהם נתמכים על-ידי הליכונים. עוד דווח על מחסור באנשי מקצוע מהימנים, ובוויסקונסין אפילו נעצר עובד במערכת הבריאות אחרי שהתברר כי חיבל בכוונה ב-500 מנות חיסון של מודרנה. המניע למעשה אינו ידוע.

לוקח זמן להתניע

הנשיא טראמפ טען בימים האחרונים כי מספרי המתים והנדבקים בארה"ב נופחו הרבה מעבר למספרים האמיתיים, והאשים את המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן כי כאשר סיבת המוות של אדם מוטלת בספק נוהגת הסוכנות הזו לרשום אותו כמי שמת מקורונה. היום השיב לו על כך המומחה הראשי של ארה"ב למחלות זיהומיות, אנתוני פאוצ'י, כי "אלה מספרים אמיתיים, אנשים אמיתיים ומקרי מוות אמיתיים".
5 צפייה בגלריה
צילום: AFP
צילום: AFP
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס מתחסן. "אחת הבעיות: המבצע החל בעיצומה של התפרצות"
(צילום: AFP)
לצד זה ניסה פאוצ'י לשכך את הביקורת הציבורית על ניהול מבצע החיסונים: "היו כמה תקלות, ואפשר להבין את זה", אמר היום לרשת ABC. "להתחיל להניע תוכנית חיסונים ענקית כמו שצריך זה אתגר". ז'רום אדמס, מי שעומד בראש שירותי בריאות הציבור בארה"ב, הוסיף שחלק מהבעיה הוא שמבצע החיסונים החל בזמן התפרצות מחודשת של הנגיף, כשמשאבים רבים מוקצים לטיפול בחולים ואינם יכולים להיות מוקדשים למלאכת החיסון.
פאוצ'י אמר היום כי הוא רואה זיק של תקווה בכך שכ-500 אלף בני אדם מחוסנים כעת מדי יום – הרבה יותר מאשר בתחילת מבצע החיסונים בחודש שעבר. גם אדמס העריך כי מבצע החיסונים יואץ בהמשך השנה.

היעד ההודי: 300 מיליון מחוסנים באוגוסט

אירופה מנסה אף היא למצוא כעת דרך להאיץ את מבצע החיסונים שלה, המתנהל עד כה בעצלתיים. האיחוד האירופי הציע בסוף השבוע לסייע לחברות התרופות להגדיל את מספר מנות החיסון שהן מייצרות כדי להפיץ אותן במהירות רבה יותר וכך למנוע את "צוואר הבקבוק" שבו נתקעים החיסונים בדרך למדינות האיחוד.
5 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים איטליה נאפולי
קורונה חיסון מבצע חיסונים איטליה נאפולי
מחסנים בנאפולי, איטליה. לפתוח את צוואר הבקבוק
(צילום: EPA)
נציבת הבריאות של האיחוד האירופי, סטלה קיריאידס, הדגישה שהחלוקה האיטית של מנות החיסון אינה נובעת ממספר המנות שהזמין האיחוד, אלא מהיכולת המוגבלת לייצר אותו.
היום הצטרפה הודו, המדינה בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, למדינות שבהן אושרו חיסונים לקורונה: הרשויות שם נתנו אישור להשתמש בחיסון של אסטרה-זניקה ובחיסון של החברה ההודית Bharat Biotech.
היעד הראשוני של ממשלת הודו הוא לחסן 300 מיליון איש עד אוגוסט השנה – עובדי מערכת הבריאות, עובדים חיוניים הניצבים בקו החזית מול המגפה כמו שוטרים, ואוכלוסיות בסיכון כמו קשישים והסובלים ממחלות רקע. עם זאת, מימוש התוכנית הזו הוא אתגר עצום, ורבים מטילים ספק באפשרות שהממשלה בניו דלהי תוכל לעמוד ביעד.