השר פרוש במתקפה חריפה על נתניהו
(צילום: כיכר השבת)

הביקורת החריפה מצד השר מאיר פרוש על ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר היום (שלישי) אינה מסמנת בהכרח סירוב של יהדות התורה לדחיית חוק הגיוס, אך היא חושפת פערים בתוך המפלגה החרדית בנושא זה. בעוד שבאגף החסידי, שאליו משתייך פרוש, מתעקשים על קיום ההסכם הקואליציוני כלשונו, נציגי הליטאים חוששים כי קידום החקיקה דווקא כעת, ברקע המחלוקת על המהפכה המשפטית, ילבה את האש ויצית מלחמת דת, ומעדיפים להשהותה.
מי שצפויה להכריע בעניין בימים הקרובים היא מועצת גדולי התורה החסידית, ולמרות מעמדו הבכיר של פרוש בקרב חבריה, ההערכה היא כי היא דווקא תיעתר לבקשת נתניהו. התבטאויותיו החריגות של השר לענייני ירושלים ומסורת ישראל נועדו, אפוא, בעיקר לאותת לראש הממשלה כי כתנאי להסכמה הוא יידרש לפצות פוליטית את החרדים בדרך כזו או אחרת.
פרוש, שמכהן כשר ירושלים ומסורת ישראל, אמר בין היתר כי "אנחנו רוצים את חוק הגיוס לפני התקציב ואת פסקת התגברות ב-61", וקבע כי "אם הוא לא יכול - שיילך הביתה. יש אמירות של נתניהו שהוא אומר 'תדחו, אני לא יכול'. בעיניי זו לא אמירה. אז בשביל מה חתמנו הסכם? בשביל לא לקיים? ראש הממשלה חותם מלכתחילה כדי לא לקיים?".
זאת לאחר שראשי סיעות הקואליציה התכנסו אתמול ושקלו אם לבקש מבג"ץ דחייה בנוגע לחוק הגיוס. גורמים בקואליציה אמרו כי "הכיוון הוא לבקש ארכה מבג"ץ. אם נגיש בקשה כזאת, זה ייתן עוד זמן להיערכות ויאפשר להגיע להסכמות".
1 צפייה בגלריה
נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
"אם הוא לא יכול - שילך הביתה". פרוש נגד נתניהו
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
במפלגות החרדיות ממשיכים להתלבט כאמור האם להיעתר לבקשת נתניהו ולהסכים לדחייה של כמה חודשים באישור חוק הגיוס. באגודת ישראל, המייצגת את הזרם החסידי ביהדות התורה שפרוש נמנה על חבריו, אמנם מתקשים להשלים עם עיכוב נוסף, אך דגל התורה הליטאית וש"ס המזרחית דווקא נוטות להיענות בחיוב לבקשת הליכוד.
ראשי הקואליציה אמנם התחייבו בפני החרדים כי אם יסכימו לדחיית החקיקה, תבקש המדינה מבג"ץ הארכה נוספת של המצב הקיים, האמור לפקוע ב-1 באוגוסט, כדי למנוע מצב שבו עשרות אלפי תלמידי ישיבה יהפכו באחת לעריקים. עם זאת, האדמו"רים במועצת גדולי התורה חוששים כי בית המשפט יסרב לבקשה, שבאה לאחר דחיות רבות-מספור שאישר בחסות המשבר השלטוני של השנים האחרונות, ויוביל לכאוס פוליטי ומשפטי חסר תקדים.
מנגד, באגף הליטאי והספרדי חוששים יותר מהתעקשות על קיום ההסכם הקואליציוני וקידומו של המתווה המוצע דווקא עכשיו, משום שהדבר יוביל להתקוממות של השמאל והציבור החילוני, וינתב את המחאה נגד המהפכה המשפטית להתמקד בחרדים ובנושא השוויון בנטל, שתהפוך למלחמת דת. ההערכה ביהדות התורה היא כי בסופו של דבר האדמו"רים "יירדו מהעץ". "יש תסכול גדול מאוד מהתנהלות הליכוד בקרב החסידים, אבל נראה שלא תהיה ברירה אלא להסכים", אמרו גורמים במפלגה. "הכיוון כרגע הוא שמתקפלים".