הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה טרור אושרה היום (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. על ההצעה, שעברה בהסכמה רחבה, חתומים 106 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה - והיום הצביעו בעדה 89 ח"כים, מול 8 שהתנגדו.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בנווה יעקב
( צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"הלב נקרע". יו"ר הוועדה שדנה בחוק, ח"כ אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
ח"כ שרן השכל
ח"כ שרן השכל
ח"כ שרן השכל
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
לפי הצעת החוק, אם מחבל קיבל מהרשות הפלסטינית תגמול כלשהו על ביצוע פיגוע, שר הפנים יוכל להודיע על כוונתו לבקש מבית המשפט לבטל את אזרחותו הישראלית, ובית המשפט יבטל את האזרחות. לאחר ריצוי עונשו, הוא יורחק מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית או לרצועת עזה. זאת, משום שקבלת התגמול מייצרת בסיס לזיקה בין המחבל לבין הרשות. בכוונת רוב חברי האופוזיציה, מלבד חברי המפלגות הערביות, להצביע בעד אישורה.
חברת הכנסת שרן השכל (המחנה הממלכתי), ממגישות הצעת החוק, אמרה לפני אישורה כי "הרתעה היא הדבר החשוב ביותר במניעת פיגועים ושפיכת דמים נוספת, יחד עם עונש מיידי ככל שניתן". חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הוסיף: "אני שמח על החוק הזה אבל מקווה שחברי הממשלה לא יהפכו אותו לעלה תאנה, כי כשאני מסתכל על התגובה של הממשלה הזו לפיגוע זה נראה שאת ההחלטות הקשות באמת אתם מפחדים לקבל".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מקווה שהחוק לא יהפך לעלה תאנה". פורר
(צילום: שלו שלום)
חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) התייחס לשיתוף הפעולה בין רוב מפלגות האופוזיציה לקואליציה, ואמר: "החשיבות של החוק הזה הוא שהציבור ברובו מצפה שהכנסת תוציא תחת ידיה חוק שיש עליו הסכמה, טוב נעשה אם כולנו נצביע בעדו בלי יוצא מהכלל".
מנגד, חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש-תע"ל נימק את התנגדותו להצעה: "החוק הזה הוא גזעני משורשו. מעולם לא העלה איש על דעתו לשלול אזרחות ממחבלים יהודים, אגב בצדק. שלילת אזרחות או תושבות היא דבר פסול מיסודו, אנטי-דמוקרטי ומרושע. כל כולו תאוות נקם ושנאה. הוא אולי יתחיל בפלסטינים אבל הוא לא ייעצר שם הוא ימשיך והוא יגיע לכל מתנגד משטר, ראו הוזהרתם".
5 צפייה בגלריה
      עופר כסיף
      עופר כסיף
"שלילת אזרחות או תושבות היא דבר פסול מיסודו". כסיף
(צילום: רפי קוץ)
לפי נתונים שהציגה מערכת הביטחון במהלך הדיונים, כ-70% מהמחבלים שמקבלים תגמול מהרשות הפלסטינית הם תושבי (אך לא אזרחי, ס.ח) ישראל. בהצעה נקבע כי שלילת התושבות והגירוש יאושרו על ידי שר המשפטים תוך כשבוע, על ידי שר הפנים עד כשבועיים מהגשת הבקשה, ועל בית המשפט לאשר את ההליך תוך חודש.
הצעת החוק נכתבה יחד עם פורום משפחה אחת המייצג משפחות שכולות, עוד לפני שהוקמה הממשלה. חברי הכנסת מהמחנה הממלכתי שרן השכל וזאב אלקין הגישו את הצעת החוק. חברי הכנסת מהקואליציה אורית סטרוק (הציונות הדתית), אבי דיכטר (הליכוד) ולימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) הגישו הצעה זהה. קידום הצעה זו עם הקמת הממשלה פורסם לראשונה ב-ynet.
גירוש משפחות מחבלים? איהאב ג'בארין ואיילת שליסל בריאיון
(צילום: ירון ברנר)

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, התייחס להצעת החוק: "בסוף השבוע האחרון הלב נקרע, לי ולכל עם ישראל. כשאתה מרכין את הראש לטרור אתה מקבל יותר טרור. נגיב ביד חזקה. יש לנו חובה ציבורית ומוסרית לכל משפחה שכולה - להעביר את החוק הזה. לא ניתן שבזמן שאחיותינו ואחינו מדממים למוות, יחלקו מעבר לכביש סוכריות. מחבלים ארורים לא יהיו פה, מקומם בעזה".
במהלך הדיון עלה הרעיון להוסיף להצעת החוק הזו סעיף הנוגע גם לשלילת אזרחות וגירוש בני משפחה מקרבה ראשונה של מחבלים, אך הוחלט שסוגייה זו תעלה בהצעת חוק נפרדת בהמשך, כהצעת חוק פרטית או ממשלתית.