2024 ממשיכה להיות אחת השנים הקשות ביותר בכל הנוגע לקטל בדרכים בשני העשורים האחרונים. מיום ראשון בשבוע שעבר נהרגו 12 בני אדם בתאונות, ונכון לאתמול (ראשון) בערב מספר ההרוגים השנה עומד על 428 - זינוק של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בזינוק משמעותי לעומת מספר ההרוגים בשנה שעברה כולה, שגם היה גבוה מאוד ועמד על 361.
אתמול בערב נהרג רוכב אופנוע בשנות ה-50 לחייו בדרך יצחק רבין בפתח תקווה לאחר שנפגע מרכב. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים בילינסון תוך כדי ביצוע פעולות החייאה, ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן. גבר נוסף כבן 30 נהרג כמה שעות לפני כן מפגיעת אוטובוס בדרך מנחם בגין בתל אביב. כמו כן, שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם נפצעו באורח אנוש וקשה בתאונה בין שני כלי רכב סמוך למחלף הזיתים שליד ירושלים, ופונו לבתי החולים שערי צדק והדסה הר הצופים בעיר.
תאונות אלו הגיעו כאמור לאחר שבוע קטלני במיוחד בכבישי ישראל. בסוף השבוע האחרון נהרגו הדר שמעוני מטבריה ויוחאי רווח מקריית שמונה, זוג צעירים בני 25, בתאונת דרכים קטלנית בקריית אתא. הם היו מאורסים ותכננו להתחתן בחודש יוני הקרוב. אישה נוספת, בשנות ה-30 לחייה, נפצעה קשה באותה תאונה. ביום שישי נהרג מוחמד עאסלה בן התשע מעראבה שבגליל התחתון לאחר שנדרס יום לפני כן ביישוב מגוריו. כמה שעות לאחר מכן נהרג מוחמד אבו הדבה (29) מהיישוב מייסר, נשוי ואב לילד בן שלוש, בתאונת דרכים בין אוטובוס לרכב פרטי ליד חדרה.
ביום חמישי האחרון נהרג טהא זידאן, ילד בן שבע, מפגיעת רכב בכפר מנדא, ויום לפני כן נהרג אבירם אברהם אסרף בן ה-14 ממושב גאולים לאחר שנפגע מרכב בכביש 5613, סמוך לפרדסיה שבשרון. אבירם רכב על קורקינט חשמלי לשיעור תורה בפרדסיה, וצוות מד״א נאלץ לקבוע את מותו בזירה.
בתחילת השבוע שעבר נהרגה הולכת רגל בת 76 מפגיעת רכב ברחוב משה דיין בתל אביב, ונהג משאית כבן 40 איבד את חייו לאחר שהתנגש עם רכב פרטי בכביש שש באזור השרון. בהמשך השבוע נהרגו גם צעיר בן 24 בתאונה בכביש 40 בנגב, וצעיר בן 20 לאחר שהתנגש עם טרקטורון באוטובוס עומד ביישוב ערערה שבאזור ואדי עארה.
מפילוח נתוני ההרוגים בתאונות הדרכים השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), עולה כי 112 מההרוגים היו הולכי רגל, 152 נוסעי רכבים פרטיים, 97 רוכבי אופנועים וקטנועים, תשעה רוכבי אופניים, 11 רוכב אופניים חשמליים ו-11 נוסעי רכבים מסחריים ומשאיות. 36 בני אדם נוספים נהרגו בתאונות דרכים במעורבות כלי רכב אחרים.
לפי נתוני הרלב"ד, 152 מההרוגים היו בני ובנות החברה הערבית - מספר המהווה זינוק של לא פחות מ-60% לעומת מספר ההרוגים הערבים בתקופה המקבילה אשתקד, ופי 1.5 משיעורם בכלל האוכלוסייה בישראל. כמו כן, כ-60% מההרוגים היו בתאונות בכבישים בין-עירוניים, כ-35% בכבישים עירוניים והשאר בתאונות בשטח. 78 מתוך כלל ההרוגים (כ-18%) היו צעירים בני 19 ומטה, ו-74 מתוכם נהרגו בתאונות במעורבות משאיות כבדות מעל 3.5 טון. 21 בני אדם נוספים נהרגו בתאונות במעורבות אוטובוסים.
"השבוע האחרון והקטלני במיוחד מצטרף לכל שנת 2024, שהיא שנת כישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב. "כמעט שני עשורים לא ראינו נתונים קשים כל כך, ולמעשה במקום להתקדם ולהשתפר - הלכנו לאחור. קיצוצי תקציב מתמשכים ובעיקר אדישות ממשלתית וחוסר אכפתיות הובילו אותנו לתחתית המדינות הבטוחות באירופה".
הוא הוסיף: "חייבים להכריז על מצב חירום בכבישים ולהציב את הצלת החיים בראש סדר העדיפות הממשלתי. כמה עוד בני אדם צריכים להיהרג כדי שלמדינת ישראל תהיה תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים?".
פורסם לראשונה: 22:58, 22.12.24