בכיר בצוות המשא ומתן הישראלי שפועל להתניע מחדש עסקה לשחרור החטופים, התייחס הבוקר (שישי) להודעת חמאס שלפיה הוא יסכים להמשיך במגעים רק אם תיעצר המלחמה. "לא תהיה שום הפסקת אש ושום הפסקת לחימה שלא כחלק מהעסקה לשחרור חטופים", אמר הבכיר בשיחה עם ynet.
ארגון הטרור העזתי השיב אמש לראשונה להצעה הישראלית החדשה, ואמר כאמור כי לא ישוב למשא ומתן אלא אם ישראל תעצור את המלחמה. בתגובת חמאס שנמסרה לקטאר ולמצרים, נמסר כי בתחילת החודש אישר ארגון הטרור את הצעת המתווכות. בירושלים אמרו אמש שההצעה שחמאס הסכים לה אז אינה ישראלית.
יום שלישי השבוע: קרובי חטופים במחאה בנתיבי איילון
(צילום: יעל צ'כנובר, דנה קופל)

לטענת חמאס, "הפגנו גמישות וחיוביות לאורך כל סבבי המשא ומתן העקיפים הקודמים, וב-6 במאי אישרנו את הצעת המתווכות. הכיבוש השתמש במשא ומתן ככיסוי להמשך התוקפנות והטבח נגד העם הפלסטיני - והשיב להסכמתנו בפלישה לרפיח ובכיבוש מעבר רפיח".
הבכיר הישראלי בצוות המשא ומתן, ציין במסר ברור לחמאס: "אם הם חושבים שיקבלו הפסקת אש והפסקת לחימה לפני שמתממשת עסקת חטופים או כחלק מעסקה - הם שוגים באשליות. זה לא יקרה. ישראל נלחמת בעזה, היא ממשיכה במלוא העוצמה, ואם הם רוצים הפסקת אש לטובת תושבי עזה זה חייב להיות רק כחלק ממשא ומתן לשחרור חטופים".
בישראל מבהירים למעשה שדרישת חמאס לעצור קודם הלחימה ואז להיכנס למשא ומתן לא תקרה. בירושלים מדגישים כי לחמאס ברור שהמתווה שהוצע לעסקת חטופים כולל בתוכו הפסקת אש ממושכת, אבל לא יהיה מצב של הפסקת אש שהיא לא חלק מעסקה והחטופים משתחררים.
בצד הישראלי יש פסימיות לנוכח התשובה השלילית שחמאס העביר. יחד עם זאת, בצוות המשא ומתן לא מרימים ידיים. "יש נחישות להמשיך במגעים, אבל אין לנו אשליות. ברור לכולם שסינוואר מנסה לייצר כפייה של הפסקת לחימה וזה לא יקרה. אם חמאס רוצה הפסקת אש ונצירת אש, זה יקרה רק כחלק מעסקת חטופים ולא כתנאי מקדים", סיכם הבכיר.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
מנהיג חמאס בעזה סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
לטענת חמאס, הארגון ויתר הפלגים הפלסטיניים לא יסכימו יותר "לקחת חלק במדיניות הזו", ולא ימשיכו במשא ומתן לנוכח "תוקפנות, הרג, מצור, הרעבה ורצח עם של עמנו". לכן, נמסר מארגון הטרור, "הודענו למתווכות על עמדתנו הברורה שלפיה אם הכיבוש יפסיק את המלחמה והתוקפנות נגד עמנו בעזה - נהיה מוכנים להגיע להסכם שלם שכולל עסקת חילופי שבויים מקיפה".
בכיר חמאס מוחמד מרדאווי אמר אמש: "אין טעם להשתתף במשא ומתן שאנחנו יודעים מראש שלא יביא לשום תוצאה". ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" פורסם מפי גורמים כי "מתנהלים מגעים מצרים-אמריקנים לתיאום פגישה משולשת עם ישראל לפתיחת מעבר רפיח".
וושינגטון הודיעה לקהיר כי ברצונה להכיל את המתח בגבול וכי היא לא תומכת בנוכחות ישראלית ברפיח. משלחת אמריקנית תגיע לקהיר בשבוע הבא לדון בניהול מעבר רפיח ומשבר הגבול". בנוסף דווח כי ישראל הציעה למצרים לנהל את מעבר רפיח בשיתוף האו"ם וגורמים פלסטיניים שלא מזוהים עם חמאס".