ראש סוכנות הביון של בריטניה, ה-MI5, הזהיר היום (שלישי) מאיומים על הממלכה מצידן של רוסיה ואיראן, ומצד דאעש וארגוני טרור איסלאמיסטיים אחרים. ראש שירות הביון אמר את הדברים בעדכון השנתי על האיומים שניצבים בפני בריטניה, ודבריו נחשבים יוצאי דופן.
לפי ראש השירות, קן מקלום, בריטניה מתמודדת עם "עלייה מדהימה" בניסיונות התנקשות של רוסיה ואיראן על אדמתה. לדבריו, שתי היריבות של בריטניה מגייסות פושעים "כדי לעשות במקומן את העבודה המלוכלכת". מקלום אמר כי סוכני ה-MI5 והמשטרה סיכלו בשנתיים האחרונות 20 מזימות איראניות. הוא הזהיר כי טהרן עלולה להגדיל את היקף מטרותיה בבריטניה אם ישראל תבצע נגדה מתקפה קשה, כתגובה לירי הטילים האיראניים בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן
(צילום: Vahid Salemi, AP)
מקלום אמר כי המלחמה במזרח התיכון והעימותים של ישראל עם חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן, עלולים להוביל לפיגועי טרור בבריטניה. בהקשר האיראני הוא ציין כי ההסלמה במזרח התיכון מעלה את הסיכוי "להגדלת התוקפנות האיראנית" בבריטניה.
בשנה החולפת עלה מספר החקירות של ה-MI5 שנועדו לסכל איומים על ביטחון המדינה ב-48%. מקלום אמר כי רוב האיומים הגיעו מאיראן, רוסיה וסין. לדבריו סוכנות המודיעין של הצבא הרוסי מנסה לייצר כאוס ברחובות בריטניה ומדינות נוספות ביבשת, בין השאר באמצעות מעשי חבלה והצתה. מקלום ציין בהצהרתו כי יותר מ-750 דיפלומטים רוסים גורשו מארצות אירופה מתחילת הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022, ואמר כי "רובם המכריע" היו מרגלים.
בנוגע ללוחמה בטרור אמר היום ראש סוכנות הביון של בריטניה כי 75% מהמקרים שאיתם מתמודדת הממלכה קשורים לאיסלאם הקיצוני, והשאר לטרור של הימין הקיצוני.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוסיה מנסה לייצר כאוס באירופה
(צילום: Mikhail Metzel / POOL / AFP)
בתוך כך הודיעה נורבגיה על העלאת רמת כוננות הטרור מבינונית לגבוהה (רמה אחת לפני הגבוהה ביותר), לאור עלייה באיומים שנשקפים למטרות יהודיות וישראליות. לאור החלטת שירות הביטחון הנורבגי השוטרים ברחבי המדינה, שלרוב אינם חמושים, יישאו אקדחים.
"שירות הביטחון העלה את רמת איום הטרור מבינונית לגבוהה כתוצאה מההסלמה המתמשכת במזרח התיכון", אמרה המשטרה, וציינה כי האיומים הם בעיקר על מטרות יהודיות וישראליות.