בתי הספר בעלי שיעור הזכאות לבגרות הגבוהים בארץ
(צילום: בראל אפרים, אבי חי)

במסדרונות של המועצה האזורית שפיר בדרום ובחדרים של בתי הספר התיכוניים בתחומה אפשר היה לחוש היום (ד') את השמחה והגאווה לנוכח נתוני בחינות הבגרות לשנת הלימודים תש"ף. המועצה שמאחדת 14 יישובים דתיים הוצבה במקום הראשון בישראל עם שיעור של 99.1% זכאים לבגרות מבין הלומדים. "פורום מאוד איכותי של אנשי חינוך חדורי שליחות ומטרה לא ויתרו לאף תלמיד", אמרה מנהלת מחלקת החינוך במועצה יפית בוכריס.
ארבעה בתי ספר תיכוניים הובילו להישג: אולפנת אבן שמואל, מרכז שפירא, ישיבת אור עציון ובית יעקב לחרדיות. בשלושה מהם נרשמו 100% אחוזי זכאות לבגרות. רק בגלל תלמיד אחד שלא ניגש לבגרות, שיעור הזכאים הכללי החסיר תשע עשיריות האחוז.
6 צפייה בגלריה
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
ישיבת אור עציון במועצה האזורית שפיר
(צילום: בראל אפרים)
ישיבת אור עציון גידלה שורה של בוגרים מפורסמים, שכמה מהם אולי לא היו תלמידים כל כך מצטיינים אבל הגיעו לתפקידים בכירים, בעיקר בתחומי הצבא והביטחון. עם הבוגרים נמנים ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, מפקד שייטת 13 לשעבר תת-אלוף טל פוליטיס, מפקד עוצבת סיני תת-אלוף דדו בר-כליפא, מפקד עוצבת האש תת-אלוף עופר וינטר ומפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס יוחנן דנינו.
לפני 10 שנים בלבד, עמד שיעור הזכאים בישיבה על 56%. מאז חל שינוי דרמטי בגישה של המוסד והתוצאות לא איחרו לבוא. לדברי מנהלת מחלקת החינוך בוכריס, הסיבות להצלחה בכלל התיכונים במועצה נקשרות ל"הטרוגניות, הכלה, קבלת כל תלמיד שרוצה ללמוד כאן ולעטוף אותו מהיום הראשון שהוא נכנס ועד שהוא יוצא כבוגר משמעותי למדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
"עוטפים כל תלמיד מהיום הראשון"
(צילום: בראל אפרים)
גם איכות תעודת הבגרות של הזכאים בתחומי המועצה האזורית שפיר גבוהה מאוד: 93% ב-5-4 יחידות לימוד באנגלית ו-56% ב-5-4 יחידות לימוד במתמטיקה. "כמי שבאה מתחום המתמטיקה, לי אישית זה מאוד מחמם את הלב ומגדיר לי את היעד הבא", ציינה בוכריס. "בחורף האחרון הגשנו עוד תלמידים שצריכים שיפור ב-4 ו-5 יחידות. יש לנו 22% זכאות ב-5 יחידות במתמטיקה ועם ציונים מעולים, שזה יפה מאוד".
ראש מועצת שפיר אדיר נעמן, שאביו המנוח פנחס היה מייסד ישיבת אור עציון וניהל אותו במשך שנים, אמר ל-ynet בעקבות ההצלחה האדירה: "הקסם הוא לא להתמקד בציונים, אלא בערכים, בקהילה, באקלים בית הספר. לראות שהוא יהיה מיטבי, שהילדים יאהבו להגיע ללימודים. הם יאהבו להגיע לבית הספר, כי בית הספר הוא שלהם. אנחנו נותנים את הכול כדי שיהיה להם את המרחב שלהם ואת הסביבה שלהם.
"אנחנו עוסקים הרבה שנים בחינוך, אבל הדבר שהשתנה בשנה וחצי-שנתיים האחרונות הוא ההבנה שהחינוך הוא משאב אסטרטגי שמהווה מוקד להגירה חיובית. אם אנחנו רוצים למשוך לכאן אוכלוסייה טובה, איכותית, לשפר, ליצור תהליכים קהילתיים - זה מתחיל מבית הספר. הילדים יונקים את הדברים מבית הספר, מביאים את זה הביתה ומיישמים, וזה כלי מדהים להגיע לכל בית במועצה".

(צלם :אביהו שפירא , אבי חי)

6 צפייה בגלריה
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
"החינוך הוא משאב אסטרטגי שמהווה מוקד להגירה חיובית"
(צילום: בראל אפרים)
גם התיכון האורתודוקסי הערבי בחיפה התברג בצמרת לאחר שכל 138 תלמידיו הצליחו לעמוד במשימה ולהעמיד את שיעור הזכאים לתעודת בגרות על 100%. "לכל הצלחה יש מחיר, ואנחנו עבדנו וממשיכים לעבוד לטובת התלמידים הנהדרים", אמר בסיפוק המנהל שחאדה שחאדה. "מה שחשוב לנו זה שהתלמיד יהיה אדם טוב. אנו רואים בתלמידים בנינו ובנותינו, הקשר איתם אינטימי, המוח והלב פועלים, אנחנו מנסים לתמוך בהם בכיוון של מצוינות".
שחאדה, שמלווה את המוסד הוותיק כבר ארבעה עשורים, היה מרכז הבגרות של בית הספר לפני שהפך למנהלו. "מה שמשמח אותנו זה שהתלמידים שלנו יפתחו את שער האוניברסיטה במו ידיהם עם תעודת בגרות ייחודית ומוצלחת. לא פחות מ-50 תלמידות ותלמידים משולבים בפרויקטים מיוחדים ומכובדים. יש לנו תלמידים בכיתה י"א שכבר הפכו לסטודנטים, וחלקם לומדים מדעי המחשב באוניברסיטת חיפה ואחרים בפרויקט באוניברסיטת תל אביב".
6 צפייה בגלריה
בית ספר תיכון אורתודוקסי חיפה
בית ספר תיכון אורתודוקסי חיפה
התיכון האורתודוקסי הערבי בחיפה. "מנסים לתמוך בהם בכיוון של מצוינות"
המנהל הוסיף: "אנחנו משקיעים בכל מקצועות החובה בדגש על השפה העברית, שכן כל התלמידים ניגשים ל-5 יחידות בשפה העברית על מנת להתקדם יותר ולשלוט במקומות העבודה. אותו דבר עם אנגלית, למרות שערבית היא השפה שלנו ואנחנו מדברים אותה בצורה הטובה ביותר. אנחנו מקבלים תלמידים מכל הארץ, יש לנו תלמידים מפסוטה בגליל ומרהט שבנגב.
שחאדה שחאדה מנהל בית ספר אורתודוקסי ערבי בחיפהמנהל התיכון האורתודקסי ערבי בחיפה, שחאדה שחאדה
"אנחנו אוהבים ללמד ולהתמקד בנושאי מודעות חברתית שיש להם השפעה רבה על סביבת התלמידים. אנחנו דורשים לכבד אותם ומחזקים אצל את התלמיד כל מה שנדרש כדי שהוא יוכל להתמודד עם האתגרים. יש לנו 50 מורים ומורות שנבחרים בהתאם לכישורים, 40 מהם בעלי תואר שני ודוקטורט. אני בעצמי מחזיק שלושה תארים. לתלמידים אני אומר: לכל מקום שתלכו, זכרו שהחברה חשובה יותר".
בתיכון להייטק ואומנויות ע"ש שמעון פרס מרשת עמל בתל אביב (לשעבר תיכון שבח מופת) שומרים זו השנה השמינית ברציפות על 100% זכאים לבגרות. המוסד עבר לפני שנתיים למבנה חדש בסגנון הייטקיסטי, עם עם עיצוב מודרני שכולל מרחבים פתוחים, כיתות עם קירות שקופים, כורסאות, מרפסות, וצמחים שמזכירים יותר מראה של בית מלון יוקרתי.
מנהל בית הספר שיזם את המיתוג המסוגנן הוא מקס סיוון, ו-920 באים מדי יום בשעריו. "יש לנו טבלת אקסל מסומנת בצבעים ירוק, צהוב ואדום", אמר סיוון בהתייחסו לנוסחה להצלחה והתמדה. "התלמידים שמסומנים בצהוב מקבלים סיוע אישי ותגבור לימודי. תלמידים המסומנים באדום מקבלים סיוע ותגבור יותר אינטנסיביים אישיים של מורה-תלמיד.
"אני אומר למורים שהאחריות על התלמידים היא שלהם. תקבלו תוספות שעות וכל אמצעי כדי שתהיה להם תעודת בגרות". סיוון ציין עוד כי המיפוי מאפשר מתן מענה אישי וישיר לתלמידים וכן מעקב אחר השינויים, ובהתאם לכך מתגברים ומסייעים. לדבריו, מרכיב נוסף בנוסחה הוא העברת אחריות לתלמידים.
תיכון בן צבי בגבעתיים מככב זו השנה הרביעית ברציפות בצמרת עם 100% זכאים לבגרות. לפני כן שיעור הזכאים עמד על 98%-99%. ההישג של התיכון היוקרתי ראוי במיוחד לנוכח העובדה שבתחומו גם כיתת מב"ר לתלמידים מתקשים וחינוך מיוחד. התפישה של המנהלת אלה ספיר גונן היא לא לוותר לשום תלמיד ועל אף תלמיד.
"אני גאה שבבית הספר שלנו יש אפס אחוזי נשירה ואפס אלימות", אומרת ספיר גונן. "השפה שבית הספר שלנו מדבר היא שכולם יכולים ולא מוותרים על אף תלמיד. אני אומרת למורים 'תלמיד שלא בא - אנחנו נגיע אליו'. אם תלמיד לא מגיע לבית הספר, אנחנו דואגים להתקשר אליו ובהתאם לצורך גם נוסעים אליו הביתה, להביא אותו לבית הספר".
6 צפייה בגלריה
אלה ספיר גונן מנהלת תיכון שמעון בן צבי גבעתיים
אלה ספיר גונן מנהלת תיכון שמעון בן צבי גבעתיים
"אם תלמיד לא מגיע - אנחנו הולכים להביא אותו". ספיר גונן ותלמידות
(צילום: מוטי קמחי)
המנהלת הדגישה: "אנחנו דואגים לתגבורים בהתאם לצורך ומקבלים לשם כך תקצוב לשעות ממינהל החינוך בעירייה. אני לא רוצה שתלמידים ייאלצו לקחת שיעורים פרטיים ב-5,000 שקל לחודש. אנחנו נותנים להם מענה". לדבריה, כשהתלמידים חשים שלמורים אכפת מתפקודם - הם מתאמצים ונותנים מעצמם בחזרה.
"בכל תחילת שנה אני מנחה את המורים להכיר את התלמידים באופן מלא, גם לגבי חייהם הפרטיים ולהוות עבורם כתובת ואוזן קשבת", אמרה המנהלת. "חשוב שכל תלמיד יידע שיש לפחות מורה אחד שאליו הוא יכול לפנות בכל דבר ועניין. אנחנו מכירים כל תלמיד, כולל תחביביו אם זה תלמיד שמשחק כדורסל או מנגן בקונסרבטוריון. נלך לצפות ולעודד ולמחרת גם נשאל אותו לגבי התחושות.
"הילדים אינם שקופים ולא נוכל לקדם ולתמוך אם לא נדע. אנחנו 'טפילים' על הילדים, אנחנו אוהבים אותם ואכפת לנו מהם. איש חינוך שלא אוהב את התלמידים שלו אינו יכול לחנך. אם ילד יחשוב שמוותרים עליו, הוא לא ישקיע. הדלת שלי פתוחה והמורים נמצאים עבור התלמידים. בית הספר שלנו הוא משפחתי וערכי וכל תלמיד מתנדב ונותן מעצמו".
לצד מועצת שפיר, נמצאים בצמרת הגבוהה של היישובים עם שיעור זכאות גבוה לבגרות כמה יישובים דרוזיים ובהם בוקעאתא, בית ג'ן, פקיעין, כסרא-סמיע, וגם גבעת שמואל - שנמצאת במקום השני ברשימת הזכאים לבגרות מצטיינת אחרי מעיליא, ובמקום הראשון ברשימת הזכאים ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה.

הצד השני

הזנחה והיעדר השקעה בתלמידים הותירו כמה יישובים ובתי ספר ברחבי הארץ בתחתית הרשימה לזכאות לבגרות. ביישוב ג'סר א-זרקא, למשל, עמד שיעור הזכאים בשנת תש"ף על 40% בלבד. נתון עגום יותר מצביע על כך שאפס מבין 240 תלמידי י"ב ביישוב שניגשו לבחינות הבגרות היו זכאים לתעודה מצטיינת.
6 צפייה בגלריה
בית ספר תיכון בג'סר א זרקא
בית ספר תיכון בג'סר א זרקא
התיכון בג'סר א-זרקא
"יש לנו השקעה רבה בחינוך", אמר ראש המועצה מוראד עמאש. "פתחנו מרכז לגיל הרך על מנת לאבחן ילדים בגיל צעיר במטרה לספק להם את הצרכים החינוכיים הדרושים, שכן חלק גדול מתלמידי חטיבות הביניים והתיכון לא אובחנו כשהיו ילדים לגילוי הקשיים שעלולים להשפיע לרעה על הישגיהם, וזו אחת הסיבות לנתונים.
מוראד עמאשראש המועצה עמאש
"היום יש לנו יכולות טובות יותר לתמוך במסע החינוכי ולהתגבר על הקשיים ככל האפשר - דבר שלא היה בשנים רבות שחלפו. לא דאגו כאן לצעד החשוב ביותר, היה זלזול וחוסר אחריות. בנוסף, תלמידים רבים סובלים מבעיות חברתיות וזה הוביל לנשירה שהגיעה ל-3%. יש לנו צוותים מקצועיים שעובדים במאמץ רב כדי לעקוב אחר הנושא ולטפל בו בדרכים מקצועיות ונכונות".
ראש המועצה הוסיף: "יש לנו תוכנית ממומנת שעוזרת להעלות את רמת ההישגים בבגרות. שילבנו את חטיבת הביניים לתיכון כך שהנהלת בית הספר תהיה מודעת להישגים ולקשיים שאפשר יהיה להתגבר עליהם. בדרך זו התלמידים יכולים להמשיך לתיכון עם יכולות טובות יותר".
באתר "שקיפות בחינוך" של משרד החינוך, ניתן לראות את התמונה החינוכית המלאה, הכוללת את שיעורי הזכאות לבגרות, הישגים בהתאם ליחידות לימוד, נתונים על התמדה ונשירה, שביעות רצון המורים, מעורבות באירועי אלימות, תקצוב ופרמטרים נוספים - הן לפי יישובים והן לפי בתי ספר.