יום התקיפות העוצמתי והחריג אתמול (שני), שהצטרף לשורת חיסולים בחיזבאללה בשבועות האחרונים, הביא גורמים בממשל האמריקני להעריך שישראל פגעה באופן משמעותי במבנה הפיקוד והשליטה של חיזבאללה. "הם (ישראל) כנראה החזירו אותם 20 שנה אחורה", אמר גורם אמריקני לרשת CNN.
2 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
( צילום: Rabih DAHER / AFP / Shutterstock / AP / Evan Vucci / יריב כץ)
בחיזבאללה, נזכיר, חוסלו בחודשיים האחרונים שניים מהגורמים הצבאיים הבכירים ביותר, שנחשבים לחלק מדור המייסדים של ארגון הטרור. בתקיפה בדאחייה בסוף חודש יולי חוסל פואד שוכר, שכונה בישראל "רמטכ"ל חיזבאללה", ובשבוע שעבר חוסל איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, יחד עם מפקדים בכירים בכוח רדואן - יחידת העילית של ארגון הטרור. אמש ניסה צה"ל לחסל בתקיפה ממוקדת גם את עלי כרכי, ראש חזית דרום לבנון בחיזבאללה, אך הוא שרד את התקיפה. בחיזבאללה טענו בהודעה רשמית כי הוא "בסדר", ו"הועבר למקום בטוח".
לפי רשת CNN, החשש הגדול ביותר של ארה"ב כעת הוא שאיראן תחליט להשתלב במערכה ולסייע לחיזבאללה. "אם הם ירגישו שהם בדרך לאבד את ארגון הפרוקסי החזק ביותר שלהם, הם יתערבו", אמר גורם אחר לרשת CNN. לפי הגורמים, "אנחנו הכי קרובים שהיינו למלחמה אזורית מאז 7 באוקטובר".
להערכת הגורמים, המבצע המיוחס לישראל של פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר טלטל את חיזבאללה ואת יכולתו לתקשר, במיוחד אחרי הוראת מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לפעילי ארגון הטרור להימנע משימוש בטלפונים ניידים.
אזהרה מפני התפתחות המלחמה למלחמה אזורית השמיע אמש גם נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, שאמר כי "יש סכנה שהאש של האירועים (בלבנון) תתרחב לכל האזור". פזשכיאן אמר את הדברים לרשת CNN בריאיון בניו יורק, שם הוא שוהה לקראת נאומו בפני כינוס העצרת הכללית של האו"ם. הוא לא שלל אפשרות שאיראן תסייע לחיזבאללה, ואמר כי ארגון הטרור עומד מול מדינה "חמושה מכף רגל עד ראש, שיש לה גישה למערכות נשק שעדיפות על כל אחת אחרת".
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון

תקיפות צה"ל בלבנון, אתמול

2 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בטהרן
מצעד צבאי בטהרן
נשיא איראן פזשכיאן. לא שולל התערבות
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
פזשכיאן הוסיף כי "אסור לנו לאפשר ללבנון להפוך לעזה נוספת בידיה של ישראל. חיזבאללה לא יכול לעשות זאת לבד, ולא יכול לעמוד בעצמו מול מדינה שמוגנת וזוכה לתמיכת מדינות מערביות, אירופיות ומצד ארה"ב". עוד ציין פזשכיאן כי מלחמה אזורית "יכולה להיות מסוכנת לעתיד העולם כולו. אנחנו חייבים למנוע את הפעולות הנפשעות שמבצעת ישראל", כלשונו.
"אנחנו לא רוצים מלחמה, אנחנו רוצים לחיות בשלום, וזו ישראל שרוצה לייצר מלחמה כוללת", טען אתמול הנשיא האיראני בריאיון אחר. לדבריו, באיראן יודעים שבמלחמה אין מנצחים. "במלחמה ובעימות כולם מפסידים, אנחנו משלים את עצמנו אם אנחנו חושבים שמישהו יֵצא מנצח במלחמה אזורית", אמר הנשיא האיראני. "אנחנו יודעים טוב יותר מכל אחד אחר שאם תפרוץ מלחמה במזרח התיכון היא לא תועיל לאף אחד ברחבי העולם. אנחנו לא רוצים להילחם".

שיחות צעקות בין ביידן לנתניהו

בינתיים, ב"ניו יורק טיימס" פורסמה כתבה על הניסיון של ממשל ביידן, נגד השעון, להביא לעסקה לשחרור חטופים ולהפסקת אש בעזה - שעשויה להביא גם להפסקת אש בגבול הצפון. לפי ה"טיימס", יועציו של ביידן אמרו שהנשיא מתחיל להודות בכך שהזמן שלו אוזל. ארבעה חודשים לפני שהוא מסיים את תפקידו, הסיכויים להפסקת אש ולעסקה עם חמאס נראים קלושים יותר ויותר, בעוד שהסיכוי למלחמה רחבה מעולם לא נראה גדול יותר.
( צילום: ירון ברנר)

בפומבי, אנשי הממשל לא מראים שוויתרו וגם מתעקשים על כך. התקווה שנותרה לביידן, כך נכתב, היא שמי שיירש אותו בתפקיד יביא הסכם גדול שיכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל, והסכמה ישראלית לשתי מדינות.
שלא בפומבי, לפי ה"טיימס", חלק מאנשי המועצה לביטחון לאומי של ביידן מתקשים להסתיר את כעסם על ראש הממשלה נתניהו. לפי ה"טיימס", בין ביידן לנתניהו התנהלו גם שיחות צעקות, ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן ניתנו הבטחות מנתניהו - שסתר אותן שעות לאחר מכן. לפי ה"ניו יורק טיימס", בממשל אף תוהים אם נתניהו ממשיך להוסיף תנאים להפסקת האש כדי לשמר את הקואליציה שלו, או להישאר בשלטון בגלל משפטו הפלילי.
בריאיון ל-ynet הבוקר אמרה יפעת קלדרון, בת הדודה של החטוף עופר קלדרון, כי "בכל אזעקה צריך לזכור שיש לנו 101 חטופים בשבי חמאס. נתניהו, מר הפקרה, מפקיר אותם ומעביר את כל הפוקוס לצפון. מה עם החטופים? האנשים שנמצאים שם בחיים, יש דרך אחת להחזיר אותם הביתה - רק בעסקה. אי אפשר לוותר עליהם".
היא תהתה: "למה הוא מחכה? שכולם יחזרו בארונות? אנחנו לא נוכל להתקדם הלאה ולהבריא את החברה שלנו. מי ירצה להתגייס ולהיות בצבא שלא דואג לחטופים? פדיון שבויים זה משהו שנרמס".