כמעט 11 חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר, צה"ל הודיע אמש (יום שבת) כי איתר כמה גופות ברצועת עזה. בהודעה קצרה ודרמטית, שפורסמה על רקע השמועות הרבות והדיווחים הלא-מאומתים ברשתות החברתיות, נמסר כי תהליך הזיהוי והחילוץ עדיין לא הסתיים.
לפי ההודעה, "צה"ל איתר מספר גופות במהלך הלחימה ברצועת עזה. בשלב זה הכוחות עדיין פועלים במרחב ומבצעים תהליך לחילוץ ולזיהוי הגופות שיימשך מספר שעות. אנו מבקשים להימנע מהפצת שמועות".
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברפיח
פעילות כוחות צה"ל ברפיח
כוחות צה"ל בדרום הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
ממטה משפחות החטופים נמסר בעקבות ההודעה על כוונה להסלים את צעדי המחאה - כבר מהיום: "נתניהו הפקיר את החטופים! זו כעת עובדה. המדינה תרעד. אנחנו קוראים לציבור להיערך. עוצרים את המדינה. נגמרה ההפקרה!".
דקות לאחר ההודעה על איתור הגופות, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה משלה - אבל שנוגעת בכלל להכחשת דיווח על הפסקת אש כללית לצורך מתן חיסוני הפוליו בעזה. צה"ל, יצוין, הודיע מראש כי לצורך המבצע יהיו רק הפוגות הומניטריות זמניות וממוקדות.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בעקבות זאת: "בנינו ובנותינו מופקרים ומתים בשבי ונתניהו עסוק בספינים. לא ציר פילדלפי ולא חיסוני הפוליו מעניינים אותו אלא רק הקואליציה ולשמור את סמוטריץ' ובן גביר. בדרך הוא מרסק את המשפחות ואת עם ישראל. אנחנו נמשיך לעמוד לצד המשפחות ולחבק ולשמור עליהן בשעות קשות".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ענה הלילה לשאלות של כתבים בנושא התקדמות המשא ומתן לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה, והתייחס להודעת צה"ל - כשאמר כי "התגלו ברצועת עזה גופות שעוברות תהליך זיהוי". עוד אמר ביידן כי "הגיע הזמן שהמלחמה הזאת תסתיים, אני עדיין אופטימי. אני חושב שאנחנו על סף הסכם".
ביום שלישי האחרון חילצו צה"ל ושב"כ מרצועת עזה את גופתו של לוחם צה"ל שנהרג ב-7 באוקטובר, ונחטף לעזה. משפחתו ביקשה שלא לפרסם את זהותו. הלוחם הוכרז כחלל שגופתו מוחזקת בעזה לפני כמה חודשים, ומאז - במסגרת פעולות מודיעיניות ופעולות חקירה מרוכזות - ניסו לאתר את מיקום גופתו. גופתו נמצאה לבסוף באדמה, אך לא במנהרה.
תיעוד מחילוץ החטוף פרחאן קאדי
(צילום: דובר צה"ל )

לאחר חילוץ גופת הלוחם - ולפני ההודעה האחרונה אמש - מספר החטופים שמוחזקים בשבי, חיים ומתים, עמד על 107. מתוכם, 72 הוגדרו רשמית כחיים. בפועל, לפי הערכות ופרסומים זרים, מספר החטופים החיים נמוך בהרבה.
חילוץ גופת הלוחם אירע פחות מיממה לאחר חילוצו בחיים של החטוף פרחאן קאדי ממנהרת חמאס שבה אותר לבדו, בדרום הרצועה. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" כוח צה"ל שפעל במתחם התת-קרקעי נתקל בו "במקרה", אך הכוחות פעלו שם על פי מודיעין ועל בסיס חשד שאולי כן נמצאים במקום חטופים. פרחאן סיפר לקרוביו כי "כשהחיילים הגיעו למנהרה מחבלי חמאס ברחו. החיילים כרזו לי. חששתי שהמנהרה ממולכדת במטענים, ולכן הלכתי לאט-לאט".
בישיבת הקבינט האחרונה, שנמשכה עד יום שישי לפנות בוקר, הצביעו השרים במפתיע על הישארות בציר פילדלפי - אחד מסוגיות המחלוקת המרכזיות במשא ומתן לעסקה, כשהן בחמאס והן במצרים מסרבים בתוקף לנוכחות ישראלית בציר שבין דרום הרצועה לסיני. ההחלטה בקבינט התקבלה חרף מחאותיו של שר הביטחון יואב גלנט - וכשברקע ההבהרות במערכת הביטחון שניתן לסגת מהציר ולחזור אליו בהמשך. קרובי חטופים זעמו על ההחלטה הזו, ואמרו אמש לפני תחילת העצרת וההפגנות בתל אביב כי מדובר ב"גזר דין מוות" לאהובים שלהם.
הצהרת קרובי החטופים: "החלטת הקבינט - גזר דין מוות"
(צילום: מיקי שמידט )

גורמים שמעורים במגעים לעסקה אמרו על רקע זה כי המשא ומתן נמצא בסכנת פיצוץ – ותקפו את ראש הממשלה: "אין ספק שהקבינט עשה נזק גדול לחטופים. נתניהו העדיף את בן גביר ואת הכיסא שלו אל מול חיי החטופים, חד-משמעית". שר הביטחון גלנט היה היחיד שהתנגד בהצבעה להחלטה הזו. גלנט זעם כאמור על ההחלטה להישאר בפילדלפי, ואמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". בדיון נרשם עימות קולני בין גלנט לנתניהו, ושר הביטחון הטיח: "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול גם להחליט להרוג את כל החטופים".
פורסם לראשונה: 23:12, 31.08.24