ביקורת חריפה נמתחת על שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו פרופ' נחמן אש ברקע שביתת בתי החולים הציבוריים שנכנסה ליומה השישי, ובמסגרתה ניתוחים וטיפולים רבים מבוטלים. "הם חסרי ניסיון", אומר אחד ממובילי המחאה. "הם בכלל לא מבינים את גודל המשבר העמוק שאנחנו נמצאים בו. הבטיחו לנו שלפני התקציב יימצא פתרון קבע לבעיה שלנו וזה לא קורה".
"פרופ' אש הוא איש טוב, אבל הוא בוודאי לא מסוגל לעמוד על הרגליים האחוריות שלו מול האוצר. בנוסף, הוא לא איש שמבין את בתי החולים ואת המורכבות שבניהולם", הוסיף הגורם. בשיחה עם ynet הביעו גם בכירים אחרים במחאה את אכזבתם מהשר הורוביץ והודיעו כי יפנו לראש הממשלה נפתלי בנט על מנת שיסיים את המשבר שבמסגרתו מלוא התקציבים שהובטחו לבתי החולים בחודש ינואר לאחר שחתמו על הסכם מול משרד האוצר – טרם הועברו אליהם.
2 צפייה בגלריה
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ושר הבריאות ניצן הורוביץ. במוקד הביקורת
(צילום: קובי קואנקס)
בתי החולים הציבוריים הנאבקים הם הדסה, שערי צדק, מעייני הישועה, לניאדו ובתי החולים בנצרת, שאתמול קיימו הפגנה מול משרד הבריאות בירושלים. "הורוביץ נרדם", אמר בכיר אחר במחאה. "זה גדול עליו ובימים הקרובים נפנה לראש הממשלה בנט, כי הורוביץ לא מצליח לנהל את זה. מדובר על משבר עמוק, שלא ברור איך הוא ישן בלילה ולא עושה הכול כדי לפתור את זה". גורמים במחאה אמרו כי אם המשבר לא ייפתר, הם שוקלים למחות מול בית רה"מ בבירה.
הורוביץ טען בימים האחרונים כי הוא דווקא פועל לפיתרון המשבר. "פעלנו מול משרד האוצר ובתי החולים העצמאיים קיבלו מקדמות על חלק מהסכום שסוכם", אמר אתמול. "בשבועות הקרובים יקבלו את היתרה. לנוכח העברת המקדמות ביקשתי מהם לשוב לעבודה תקינה ולא לפגוע בחולים. אני לא חושב שהמשך עיצומים כרגע משרת את העניין או מקדם פיתרון".
שביתה בבית החולים לניאדו במחאה על היעדר תקצוב לבתי החולים הציבוריים, בשבוע שעבר
(צילום: עידו ארז)

"יש מתווה לפיתרון, הם יודעים אותו. מבחינת מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע עשינו ונתנו את הפתרון שיאפשר את הפעילות. מדובר על פגיעה בחולים, ביטול של ניתוחים", טען השר.
בסוף השבוע נמתחה ביקורת גם על התנהלות בתי החולים גם מכיוון משרד האוצר. מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב מתח באופן חריג ביקורת על התנהלות בתי החולים בפוסט בפייסבוק שלו. "הדרך היחידה להעביר לבתי החולים כסף היא ע"י מבחני תמיכה", כתב בלניקוב. "העברת הכסף נעשית עם התקדמות השנה ובכפוף לביצוע, כמו לדוגמא גיוס כוח האדם בגינו ניתנת התמיכה".
"הממשלה לא רשאית להעביר כסף ללא קריטריונים. מאחר ומבחני התמיכה מתעכבים בין היתר בשל אי ביצוע הוצאות נוקט החשב הכללי בהעברת מקדמות שתקוזזנה. עד שלשום העביר החשב הכללי בגין התמיכות והמקדמות כ-440 מליון שקל. אתמול הועברו כ-100 מיליון נוספים. בכך עומדת הממשלה ואף למעלה מכך בהסכם. אך תגובת מנהלי בתי החולים נגטיבית", כתב. "מבחינה ציבורית אין קל יותר מלהאשים את פקידי האוצר הערלים. זה נופל על אוזניים קשובות".
"הממשלה עומדת בהסכם, אך מבחינה ציבורית אין קל יותר מלהאשים את פקידי האוצר הערלים"
ממשרד הבריאות נמסר כי "במקום לעסוק בהשמצות מופרכות כלפי מי שמסייע להוציא אותם מהבוץ, מוטב שמנהלי בתי החולים ישובו לעבודה ולא יובילו לפגיעה במטופלים. מנכ״ל משרד הבריאות מוביל את השיח מול משרד האוצר, במסגרתו גובש פתרון מיידי לבתי החולים, המאפשר להם לשוב לפעילות סדירה. שר הבריאות, מנכ״ל המשרד וכל חברי ההנהלה נחושים לגבש פתרון קבע, אולם מהלך כזה יתאפשר רק בהתנהלות אחראית ושיח ענייני".
אחרי המתקפה מסרו מנהלי בתי החולים הציבוריים כי הם "דורשים מראש הממשלה להתערב מיידית במשבר. לא יכול שבזמן ששבעה בתי חולים ציבוריים פועלים במתכונת חירום בזמן שיא הקורונה בשל הפרות הסכמים ע"י משרדי הבריאות והאוצר, שר הבריאות הורוביץ עסוק בתקשורת ובמתקפות נגד מנהלי בתי החולים. בנט חייב להתערב במשבר".