(צילום: נויל האריס)

עוד לפני העלייה במחירי השכירויות, הוגדרה תל אביב כעיר היקרה בעולם - ובחודשים האחרונים לא מעט צעירים בחרו לעזוב אותה, אחרי שהרגישו שאינם יכולים לעמוד עוד בשכר הדירה. בשלב זה, נדגיש, נראה שלא מדובר בתופעה: לפי כל הנתונים, הדירות לא עומדות ריקות, ומתמלאות במהרה בשוכרים חדשים שמוכנים לשלם את המחירים הגבוהים. עם זאת, גם בעיריית תל אביב מודעים לבעיה ומנסים לקדם פתרונות שיאפשרו לאוכלוסיות רחבות להתגורר בעיר, אך לפי שעה ללא כל הצלחה.
לפי נתוני אתר מדלן, בשנת 2022 עלו מחירי דירות 3 ו-4 חדרים בתל אביב בממוצע ב-6% ו-7.74% בהתאמה. עם זאת, ישנם מקומות שהמחירים בהם עלו עוד יותר: כך למשל, ב-2021 דירת שלושה חדרים בצפון הישן הושכרה ב-7,640 שקל בממוצע, ובשנת 2022 ב-8,460 שקל. דירת 4 חדרים באותה שכונה בשנת 2021 עלתה 9,220 שקל בחודש, ואילו בשנת 2022 עלתה ל-13,750 שקל בחודש - עלייה של 49%.
4 צפייה בגלריה
ג'ון פול פונו  ציון בר בן חמו, שוקל לעזוב את תל אביב
ג'ון פול פונו  ציון בר בן חמו, שוקל לעזוב את תל אביב
"שאלתי למה אין תמונה של מטבח, אמרו שהכיור נמצא בחוץ". ג'ון פול פונו (מימין) וציון בר בן חמו
4 צפייה בגלריה
שכונת פלורנטין
שכונת פלורנטין
עלייה של כ-40% ב-4 חדרים. הבעיה האמיתית - דירות השותפים? פלורנטין
(צילום: גל פרייליך)
בפלורנטין, דירת שלושה חדרים בשנת 2021 עלתה בממוצע 6,510 מדי חודש, ואילו בשנת 2022 המחיר עלה ל-7,020 שקל. דירת 4 חדרים בפלורנטין עלתה 8,580 שקל בחודש ב-2021 בממוצע, ואילו ב-2022 העלות הממוצעת קפצה ל-12 אלף שקל בחודש - עלייה של כ-40%.
ג'ון פול פונו, שעלה לישראל לפני כחודשיים מלוס אנג'לס שבארצות הברית ורצה להשתקע בתל אביב, הבין מהר מאוד כי הוא לא יכול להתמודד עם מחירי השכירות הגבוהים בה. "מאוד קשה כאן למצוא דירות", אמר לאולפן ynet. "המחירים כאן הרבה יותר גבוהים, יותר יקרים מבוורלי הילס. שם אפשר למצוא דירה נחמדה מאוד במחיר של כ-2,500 דולר, עם שתי מיטות גדולות. פה מצאתי במחיר הזה דירת סטודיו קטנה, לא מרוהטת וישנה".
"כרגע אני נשאר במלון". אמר פונו. "אנשים מציעים לי ללכת לרמת גן, גבעתיים. אני רוצה ללכת לירושלים, אבל אני פתוח להרבה מקומות כי אני יכול לעבוד מכל מקום".
מי שעוד לא יכל לעמוד במחירי השכירות הגבוהים הוא ציון בר בן חמו, שף ירושלמי שהגיע לעיר הגדולה לפני מספר שנים אך החליט לאחרונה לעזוב אותה. "מאוד יקר פה", אמר. "מאוד קשה לחיות בתל אביב ברמה שאני רגיל אליה. הדרישות של המשכירים הזויות לגמרי, יצא לי לדבר עם מישהו לפני שבועיים שביקש 6,000 שקל על חדר וחצי. שאלתי למה אין תמונה של מטבח, והוא אמר שהכיור נמצא בגינה, בחוץ. אני לא מודאג לגבי הבן אדם הזה, כי הוא ימצא מישהו שישלם לו. אלו דברים שחוזרים על עצמם".
4 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"הבתים ברמה תחזוקתית מאוד נמוכה", בעירייה אומרים שמנסים לשנות. חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
יעל (31) הגיעה מרעננה לתל אביב לפני כשנה ורבע. בחסות הקורונה ועזיבה של צעירים את תל אביב בעקבות הסגרים, היא מצאה דירה יחד עם עוד שתי שותפות. לאחרונה היא חזרה לגור עם ההורים ברעננה, אחרי שבעלת הדירה רצתה להעלות את שכר הדירה בכ-3,000 שקלים. "כשעברתי הכול היה נראה מצוין", אמרה. "נפלנו על דירה משופצת במחיר של 7,700 שקל עם שלוש שותפות. זו הייתה מציאה של קורונה, כי אנשים עזבו את העיר וחזרו למשפחות שלהם.
"חודש לפני שהסתיים החוזה, בעלת הדירה אמרה שהיא מעלה את שכר הדירה בכמה אלפים. אמרנו לה שזה לא אפשרי למצוא בחודש דירה אחרת, אז היא הסכימה להאריך לנו את החוזה בעוד שלושה חודשים בתוספת תשלום של 1,700 שקל. היא הביאה מתווך שהבטיח לה שהיא תוכל לקבל על הדירה 12-11 אלף שקל וזה פחות עבד, ובסוף מצאה מישהי שהסכים לשלם 10,300 שקל. בחור אמריקני שכנראה לא מבין שעובדים עליו".
יעל חזרה כאמור לרעננה, ולא רואה אפשרות לחזור לתל אביב. "חזרתי להורים כי אי אפשר למצוא דירה בזמן כזה", אמרה. "אני עוד בלימודים והיה לי מאוד קשה למצוא בית. מחירי השכירות עלו וזה לא הגיוני לשלם אותם. בושה שבעלי הדירות עושים מה שבא להם. זה לא רק שכר הדירה, יש גם בקשות הזויות, היא מנצלת את זה שהפיקדון שלנו בידיה. היא ביקשה שנצבע את הדירה למרות שלא קיבלנו את הבית מסויד. חשבתי שזה הסתיים שם, אבל היא ביקשה שנחליף את הכיריים. או שנעשה כל מה שהיא מבקשת, או שהיא תשלם למישהו על חשבון הפיקדון שלנו. באנו תמימות ולא חשבנו שהיא תוציא מאיתנו את הכסף הזה".
טל (25), שהייתה שותפתה של יעל לדירה, הגיעה מאילת לעיר הגדולה - וחזרה לעיר הולדתה בעקבות עליית המחירים. "המזגן לא מתוקן, הבתים ברמה תחזוקתית מאוד נמוכה", סיפרה על החיפושים אחר דירה חדשה בתל אביב. "זה לא נורמלי. כולם נצלנים וגנבים בעיר הזו. המתווכים ובעלי הדירות משתמשים בזה שאנשים נוהרים אל העיר, נותנים לשוכרים יחס מזעזע ומעלים את המחירים. כל אחד עושה מה שבא לו, אין חוקים".

"העלייה העיקרית - בדירות השותפים"

בצל מצוקת השוכרים, בעלי המקצוע דווקא מצביעים על העובדה הפשוטה: גם את המחירים הגבוהים הנוכחיים יש מי שמוכן לשלם. ליו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, יש זווית אחרת - והוא טוען שהעלייה מתמקדת בעיקר בדירות השותפים. לדבריו, "בחודש מאי עשיתי את הסקירה האחרונה, ואפשר לראות שבחצי שנה האחרונה הייתה עלייה של כ-21% בדירות שלושה-חמישה חדרים בתל אביב. דווקא בדירות הקטנות הייתה התמתנות מסוימת עם ירידה של כ-7%. ההסבר למגמה הזו הוא שיש ביקוש לדירות גדולות יותר בגלל שותפים שמוכנים לשלם יותר. בעלי דירות אוהבים את פטנט השותפים כי קשה למצוא דייר אחד שיביא 11 אלף שקל בחודש, ויותר פשוט למצוא שלושה שותפים שיתחלקו בסכום הזה, וכך הם ממקסמים את התפוקה מהנכס".
4 צפייה בגלריה
גם להתחדשות העירונית יש חלק. דנוס
גם להתחדשות העירונית יש חלק. דנוס
גם להתחדשות העירונית יש חלק. דנוס
(צילום: דויד סאלם)
לדבריו, העלייה במחירי דירות שותפים נובעת גם מכמה גורמים, ובהם היכולת של מספר אנשים להתחלק בסכומים הגבוהים, מהקורונה ומהתחדשות עירונית. לדבריו, "היציאה מהקורונה וחזרה של צעירים לקרבת מקום הבילויים ומקום העבודה, וגם פרויקטים של התחדשות עירונית בתל אביב שמביאים תושבים לחפש דירות, וגם 'סתם' חזירות של בעלי דירות, זה מה שבין היתר גרם לעלייה במחירי דירות השותפים. אני מכיר דירת שותפים אחת שבעל הבית רצה להעלות את שכר הדירה מ-10.5 אלף ל-12 אלף. הדיירים עזבו והוא השכיר את הדירה לשלושה שותפים חדשים, במחיר שביקש. גם אם יש עזיבה של צעירים, מגיעים צעירים חדשים, ובגלל ההתחדשות העירונית היזם משלם להם חלק מהשכירות".
"הרבה יותר קשה לבן אדם פרטי לשלם את הסכומים האלה אם הוא לא משפר דיור", הוסיף דנוס. "הפטנט של השותפים מגיע לידי ביטוי בדירות הגדולות ובטח הישנות ובעלי הדירות מנצלים את זה. באותו רגע פירקת את הדירה לשלוש דירות ויותר קל לאנשים לשלם, ופתאום הגדלת את ההכנסה ב-100%".
ארז קנובלר, בעל משרד תיווך דירות במגדלים בתל אביב, הסביר כי העלייה העיקרית והמשמעותית במחירי הדירות החלה לפני כחצי שנה. "אני כבר 8 שנים בתחום, ואף פעם לא ראיתי עלייה כל כך חדה בתקופה כל כך קצרה", אמר. "יש ביקוש מאוד גדול לדירות כי פחות אנשים יכולים לקנות בתים ובוחרים יותר לשכור, כדי לראות אם המחירים ירדו. יש גם הרבה מאוד דירות שהופכות ללא אטרקטיביות בגלל פינוי-בינוי ותמ"א. כשבעלי דירות רואים בתקשורת שהמחירים עולים, הם לא רוצים לצאת פראיירים ולהישאר מאחור. דירות שהשארתי ב-8 אלף שקל, בעלי דירות מעלים ל-10 אלף שקל. הם מעלים מחיר - ומקבלים אותו".
(צילום: אבי חי)

לדברי קנובלר, צעירים שנתקלים בעליית מחירים אמנם מתקוממים, אבל לא תמיד יש להם ברירה. "רואים שזה מקומם, ובצדק, הרבה מאוד שוכרים", אמר. "הם מנסים למצוא אלטרנטיבה אחרת, אבל זה לא רק בעל הדירה שלהם שמעלה את המחיר - אלא הרבה מאוד בעלי דירות. ראיתי הרבה מקרים שבעל דירה העלה את שכר הדירה ב-1,000 שקלים, אבל בגלל שהשוכרים לא מצאו אופציה אחרת, הם נשארו בדירה וספגו את העלייה. יש המון מקרים של חזירות. אני מכיר אצלי בבניין משפחה שמשלמת על דירת ארבעה חדרים 10 אלף שקל, ובעלת הדירה החליטה להעלות ל-13 אלף שקל. נתקלתי גם בלא מעט מקרים של צעירים שעוזבים את תל אביב וחוזרים להורים. יש גם כאלה שעוברים לערים שכנות, אבל הרבה פחות".
"אני מדבר עם בעלי דירות על בסיס יומיומי ואומר להם שהעלייה לא ריאלית", הדגיש קנובלר. "זה ממש חסר פרופורציות. אני אומר להם שנכון שמדברים על זה שהמחירים עולים, אבל לא הכול זה כסף. יותר חשוב שיהיה דייר טוב שישמור על הנכס".

תגובת עיריית תל אביב

"ראש העירייה וגורמי העירייה השונים מוטרדים מזה זמן רב ממצוקת הדיור והמחירים המאמירים בשוק השכירות במדינה ובתל אביב-יפו. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לעצור מגמות אלו ולהשאיר בעיר את כל גווני האוכלוסייה.
"נציין כי בישראל תחום הדיור מוסדר באופן כמעט בלעדי על-ידי הממשלה, ולא על ידי הרשויות המקומיות, לכן פנינו כבר לפני מספר חודשים למשרד הבינוי והשיכון עם הצעת חוק לרגולציה על שוק השכירות הפרטי בישראל, שעיקריה: הקמת מרשם שכירויות; חוזה שכירות ל-4 שנים לפחות; תנאים להעלאת שכר הדירה במהלך החוזה לפי מדד המחירים לצרכן או לפי מה שנקבע מראש בעת חתימת החוזה; ותנאים להעלאת שכר הדירה בתום החוזה, אם המחירים באותו אזור עלו בצורה משמעותית, בצורה שמצדיקה העלאה משמעותית או קביעת מחיר שוק חדש עם השוכר הנוכחי או שוכר חדש.
"בנוסף, בחודש שעבר הכרזנו על מדיניות דיור עירונית העוסקת רובה ככולה בפתרונות מגורים מוזלים מעולם השכירות. מדובר במדיניות ארוכת טווח, אשר תציע מגוון פתרונות שיותאמו לכל עשירוני ההכנסה. מתוך עיקרי התכנית: כל תכנית למגורים שתקודם בעיר תכלול דיור בהישג יד; סיוע בשכר דירה לעשירוני הכנסה 3-1; שכירות ארוכת טווח במחיר שוק, על ידי יצירת ייעוד קרקע חדש של דיור להשכרה והקמת מינהלת דיור עירונית, בכפיפות למנכ"ל העירייה, ליישום מדיניות הדיור וניהול מאגר הדיור המוזל בעיר.
"מעבר לכך, פועלת העירייה באמצעות יחידת הצעירים ומציע ייעוץ וסיוע משפטי מסובסד לציבורי שוכרי הדירות בעיר, המהווים כ-80% מצעירות וצעירי העיר. הייעוץ ניתן בסוגיות שונות ובשלבים שונים, גם סביב חתימה על חוזה וגם לאורך כל תקופת השכירות. זאת ועוד, גיבשה העירייה חוזה שכירות מומלץ שעודכן לאחרונה בעקבות אישור חוק שכירות הוגנת, והוא כתוב בשפה ברורה ונגישה ונותן מענה לסוגיות המרכזיות שקשורות בשכירות הדירה.
לשמחתנו, מהנתונים המעודכנים ביותר שפורסמו על ידי הלמ"ס ולמרות מצוקת הדיור במדינה, מספר הצעירות והצעירים בעיר שומר על מאזן חיובי ועולה".