עלייה באירועים האלימים בחברה הערבית
(צילום: דוברות המשטרה )


11 סניפי בנקים ביישובים בגליל ספגו ירי תוך ארבעה ימים, ובעכו דווח על שני ניסיונות הצתה של סניפים. האירוע האחרון, שהתרחש שלשום (שבת) בכפר מר'אר, כלל חילופי אש בין שוטרים לשני חמושים שירו לעבר סניף בנק. מהירי נהרג אחד החשודים - ביאן אסלאן (40) ממר'אר. עוברת אורח שנקלעה לזירה נפצעה בינוני מירי. החשוד הנוסף נמלט ונעצר כעבור כמה שעות. בינתיים, במשטרה חוקרים מי עומד מאחורי המעשים, אך בחברה הערבית גואה החשש מפני הבאות.
באירוע הירי שלשום במר'אר פגעו כמה קליעים בסניף של קופת חולים סמוך לזירה. תושבים ששהו במקום סיפרו על התחושות הקשות. "הייתי סמוך לאירוע עם שני ילדיי בביקור אצל חברים", שחזרה תושבת אחד היישובים. "זה היה מאוד מפחיד. חשבתי שניפגע מהירי. המשטרה עוצרת אותם, ואני בעד שהם ייענשו. הם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח".
עימותים במר'אר

תושב הכפר ציין כי את הזירה שבה בוצע שלשום הירי פוקדים רבים מדי יום. "זה נחשב כמרכז", אמר. "לצערי, יש אנשים שרוצים לסכן את חיי כולנו ויורים לעבר סניפי הבנקים. הם עלולים לפגוע גם בנו. אנחנו רוצים שהמשטרה תמשיך בפעילות שלה עד שתתפוס את כל המעורבים. גם לח"כים הערבים וההנהגה הערבית אסור לשתוק. חייבים לצעוק ולפתור את בעיית הפשיעה שפוגעת בנו. נמאס לנו מנאומים. כולם מתעסקים בסיפור של ח"כ מנסור עבאס ושכחו מאיתנו. לנו אין כתובת".
7 צפייה בגלריה
הירי לעבר הביג בכרמיאל
הירי לעבר הביג בכרמיאל
קליעים על חנות ב"ביג" בכרמיאל
7 צפייה בגלריה
מפה יישובים בנק ירי גליל
מפה יישובים בנק ירי גליל
זירות הירי
7 צפייה בגלריה
אירוע ירי בבנק בג'דידה
אירוע ירי בבנק בג'דידה
ירי על סניף בנק בג'דיידה-מכר
7 צפייה בגלריה
בנק מרכנתיל בעכו
בנק מרכנתיל בעכו
ניסיון הצתה. סניף בנק "מרכנתיל" בעכו
7 צפייה בגלריה
ירי על בנק בדיר חנא
ירי על בנק בדיר חנא
ירי על בנק בדיר חנא
אירועי הירי החלו בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר, אז בוצע ירי לעבר כמה חנויות במרכז "ביג" בכרמיאל, כמו גם לעבר סניפי בנקים ביישובים ראמה, נחף, דיר חנא ועראבה. בכל המקרים לא דווח על נפגעים, אך נגרם נזק.
7 צפייה בגלריה
ירי על בנק בענה ודיר אל אסד
ירי על בנק בענה ודיר אל אסד
כספומט שניזוק מירי בדיר אל-אסד

במשטרה סבורים: שתי חוליות ביצעו את הירי

ביום שישי נפתחה אש לעבר סניף בנק בכפר דיר אל-אסד ושלשום בוצע ירי לעבר סניף בנק במג'ד אל-כרום ושני סניפים של בנקים אחרים בכפר ג'דיידה-מכר. כמה שעות מאוחר יותר, כפי שצוין, בוצע הירי במר'אר ואתמול ירו אלמונים לעבר סניף בנק בשפרעם. עד כה נעצרו 14 חשודים, תושבי עראבה, דיר חנא, ראמה, מר'אר, דיר אל-אסד, ג'דיידה-מכר ומעצרם הוארך בבית משפט השלום בנצרת. שניים מהם שוחררו, אך המשטרה הגישה ערר.

7 צפייה בגלריה
עו"ד שאדי דבאי
עו"ד שאדי דבאי
עו"ד שאדי דבאח
עו"ד שאדי דבאח, המייצג את אחד החשודים, אמר אמש: "היום הוארך ביומיים מעצרו של חשוד בשנות ה-20 לחייו בחשד שביצע ירי לעבר שני סניפי בנק בכפר ג'דיידה-מכר. מרשי, כמובן, מכחיש את המיוחס לו. טענו ארוכות שהמשטרה צריכה לערוך בדק בית. מרשי לא קשור ליתר האירועים שאירעו במהלך סוף השבוע באזור הצפון. יש לבדוק עוד כיוונים".
במשטרה אמרו כי מדובר בשתי חוליות ירי שונות: האחת, שביצעה את הירי במג'ד אל-כרום שלשום בשעות אחר הצהריים, והשנייה, שנתפסה על חם במר'אר שלשום בלילה.
באירוע הירי במר'אר זיהה כוח משטרה סמוי שני חשודים חמושים בנשקים אוטומטיים שירו לעבר הבנק. הקליעים פגעו גם בסניף של קופת חולים, כפי שצוין. במהלך ניסיון מעצר החשודים נפצע אחד מהם ומותו נקבע לאחר מכן בבית חולים. כלי הנשק הוחרמו. באירוע הירי במג'ד אל-כרום עצרו בלשים שלושה חשודים מבענה, בשנות ה-20 לחייהם.
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל נלחמת מלחמת חורמה באלימות במגזר הערבי. וממקדת משאבים הולכים וגדלים כנגד ארגוני הפשע המאורגן באיזור הצפון, במסגרת הפעילות שוטרי משטרת ישראל נדרשים לעיתים להתמודד עם מצבים מורכבים ומסוכנים תוך חתירה למגע עם עברינים חמושים בנשקים אוטומטים".
פורסם לראשונה: 23:01, 29.11.20