איראן שחררה ארבעה אסירים שבמסגרת עבודתם ניסו להציל מהכחדה את זן הברדלס האסייאתי (מוכר גם בשם צ'יטה איראנית), והורשעו בריגול. הם קיבלו חנינה ושוחררו אחרי חמש שנים בכלא.
אתמול (יום שני) דיווחה טהרן על שחרורם של נילופאר בייאני והומאן ג'ווקאר, שניים מחמישה פעילים סביבתיים שהורשעו ב-2019 בריגול - הרשעה שעוררה ביקורת בינלאומית. היום דיווחו כלי תקשורת איראניים כי שני פעילים נוספים, ספיידה קשאני וטאהר חדיראין, שוחררו גם כן.
הארבעה (שני אסירים ושתי אסירות) היו חלק מכ-2,000 אסירים שקיבלו חנינה לרגל עיד אל-פיטר, החג המוסלמי המציין את סופו של חודש הרמדאן.
התוכנית הסביבית של האו"ם בירכה אתמול על שחרורם של בייאני וג'ווקאר, שהיו חברים ב"הקרן למורשת חיות הבר הפרסיות". אשתקד שחררה איראן את סאם רג'אבי, חבר נוסף בארגון.
חמשת הפעילים נעצרו בשנת 2018, יחד עם מייסד הקרן, קאיוס סייד-אימאמי, איראני-קנדי שמת בגיל 64, לפני שמשפטו נפתח. גורמים רשמיים באיראן אמרו כי הוא שם קץ לחייו בתא המעצר. אחרי מותו טענה איראן כי הוא ושאר הנאשמים היו חלק מרשת ריגול של המוסד וה-CIA.
לפי התביעה בטהרן, הקרן הסביבתית של סייד-אימאמי הוקמה במטרה "לאסוף מידע מסווג בתחומי הביטחון והטילים". לפי התובע הנאשמים בפרשה "פעלו בהוראת קציני מודיעין ב-CIA ובמוסד", הסתננו לקהילה המדעית באיראן ואספו מידע מסווג וחיוני – כולל על בסיסי טילים.
בייאני נידונה ל-10 שנות מאסר בשנת 2019, ושאר הנאשמים נידונו לשש עד שמונה שנות מאסר. הפרשה ב-2019 הייתה במהלך גל הפגנות באיראן, שבמהלכן ניתק השלטון את החיבור לאינטרנט ברחבי המדינה כדי להקשות על פעילי המחאה לתאם את צעדיהם ולדווח לעולם על המתרחש.