תיעוד האלימות בבית החולים, אמש
(צילום: דוברות בית חולים הדסה)

פרסום ראשון: ההסתדרות הרפואית הכריזה הערב (שלישי) על שביתה למשך 24 שעות בכל בתי החולים וקופות החולים החל מיום חמישי בבוקר במחאה על תקיפת צוותים רפואיים, שהאחרונה שבהם אירעה אמש בהדסה הר הצופים בירושלים. המשמעות: המוסדות הרפואיים יעבדו במתכונת שבת, ויבצעו רק ניתוחים מצילי חיים.
4 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
(צילום: דוברות הדסה )
ההתפרעות של בני המשפחה, תושבי מזרח ירושלים, אירעה ביחידה לטיפול נמרץ זמן קצר לאחר שהתבשרו על מותו של קרוב משפחה. בתקרית החריגה נפגעו אנשי צוות רפואי והושחת ציוד ששימש לעבודתם.
מאבטחי בית החולים ושוטרים שהוזעקו למקום השתלטו על המתפרעים והשיבו את הסדר על כנו. איש מהחולים במחלקה לא נפגע, אך בבית החולים ציינו כי שני אנשי צוות נפצעו באורח קל וטופלו בחדר המיון. בהדסה ציינו כי "הצוות כולו נותר מזועזע ונסער מהאלימות הקשה", ומסרו כי מנהלת בית החולים, ד"ר תמר אלרם, ומנהלת השירות הסוציאלי, הגיעו למוסד הרפואי ושוחחו עם הצוות כדי לעבד את אירועי הערב.
4 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
המחלקה לטיפול נמרץ לאחר ההתפרעות
(צילום: דוברות הדסה )
"אנו בהדסה מביעים זעזוע עמוק לנוכח הארוע הקשה שאירע כאן, במקום שבו חושבים רק על הצלת חיים ופועלים להקלה על מכאובם של מטופלים", אמרה מנהלת בית החולים. "הצוות שלנו, אנשים מסורים שעושים עבודתם נאמנה בכל שעות היממה, הוכה ונחבל, ולא מאמין שלאחר המאמצים שהושקעו בטיפול בחולה, משפחתו גמלה להם בכזו אלימות קשה. אסור לנו לשקוט ולנוח עד שימוצה איתם הדין באופן המחמיר ביותר".
ד"ר אלרם ציינה כי עדכנה אישית את מפקד מחוז ירושלים במשטרה על התקרית, והוסיפה כי "אני עומדת כאן הערב בצער ומחבקת כל אחד ואחת מאנשי הצוות שלנו. אחת האחיות אמרה לי: 'אני אחות כבר 21 שנים, וזו הפעם הראשונה שבה חששתי לחיי'. אנו נמשיך לעשות כל שניתן כדי למקסם את תחושת המוגנות של הצוות לנוכח אירועי אלימות".
4 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
בית חולים הדסה הר הצופים יממה לאחר אירוע האלימות הקשה
כל הפעילות בבתי החולים וקופות החולים תושבת
(צילום: יואב דודקביץ')
במשטרה ציינו כי אחד מבני המשפחה, תושב מזרח ירושלים בשנות ה-20 לחייו, נעצר ונלקח לחקירה - וכי צפויים מעצרים של מעורבים נוספים שנמלטו מהמקום. "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג, ובפרט כלפי צוותי רפואה הפועלים להצלת חיי אדם", אמרו במשטרה.
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר הבוקר כי הוא מזועזע מהתקרית שאירעה בהדסה הר הצופים. "אל לנו להתרגל לעוד ועוד מקרים של אלימות במערכת הבריאות, שכבר הפכו לצערנו מזמן למגפה של ממש. לא נסכים לעולם שהצוותים הרפואיים יהיו להפקר", אמר חגי. "אני חוזר ודורש מממשלת ישראל לפעול באופן מיידי למיגור התופעה המבישה והמסוכנת הזו".
פרופ' חגי ציין כי ההסתדרות הרפואית דרשה גם מהממשלה הקודמת וגם מהממשלה הנוכחית ליישם לאלתר שורה של צעדים אפקטיביים שהומלצו בעבר על ידי ועדות מקצועיות, ואף אומצו על ידי הממשלה. "בראש ובראשונה מדובר בהצבת נקודות שיטור בכל חדרי המיון בישראל, חיזוק מערכי האבטחה, הטמעת טכנולוגיות מסייעות, ושינוי חקיקה – זאת על מנת שתקיפת איש צוות רפואי לא תהיה שונה מתקיפת שוטר במדים", הסביר חגי.
4 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי
פרופ' ציון חגי
יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי
"אין לנו שום כוונה לעבור לסדר היום על אירועים אלימים מסוג זה שהתרחש אמש בהדסה. הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, הם שליחי ציבור שעושים לילות כימים למען בריאות הציבור – לא ניתן שהמציאות העגומה תהפוך אותם לשק חבטות", הוסיף יו"ר ההסתדרות הרפואית.
בארגון המתמחים "מרשם" פנו גם הם לשרי האוצר והבריאות ואמרו: "אסור לעבור לסדר היום על האירוע החמור הזה. אלימות נגד צוותים רפואיים צריכה להיות מטופלת, כמו שמטופל פיגוע - כל המשאבים של המערכת צריכים להיות מוקצים למניעת הפיגוע הבא. אבל האירועים האלה ממשיכים להתרחש באין מפריע ואין שום הגנה ושום ביטחון. דמנו הפקר. חייבים לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להבטיח את הביטחון שלנו".