בעוד העיניים נשואות לפסגה בדוחא בירת קטאר במסגרת המשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים, גורמי ביטחון בכירים הזהירו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אמש (חמישי) כי הנקמה האיראנית או של חיזבאללה על חיסולם של פואד שוכר ואיסמעיל הנייה לא חייבת לכלול מתקפת טילים וכטב"מים, אלא גם ניסיונות להתנקש בשרים, חברי כנסת, קצינים בכירים בצה"ל בעבר ובהווה ובכירים לשעבר במוסד ובשב"כ.
מנהרות מוארות, עם מחשבים: התיעוד של חיזבאללה

2 צפייה בגלריה
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
מתוך התיעוד של חיזבאללה. מתחת לקרקע
בעקבות החשש להתנקשות בבכירים ישראלים, הגביר שב"כ את הכוננות שלו ובמקביל הוריד הנחיות מחמירות לכל הגופים הרלוונטיים. בהתאם להעלאת הדריכות מהחיסול הישראלי של בכיר חיזבאללה שוכר בדאחייה של ביירות וחיסול בכיר חמאס הנייה בטהרן שמיוחסים לישראל, קיימת הערכה שפגיעה בבכיר ישראלי תיחשב להישג עצום. ההמלצה לכל המאוימים הפוטנציאליים היא להגביר ערנות. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציין בדיון כי יש עליו שמירה חזקה יותר.
במקביל, חיזבאללה פרסם הבוקר סרטון הפחדה ממתקן תת-קרקעי המכונה "עמאד 4". ברקע נשמעים איומים של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לגבי יכולות ארגון הטרור, ובסרטון נחשפו מנהרות ענק של חיזבאללה, מצוידות במחשבים, תאורה, בגודל ועומק המאפשרים מעבר משאיות בקלות וכמובן גם אופנועים. לחיזבאללה, נציין, פרויקט מנהור אסטרטגי שכולל בסיסים תת-קרקעיים גדולים ברחבי לבנון, וגם מנהרות לחימה בדרום לבנון.
בתיעוד שפורסם היום נראית נסיעה באחת המנהרות, החושפת מבוך ארוך ומואר של ארגון הטרור מתחת לאדמה. משאיות ממוספרות עוברות בזו אחר זו ללא הפרעה. בסוף הסרטון ניתן לראות את פלטפורמות שיגור הטילים הנשלפות מתחת לאדמה ואת שם המתקן. ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה צוין כי "הסרטון מציג את הסודיות הנשמרת סביב מיקום יכולות הטילים של חיזבאללה. המתקן נמצא עמוק מתחת לאדמה, רחוק מיכולות מודיעין עוינות ומספק גם הגנה מפני מטרות עוינות".
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

במהלך דיון הקבינט, שרים התרשמו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהחלט העניק מנדט רחב מספיק לצוות המשא ומתן בדוחא, שיאפשר הגעה לעסקה על שחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס 315 ימים. ואולם, בדיון צוין כי לא הכול תלוי בישראל ושהסוגיות שעומדות על הפרק מורכבות ולא פשוטות.
השרים דנו בנוגע למרכיבים מגבולות הגזרה שניתנו לצוות המשא ומתן וקיבלו הבהרות. כצפוי, השר בן גביר יצא נגד הרחבת המנדט. גורמים שנכחו בדיון אמרו שראש הממשלה "בהחלט שחרר מספיק חבל". השרים בצלאל סמוטריץ' ודודי אמסלם לא נכחו בדיון.
בנוגע למתקפה אפשרית מצד איראן וחיזבאללה, במערכת הביטחון אומרים בסבירות גבוהה שתהיה תגובה אך ייתכן שהיא תידחה בגלל הפסגה בדוחא. בכל מקרה, אומרים במערכת הביטחון, ישראל צריכה להיות ערוכה לכל תרחיש. עוד נאמר כי ייתכן שבשל הכוננות הגבוהה וקווי ההגנה של ישראל והקואליציה הבינלאומית, בדאחייה ובטהרן יעדיפו להמתין מתוך הבנה שהכוננות הזאת לא תישאר לנצח.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, פיצוצים מאל-חיאם בלבנון, עלי חמינאי, חסן נסראללה
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, פיצוצים מאל-חיאם בלבנון, עלי חמינאי, חסן נסראללה
ביידן, נתניהו, חמינאי ונסראללה. ממתינים להתפתחויות
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, Alex Kent / GETTY IMAGES, Rabih DAHER / AFP, רויטרס)
גורם שמקורב לחיזבאללה אמר כי ארגונו של חסן נסראללה לא יתקוף את ישראל במהלך השיחות בקטאר. "אנחנו יכולים לומר שחיזבאללה לא יפתח בפעולת התגמול שלו במהלך השיחות מכיוון שהארגון לא מעוניין להיות אחראי על שיבושן או עסקה אפשרית", ציין הגורם בשיחה עם "וושינגטון פוסט". הוא הוסיף: "פעולת התגמול יכולה לחכות, זה לא דחוף או מוגבל בזמן".
האמירות של המקורב לחיזבאללה ושל מערכת הביטחון הישראלית מתכתבות עם גורם בכיר באחת מהמדינות המתווכות, שציין כי אף על פי שראש הממשלה הקטארי לא אמר זאת במפורש, המסר של דבריו היה ברור: "הוא אמר לבכירים בטהרן, 'אנחנו מתקדמים, קצת, אבל מתקדמים'", וגם רמז: "'אתם צריכים לשקול היטב אם כדאי לכם, או לחיזבאללה, לתקוף את ישראל דווקא בשעה שיש התקדמות כזו'".
ואכן, לשיחת הטלפון הזו שנחשפה על-ידי רונן ברגמן ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", הייתה השפעה ככל הנראה. זמן קצר לאחר מכן נודע לבכירים מהמדינות המתווכות כי בניגוד להחלטה קודמת של חיזבאללה לתקוף את ישראל, הוחלט בינתיים לדחות את ההתקפה, לא משנה בידי מי תבוצע, עד שיתברר מצב השיחות – כלומר המצב האזורי – בצורה טובה יותר.
בתוך כך נפגש היום שר החוץ ישראל כ"ץ עם שרי החוץ של צרפת ובריטניה, סטפן סז'ורנה ודיוויד לאמי, שהגיעו לישראל במטרה למנוע הסלמה אזורית ולקדם עסקת חטופים. כ"ץ אמר לשניים שישראל מצפה מצרפת ובריטניה להבהיר פומבית לאיראן שאסור לה לתקוף את ישראל ושאם איראן תתקוף, הקואליציה בראשות ארה"ב תצטרף לישראל לא רק בהגנה אלא גם בהתקפה מול יעדים משמעותיים באיראן.