רשויות אכיפת החוק בצרפת חוקרות כבר חודשים סדרה של מתקפות אכזריות נגד עשרות סוסים, שבהן הוטלו בבעלי החיים מומים שונים וחלקם אף נהרגו. עד כה המשטרה לא הצליחה לתפוס את האחראים למעשים שבוצעו באזורים שונים ברחבי צרפת, וגם לא להבין את המניע שעומד מאחוריהם.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
סוס סוסים ב יבלין ב צרפת
סוס סוסים ב יבלין ב צרפת
רוסנו, הורדמו והותקפו. סוסים ביבלין שבצרפת
(צילום: AP)
אתמול נראה היה שהושגה פריצת דרך כלשהי בחקירה, כאשר המשטרה פתחה במצוד אחרי שני חשודים באזור קוט-דור שבו שוכנת העיר דיז'ון במרכז המדינה. מגדל סוסים הזעיק את המשטרה ביום ראשון בלילה, בסביבות השעה 02:00, אחרי שהבחין באורות פנסים בשדה שלו.
במקרה הזה הסוס סבל רק מפציעה קלה ושטחית, אך למרות זאת המשטרה הטיסה במסוק לאזור כ-40 שוטרים, ושלחה לשם גם יחידת כלבנים. הבוקר, עם זאת, הודיעה המשטרה כי המבצע באזור קוט-דור הסתיים ללא הצלחה. "המבצע נגמר", צוטט דובר המשטרה בדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו חוקרים כעת את הממצאים שלנו. לעת עתה אין לנו שום רמז".
סדרת המתקפות המסתוריות החלה עוד בפברואר. יותר מ-30 סוסים, סוסי פוני וחמורים נפגעו במתקפות הללו, שמבוצעות בדרך כלל בעזרת סכין. לעתים הסוסים נמצאו מתים כשבטנם חתוכה ולעתים הם הותקפו באזור איבר המין שלהם. ברוב המקרים חתכו התוקפים את אחת מהאוזניים של הסוסים.
5 צפייה בגלריה
סוס סוסים ב יבלין ב צרפת
סוס סוסים ב יבלין ב צרפת
בעלי הסוסים התבקשו להתקין מצלמות בחוות
(צילום: AP)
עד תחילת אוגוסט, כך לפי רויטרס, דווחו רק 10 מתקפות כאלו, אך בשבועות האחרונים תדירותן גדלה משמעותית עם עוד 20 מתקפות. לפי הדיווחים מצרפת, בזירות הפשע השונות נמצאו עדויות לכך שהתקיפות בוצעו לאחר תכנון מחושב. באחת הזירות נמצא מכשיר לריסון הסוסים, ונמצאו גם ראיות לכך שהם הורדמו בדרך כזו או אחרת.
המניע שמאחורי המתקפות לא ברור, וברשתות החברתיות הועלו כמה וכמה ספקולציות. ההשערות הללו נעות מרשת פלילית שמוכרת את איברי הסוסים ודמם, דרך אתגר בין גולשים באינטרנט ועד טקסים אפלים של כת שטנית כלשהי. במשטרה לא שללו את האפשרות שהמתקפה הראשונה נעשתה מאכזריות לשמה והשאר בוצעו כמתקפות-חיקוי.
5 צפייה בגלריה
סוס סוסים ב נאנט ב צרפת
סוס סוסים ב נאנט ב צרפת
גם סוסי פוני וחמורים הותקפו. סוסים באזור נאנט
(צילום: רויטרס)
לפני ההודעה על מצוד אחר שני חשודים באזור דיז'ון, המשטרה כבר פרסמה קלסתרון של אחד משני חשודים בתקיפה קודמת של שני סוסי פוני במקלט לבעלי חיים במחוז יון, צפונית-מערבית לדיז'ון. בדיווח באתר france24 צוין כי בעל המקום התעורר בלילה בעקבות זעקות כאב שהשמיעו הסוסים. הוא התעמת עם התוקפים, שדקרו אותו ונמלטו.
סדרת המתקפות מסעירה את צרפת, ובמיוחד את מגדלי הסוסים במדינה. את החקירה של המתקפות הללו מוביל שירות ביטחון הפנים של צרפת, ה-DGSI. במשטרה המליצו בין היתר לבעלי הסוסים להתקין מצלמות בחוות שלהם ולבצע סיורים בלילות.
5 צפייה בגלריה
סוס סוסים ב נאנט ב צרפת
סוס סוסים ב נאנט ב צרפת
(צילום: רויטרס)
שר החקלאות הצרפתי ג'וליאן דנורמנדי הבטיח בביקור באחת מהזירות שבהן הותקפו הסוסים לתפוס את הפושעים ולהביאם לדין. "כל זרועות המדינה מתגייסות כדי להבטיח צדק", הוא אמר. "אלו בבירור מקצוענים, אנשים שפועלים ברמת מיומנות מסוימת".
ברשויות הזהירו את בעלי הסוסים שלא לקחת את החוק לידיים, אך חלקם מתוסכלים מהעובדה שכבר חודשים ארוכים לא נתפס אף חשוד. "נמאס לנו! אני לא מתביישת לומר זאת, אבל הרובה שלי טעון ולא אהסס לירות אם אצטרך", אמרה בזעם אישה אחת לערוץ טלוויזיה מקומי. "מישהו צריך להגן על הסוסים".
5 צפייה בגלריה
קלסתרון חשוד ב תקיפה של סוסים ב צרפת
קלסתרון חשוד ב תקיפה של סוסים ב צרפת
קלסתרון של אחד החשודים. דקרו את בעל הסוסים שהתעמת איתם
(צילום: משטרת העיר יון בצרפת)
במקרה אחד בעלי הסוסים כבר לקחו את החוק לידיים, וכעת עלולים להישלח לכלא בעקבות זאת. אם בת 51 ובתה בת ה-23, מפיניסטר שבחבל ברטאן, נעצרו בתחילת החודש אחרי שעצרו מכונית כשהן חמושות במצ'טות וברובי אוויר. הן חשדו שברכב נסעו תוקפי הסוסים. הנוסעים שהיו ברכב הגישו נגדן תלונה, והן נעצרו.
מפקד המשטרה בפיניסטר, ניקולא דיבינג', הבהיר לתושבי האזור כי הגנה עצמית על פי החוק שם תקפה רק במקרה שבו מותקפים בני אדם, ולא סוסים. "אני מזכיר לכם שהגנה עצמית לגיטימית במקרה שבו מישהו מתקיף בני אדם, אבל לא סוסים. אם בעל סוס כלשהו מכה בן אדם, או גרוע מכך – יורה במישהו – הוא עלול למצוא את עצמו תחת חקירה פלילית".