"תנו לנו את הכלים מהר יותר, ונסיים את העבודה מהר יותר". כך אמר אתמול (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בקונגרס, בניסיון לדחוק בארה"ב להעביר לישראל יותר נשק, אחרי הסרטון והסערה סביב משבר החימושים. לפי האתר האמריקני "פוליטיקו", מאחורי דברי נתניהו עומד מכבש לחצים ישראלי על ממשל ביידן ועל המחוקקים בקונגרס לאשר ב"מסלול מהיר" העברת נשק לישראל - שהיא, לפי הדיווח, מבקשת כדי להגן על עצמה מפני איראן והארגונים הנאמנים לה.
2 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
נתניהו וביידן. לחץ גם על מחוקקים
(צילום: Jim WATSON / AFP)
נתניהו מודה לביידן וטראמפ, אתמול
(צילום: רויטרס )

ב"פוליטיקו" נכתב כי חברי המשלחת שהצטרפו לראש הממשלה לנסיעתו לוושינגטון, החלו להפיץ בין המחוקקים ובכירי הממשל רשימת מערכות נשק שישראל צריכה באותו "מסלול מהיר". הרשימות הועברו למחוקקים אמש, לאחר נאומו של נתניהו בקונגרס, ולפי גורם המעורה בפרטיהן, ישראל צריכה אותן לאור צמצום המאגרים של צה"ל, והחשש מפני עימות רחב עם חיזבאללה.
לפי הדיווח, הבקשה הישראלית להגברת משלוחי הנשק מעידה על כך שהיא מנסה לקבוע כעובדה את המשלוחים ולמלא את מאגריה לפני הבחירות בארה"ב בנובמבר הקרוב, מאחר שלא ברור כיצד יחליטו לנהוג קמלה האריס או דונלד טראמפ - כשאחד מהם ייכנס לבית הלבן בינואר. מעשית, לפי "פוליטיקו", ישראל רוצה לנצל את תמיכת ממשל ביידן במטרותיה נגד חמאס וחיזבאללה - ולקבל ממנו את הנשק.
רשימת מערכות הנשק לא קשורה בפצצות הכבדות שאותן ארה"ב מסרבת להעביר לישראל - במשקל טונה. הערב אישר הבית הלבן כי ארה"ב עדיין מתנגדת להעברת הפצצות הללו לישראל, לאור חשש מהיקף הנזק שהן גורמות - גם לאזרחים. נתניהו תכנן להעלות את נושא החימושים, וגם את החלטת ארה"ב בפגישתו עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן. הרשימה הישראלית לא כוללת את אותן פצצות, אלא מערכות נשק אחרות, שפרטיהן לא נחשפו.
2 צפייה בגלריה
רון דרמר בביקור בארה"ב
רון דרמר בביקור בארה"ב
השר דרמר. חלק ממכבש הלחצים
( ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים, הרפובליקני מייקל מקאול, אישר בפני "פוליטיקו" שישראל מבקשת להשיג את תמיכת המחוקקים בהעברת הנשק - והוסיף שממשל ביידן כבר ביקש את אישור המחוקקים למערכות הללו לפני חודשיים. גם בסנאט אישרו את ההעברות, אך הממשל עדיין לא ביקש הסכמה סופית ורשמית.
לדברי מקאול, השר לנושאים אסטרטגיים ומקורבו של ראש הממשלה, רון דרמר, שוחח איתו על העברת הנשק אתמול בקונגרס. גם שר הביטחון יואב גלנט העלה את הנושא בשיחה איתו, וביקש ממנו ללחוץ. מקאול העריך שממשל ביידן מחכה עם העברת הנשק כדי ללחוץ על נתניהו להסכים להפסקת אש, אבל לא פסל אפשרות שהממשל יחליט לקדם את ההעברה כשהקונגרס נמצא בפגרה - כדי להימנע מניסיונות בלימה מצד מחוקקים שמתנגדים לעסקאות הנשק עם ישראל.
בינתיים, נתניהו וביידן נועדו הערב במשך כשעה וחצי בבית הלבן. לאחר מכן, החלה פגישתם עם בני משפחות חטופים. כל הפרטים על המפגש בין השניים - כאן.