בשלושת השבועות שחלפו מאז הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון בארה"ב, שהתירה למדינות השונות שם לאסור על הפלות, גובר החשש מהשלכות המהלך על טיפולים רפואיים אחרים לנשים, גם במקרים של הפלות טבעיות. החשש הזה גובר על רקע עדויות של נשים שסיפרו כי בטקסס, שם נכנס לתוקף חוק המגביל הפלות עוד לפני פסיקת העליון, רופאים לא הסכימו לאפשר להן לעבור את ההליך הנדרש לסילוק עובריהן המתים – באופן שמומחים רפואיים הזהירו כי הינו מסוכן ביותר.
3 צפייה בגלריה
מרלינה סטול אישה מ טקסס ארה"ב שלדבריה אולצה לשאת עובר מת ברחמה במשך שבועיים בגלל חוק איסור הפלה הפלות במדינה
מרלינה סטול אישה מ טקסס ארה"ב שלדבריה אולצה לשאת עובר מת ברחמה במשך שבועיים בגלל חוק איסור הפלה הפלות במדינה
מרלינה סטול. "לא צריכה לשמוע פעמיים שאיבדתי את התינוק שלי"
סיפורה של אישה כזו הובא אתמול (שני) ברשת CNN, ולדבריה היא נאלצה לשאת עובר מת ברחמה שבועיים שלמים, אף שסבלה מכאבים קשים. האישה, הקוסמטיקאית מרלינה סטול שמנהלת ערוץ יוטיוב פופולרי בתחום, סיפרה ל-CNN כי בבדיקת אולטרה-סאונד בקיץ שעבר, במהלך השבוע התשיעי להריונה, אמרה לה הרופאה שלה כי לעובר אין דופק – אולם זו סירבה לבצע בה את ההליך הנדרש להוצאת שרידי העובר מהרחם.
ההליך הזה, המכונה "הרחבה וגרידה", הוא אותו הליך שמשמש לביצוע הפלות מלאכותיות בשליש הראשון של ההיריון. "היא (הרופאה) אמרה 'טוב, בגלל החוק החדש שעבר, את תצטרכי לעבור עוד אולטרה-סאונד כדי שאוכל לעשות בשבילך משהו", שחזרה. סטול, שלדבריה התקשתה ללכת מרוב כאבים, עברה בדיקה נוספת, אבל סיפרה שנדרשה לעבור על ידי אותה רופאה בדיקת אולטרה-סאונד שלישית. עד שמצאה רופא אחר שהסכים לבצע את ההליך, עברו לדבריה שבועיים שלמים.
הפסיקה הדרמטית בארה"ב: סיקור באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

סטול סיפרה כי מעבר לכאב, העובדה שהסתובבה תקופה ממושכת כל-כך בידיעה שהעובר ברחמה מת הייתה קשה מנשוא. "זה מרגיש מאוד... זה כאילו אני לא יכולה להתאבל או לעבור הלאה בגלל שאני עדיין נושאת אותו איתי". היא ציינה כי בדיקות האולטרה-סאונד הנוספות, שבהן שוב קיבלה את הבשורה שלעובר אין דופק, היו קשות גם הן: "מישהו דוחף מוט לאזור הרגיש שלי ואומר לי 'היי, איבדת את התינוק שלך' – שוב. אני לא צריכה לעבור את זה פעמיים".
מאחורי החשש של הרופאה לבצע את ההליך עומד ככל הנראה החוק החריג למדי בטקסס שבית המשפט העליון אפשר את כניסתו לתוקף כבר בספטמבר אשתקד – בהחלטה שהיוותה "קדימון" לביטול הדרמטי בחודש שעבר של פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973, שבמשך 50 שנה הגן על זכותן של נשים לבצע הפלות ברחבי ארה"ב. אותו חוק בטקסס קבע שהפלות אסורות מהשבוע השישי להריון, והוא כלל מנגנון אכיפה יוצא דופן: הוא מעודד כל אזרח להגיש תביעות נגד כל מי שמסייע לנשים לבצע הפלה בניגוד לחוק – מהרופא עצמו ועד לנהג שמסיע אותן למרפאה – ומי שמנצח בתביעה שכזו זכאי לקבל פרס של 10,000 דולר. יצוין כי בעקבות ביטול פסק הדין "רו נגד וייד", בטקסס אסורות כעת הפלות בכל מצב, לא רק מהשבוע השישי, אלא אם יש סכנה לחיי האם.
החוק בטקסס לא אוסר כמובן טיפולים רופאיים הנוגעים להפלות טבעיות, אבל ב-CNN מציינים כי גם אם רופא שנתבע יוכיח את "חפותו" בבית המשפט – הוא יידרש עדיין לשלם את ההוצאות המשפטיות מכיסו הפרטי. "כל אזרח יכול לגשת לבית משפט ולומר, 'ד"ר סמית ביצע הפלה'. הם הולכים להפסיד גם אם הם ינצחו, ויש לזה אפקט מצנן", אמר ל-CNN סטיבן ולאדק, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת טקסס.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
מפגינים בוושינגטון נגד פסיקת העליון, בחודש שעבר. חשש מהשפעה גם על טיפולים אחרים
(צילום: רויטרס)
מומחים רפואיים מזהירים כי עיכוב בהוצאתם של שרידי עובר מת מהרחם מסוכן לאישה. ד"ר ליליאן שפירו, רופאה מיילדת מאטלנטה, הזהירה כי במקרים שכאלו נשים יכולות לפתח זיהום שיהפוך אותן לעקרות, ובמקרים חמורים יותר רקמות של העובר עלולות להשתחרר ולחדור למערכת הדם של האם באופן שעלול לגרום לכשל איברי ואף למוות. "בעולם שאחרי רו, נשים שעוברות הפלה טבעית עלולות למות", הזהירה רופאה אחרת, ד"ר מוניקה סקסנה מבית החולים סטנפורד, בשיחה עם "ניו יורק טיימס".

אמנדה דיממה באמבטיה: "המים נצבעו אדום-כהה"

ב"טיימס" הובאה עדות של אישה נוספת, גם היא מטקסס, שלא הורשתה לעבור את ההליך לסילוק העובר המת מרחמה. האישה, שהזדהתה רק בשמה הפרטי אמנדה ומתגוררת באזור דאלאס, סיפרה כי בשנה שעברה עברה הפלה טבעית בשליש הראשון להריון, ובית החולים שאליו פנתה לא רק שביצע את ההליך להוצאת העובר המת מרחמה, אלא גם העניק לה צמיד מעוטר כדי להזדהות עם האובדן שחוותה אז.
זה קרה לפני שהחוק בטקסס נכנס לתוקף, אבל לדבריה שמונה חודשים לאחר מכן – כשהחוק כבר היה בתוקף – עברה הפלה טבעית נוספת, ואותו בית חולים סירב לבצע בה הליך זהה. אמנדה, בת 35, ציינה כי אנשי בית החולים לא הזכירו מפורשות את החוק בטקסס, אבל שלחו אותה לביתה ואמרו לה לפנות אליהם רק אם הדימום שממנו סבלה יחמיר עד לשלב שבו שהיא נאלצת להחליף חיתול מדי שעה.
ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי מסמכי בית החולים שאותם האישה הראתה לעיתון מעידים כי בבדיקה שנערכה לה אז נמצא העובר ללא דופק, אחרי זיהוי דומה בבדיקת אולטרה-סאונד שבוע לפני כן. במסמכים נכתב עוד כי אמנדה חווה כאב רב וכי "נראה" שהיא נמצאת בעיצומה של הפלה טבעית, אבל שיש צורך לוודא זאת בבדיקה נוספת שבוע לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
תומכי האיסור על הפלות בוושינגטון, ביוני. ארגון "פרו-חיים" בטקסס טוען: הבעיות - בגלל אי-הבנה של החוק
(צילום: AP)
בביתה, כך לפי עדותה, סבלה אמנדה מכאבים קשים ביותר ומדימום שנמשך 48 שעות. לדבריה ישבה אז באמבטיה כאשר היא ובעלה שהחזיק לה את ידה בכו שניהם. "המים באמבטיה היו בצבע אדום כהה", סיפרה. "זה היה כל כך שונה מהחוויה הראשונה שלי, בגלל שהם היו כל כך נחמדים ומנחמים. עכשיו זה הרגיש פשוט בודד ומפחיד".
ג'ון סאגו, נשיא ארגון "Texas Right to Life" שפועל נגד הפלות, אמר בשיחה עם ה"טיימס" כי החוק בטקסס לא נועד להערים קשיים על נשים שעברו הפלה טבעית. הוא טען כי בעיות במקרים שכאלו נובעים מאי-הבנה של החוק, ולא מהחוק עצמו. "ראיתי דיווחים על רופאים מבולבלים", הודה, כשלטענתו מדובר בכישלון של האיגודים הרפואיים השונים להסביר בצורה ברורה את ההנחיות הקשורות לחוק.
ב"טיימס" מציינים כי כמה וכמה נשים שעברו הפלות טבעיות וחוששות שיעברו זאת שוב בעתיד שוקלות כעת לעזוב מדינות שמטילות הגבלות על ביצוע הפלות מלאכותיות. "אני לא הולכת לנסות להרות שוב", אמרה לעיתון אמנדה. "אנחנו לא מרגישים בטוחים להמשיך בזה בטקסס אחרי מה שעברנו". גם סטול, האישה שלדבריה נאלצה להחזיק ברחמה עובר מת שבועיים שלמים, אמרה ל-CNN כי היא חוששת לעבור שוב היריון, ושוקלת אף היא לעזוב את טקסס למרות שכל משפחתה המורחבת חיה שם.