ישראל ממתינה עדיין לתשובה כתובה מחמאס למתווה העסקה לשחרור החטופים שגובש בפריז, וקיבלה מסרים אופטימיים מהמתווכות ש"משהו זז אצל הנהגת חמאס". לפי המסרים, יש מעורבת גוברת של הנהגת הארגון ברצועת עזה במגעים - מה שיכול להצביע על חזרה של מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר לתמונה.
בכיר ישראלי אמר כי החיסול שטרם אושר באופן רשמי של מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס שהיה אחד מהאנשים הקרובים לסינוואר, עשוי להשפיע על סינוואר והנהגת חמאס, ו"אפשר רק לקוות שנראה התקדמות בימים הקרובים".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
השאלה: האם חמאס יקבל את ההצעה. סינוואר
(צילום: EPA)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי יש הצעה טובה מאוד על השולחן, והשאלה היא האם החמאס יקבל אותה והאם הוא רוצה לסיים את הסבל שהפעולות שלו יצרו. לדבריו, "אנחנו עובדים כל הזמן בנסיון להשיג הפקת אש שתביא לשחרור חטופים. החטופים נמצאים בראש מעייננו. שוחחתי עם הוריו של החייל איתי חן, אף אחד לא צריך לעבור את מה שהם עוברים. לכן הפסקת אש כל כך חשובה - כדי שנוכל להשיב חטופים הביתה".
בנוגע להכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה אמר בלינקן כי השבוע החלו משלוחי סיוע דרך מעבר נוסף בצפון הרצועה, ושנכנס גם קמח. הוא ציין כי "יש תזוזה חיובית, אבל לא מספקת. ישראל צריכה לפתוח כמה שיותר מעברים לעזה ולהוריד הגבלות על מוצרים מסוימים כדי שיוכלו להיכנס לרצועה".
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו עם מארק רוטה
פגישת בנימין נתניהו עם מארק רוטה
דנו בסיוע לרצועה ובכניסת צה"ל לרפיח. נתניהו ורוטה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
עוד הסביר מזכיר המדינה כי "גם בשעה שאנחנו עובדים על הגדלת הסיוע ההומניטרי, הדרך טובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הפסקת אש שתיצור אווירה הרבה יותר טובה להכנסתו. הנשיא ביידן הבהיר שהגדלת הסיוע והגנה על אזרחים צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. כשרוצים, אפשר למצוא דרך לעשות זאת. זו צריכה להיות המשימה הראשונה של ממשלת ישראל תוך כדי הפעולה שלה נגד חמאס. אנחנו רוצים לראות תוכנית ישראלית שתבטיח שמירה על חיי אזרחים במהלך מבצע ברפיח. עד כה לא ראינו תכנית כזו".
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישה עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, שהגיע לביקור בישראל בפעם הרביעית מאז פרוץ המלחמה, כי כניסה לרפיח הינה חיונית למימוש מטרות המלחמה, ושהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית תחשב כהישג של החמאס.
בנוסף, דנו שני המנהיגים בסוגיית הסיוע ההומניטרי, ונתניהו קרא לראש ממשלת הולנד להצטרף ליוזמת המסדרון הימי. עוד הוסיף נתניהו כי ישראל נחושה להחליף את סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א) ברצועת עזה, מבלי לפגוע בסיוע שנכנס אליה. בהמשך הוא הודה לרוטה על הקפאת המימון לסוכנות.