באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע ימריא ביום ראשון הקרוב לפסגה מרובעת בדוחא שבקטאר - לראשונה מאז שהתכנס הפורום בשלהי חודש אוגוסט, לפני רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח.
קודם לכן, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בצהריים (יום חמישי) בקטאר כי הוא מצפה שהשיחות להפסקת אש ועסקת חטופים ברצועת עזה יתחדשו בקרוב. לצידו, ראש הממשלה ושר החוץ הקטארי, מוחמד א-תאני, הכריז כי בימים הקרובים יגיעו צוותים ישראלים ואמריקנים לדוחא - ובהמשך נודע כי תתקיים הפסגה המרובעת, שתכליתה להביא "פריצת דרך" בשיחות.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארצות הברית
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארצות הברית
המתווה הוצג בישראל, ואושר בקטאר. בלינקי וא-תאני
(צילום: רויטרס )
2 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל ת'אני ואנתוני בלינקן
תמים בן חמד אל ת'אני ואנתוני בלינקן
בלינקן בדוחא
(צילום: Nathan Howard/Pool Photo via AP)
מזכיר המדינה הגיע לקטאר כדי לסגור פרטים אחרונים על חידוש השיחות, אחרי שהציג את התוכנית שלו במהלך ביקורו בישראל. בפסגה שנקבעה תשתתף משלחת ישראלית שבראשה יעמוד ראש המוסד דדי ברנע, וישתתפו בה גם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, וגם ראש ממשלת קטאר.
לדברי א-תאני, בימים האחרונים קיימו הקטארים פגישות עם אנשי הלשכה המדינית של חמאס בדוחא, אך עדיין לא ברור כיצד המגעים יימשכו. בישראל ישנה אופטימיות, גם אם מסויגת מאוד, מכך שחמאס מינה ועדה שתחליף את תפקידו של סינוואר במשא ומתן, ולא יהיה יותר מנהיג אחד שמקבל החלטות לבד בארגון. לצד זאת, בשלב זה כלל לא בטוח שחמאס, שעומד על דרישתו לסיום המלחמה, יסכים לחזור לשיחות. ההערכה בישראל היא שחמאס ירצה לחכות למתקפה הישראלית באיראן, ולתגובה האיראנית, כדי לראות איך הדברים יתפתחו.
בלינקן הוסיף כי בשיחתו עם רה"מ הקטארי, השניים דנו בדרך לנצל את מותו של סינוואר כדי לקדם את המשא ומתן. א-תאני אמר בהצהרה כי "הגיע הזמן שהתקופה הכואבת באזור תגיע לסיום", והוסיף כי שוחח עם בלינקן על "פתרון בר-קיימא ועל היום שאחרי המלחמה".
מלשכת רה"מ נמסר כי "בהנחיית ראש הממשלה נתניהו, ראש המוסד ברנע ייצא ביום ראשון למפגש בדוחא עם ראש ה-CIA ברנס ועם ראש ממשלת קטאר. בפגישה ידונו הצדדים באפשרויות השונות להתנעת המו"מ לשחרור החטופים משבי חמאס, על רקע ההתפתחויות האחרונות".
מטה המשפחות להחזרת החטופים בירך על ההחלטה, ומסר כי "יש למנף את הישגי כוחות הביטחון וצה"ל במלחמה בדרום, ובראשם חיסול הטרוריסט סינואר, ולהגיע לעסקה אחת להשבת החטופים כולם. לא נותר להם זמן. יש להגיע לעסקה מיידית להשבת כולם - הצלת חייהם של החטופים החיים, והחזרת החללים והנרצחים ולקבורה ראויה בארצם. אנו דורשים מרה״מ להעניק לצוות המו״מ מנדט רחב להשגת העסקה. לחטופים אין זמן לגרירת רגליים. במו״מ הקודם גרירת הרגליים עלתה בחייהם של עדן, כרמל, אלכס, הירש, אלמוג ואורי ז״ל".

הטענות נגד אל-ג'זירה

א-תאני נשאל במסיבת עיתונאים גם על ההאשמות של צה"ל - שלפיהן כמה עיתונאים ברשת אל-ג'זירה הקטארית שימשו כמחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי. "אל-ג'זירה חייבת לפעול אם יש אמת בהאשמות של ישראל נגד העיתונאים שלה", אמר. "אבל, יש להתייחס להאשמות האלה בספקטיות".
הוא הוסיף כי "אנחנו גאים מאוד במוסד אל-ג'זירה ובסיקור המלחמות שלו. אל-ג'זירה פועלת בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר הבינלאומיים לסיקור עיתונאי. אין הצדקה לתקיפת עיתונאים באזורי העימות והתירוצים לכך אינם מקובלים". בלינקן נשאל על כך גם כן, ואמר כי הוא לא יכול לאמת את הטענות הישראליות.
היום חשף צה"ל מסמכים חדשים על שיתוף הפעולה בין אל-ג'זירה לחמאס, שמעידים לדבריו על הקשר ההדוק שבין ארגון הטרור לרשת הקטארית. בין השאר, נראה במסמכים כי נאסר על הערוץ להעביר ביקורת על ארגון הטרור. בנוסף, חמאס הנחה את הרשת לא לפרסם מידע על שיגורים כושלים מהרצועה - בין השאר באמצעות קו תקשורת מאובטח.
תיעוד הפינוי מג'באליה
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)

בינתיים, ברצועת עזה דיווחו היום על 17 הרוגים בתקיפה של צה"ל באזור של עקורים במחנה נוסייראת. מדובר צה"ל נמסר כי מדובר היה במתחם פיקוד ושליטה של חמאס, במבנה ששימש בעבר כבית ספר "שהדאא אל-נוסייראת". את התקיפה ביצעו מטוסי קרב, שהוכוונו על-ידי אמ"ן, שב"כ ואוגדה 252. לפי צה"ל, "מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל".
"צה"ל מפעיל את מירב המאמצים על מנת למנוע פגיעה בבלתי מעורבים", נמסר בנוסף. "טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים. ארגון הטרור חמאס מפר באופן שיטתי את הדין הבינלאומי, תוך ניצול אכזרי של מוסדות אזרחיים והאוכלוסייה כמגן אנושי לפעולות טרור. צה״ל ימשיך לפעול בעוצמה ובנחישות נגד ארגוני הטרור".