תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים יהודים בעיר העתיקה

"היינו בדרך לשער האריות ואז באחת הסמטאות גולגל לעברי פח במה שנראה כמו מארב מתוכנן". ב' (23), אחד מחמשת היהודים שהותקפו על ידי פורעים ערבים בעיר העתיקה בירושלים, שחזר הערב (ראשון) את ההסתערות עליו ועל חבריו שהסתיימה ללא פציעות גוף. "הם הפתיעו אותנו מכל הכיוונים וחבטו בנו באגרופים ובמכות", סיפר ב' על התקרית שתועדה במצלמת אבטחה.
חמשת החברים הגיעו הבוקר לעיר העתיקה עטופים בטליתות כדי להשתתף בטקס התפילה "סיבוב שערים", שבמסגרתו נוהגים לעבור בחול המועד בכל שערי הר הבית. בשלב מסוים הפתיעו כמה פורעים ערבים את חמשת החברים, חבטו בהם ונמלטו מהזירה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
מתוך תיעוד התקיפה בעיר העתיקה. "בפעם שעברה השליכו לעברנו מקרר"
"למזלנו הרב אף אחד לא נפצע, למעט שנפלו לי המשקפיים והכיפה, בזכות ערנות שוטרי מג"ב שזיהו את המארב המתוכנן ואת המקום שאליו ברחו התוקפים", סיפר ב'. במשטרה ציינו כי שניים מהחשודים בתקיפה נעצרו.
ב' אמר עוד: "הותקפנו בגלל שאנחנו יהודים שצועדים בעיר העתיקה, זה קרה לי בעבר לפני שש שנים. אז זרקו עלינו אבנים ליד באב חוטה ואפילו השליכו לעברנו מקרר. זה לא חדש לי אבל בכל זאת חריג. אני עובד וחי בסביבת העיר העתיקה ומסתובב חופשי מדי יום והרבה זמן לא נתקלתי בתקיפה כזאת.
"בניגוד למצטייר, ביום יום המצב כאן מאוד רגוע. חשוב לי לציין שככל שיש נוכחות יהודית גבוהה יותר - האזור רגוע יותר. זה נתון סטטיסטי ולא דעה פוליטית. באזורים שבהם אין כמעט נוכחות יהודים ושהם יותר מרוחקים, קורים האירועים האלה. אני קורא לכל עם ישראל להגיע ולחזק את הנוכחות היהודית ולהתפלל בשערי הר הבית".
תיעוד: שוטרים מפזרים את הפרות הסדר במזרח ירושלים

מתפרעים בהר הבית השתלטו על הרמקולים של המואזין: "פיגועים ודקירות, מוחמד דף תתערב"

במהלך שרשרת ההתפרעויות והעימותים הבוקר, נרגמו שלושה אוטובוסים של חברת אגד באבנים ליד שער האריות בירושלים. שבעה נוסעים, בהם נערה בת 13, נפצעו באורח קל. הערב עדכן מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, כי המשטרה עצרה נהג רכב, ערבי משכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים, שבלם את רכבו לפני האוטובוסים ו"זימן" לדברי תורג'מן את המתפרעים רעולי הפנים למקום. על רקע ביקורת שנשמעה על כך שהשוטרים לא היו שם, מפקד המחוז הדגיש כי השוטרים הגיעו לשם בתוך עשר דקות.
אחד מאלו שנפצעו הוא נחום אפלבוים, שעובד בקרן למורשת הכותל ועלה בשעה 07:00 בבוקר על האוטובוס בדרך לכותל המערבי. "הייתי בהלם", אמר על יידוי האבנים לעבר האוטובוס שלו. "אני כבר שבע שנים עובד בכותל, בן בית בעיר העתיקה, וזו הפעם הראשונה שקורה לי דבר כזה. היה מטח אבנים מטורף על האוטובוס. אבן חדרה דרך החלון ופגעה לי בכתף", הוסיף. "אני עדיין עם חשש לשבר, הייתי מלא כולי בזכוכיות".
שלומי פדידה, נהג אגד שהיה באוטובוס הראשון שנרגם באבנים, אמר ל-ynet: "יצאתי לתומי בחמישה לשבע לכיוון הכותל תוך כדי שאני עובר את הכביש העוקף חיכו לי מתפרעים זועמים ורגמו אותי ואת כל האוטובוס. היו לי עשרה נוסעים וצעקתי להם לשכב והמשכתי ובנסיעה למרות שחטפתי אבנים. היו צעקות שהתערבבו עם רעש האבנים, אבל לא הייתי מבוהל, ידעתי שאני חייב להמשיך לנסוע בשביל שהאוטובוסים מאחוריי גם ימשיכו לנסוע. שהגעתי לכותל בדקתי מה שלום הנוסעים ומד"א הגיעו".
תקיפת המתפללים ויידוי האבנים לעבר האוטובוסים התרחשו במקביל לעימותים בין מתפרעים למשטרה במתחם הר הבית, על רקע עליית מתפללים יהודים למתחם. בסך הכול עצרה המשטרה היום 18 חשודים, בהם לפחות ארבעה שיידו אבנים לעבר האוטובוסים.
בשלב מסוים השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין באל-אקצא וקראו למתפללים להגיע ולהתעמת עם השוטרים: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף.
פורסם לראשונה: 18:50, 17.04.22