המאבק בפרוטקשן בצפון: תיעוד ממעצר הנאשמים בזירה שבה הציתו אוטובוסים
(צילום: דוברות המשטרה)

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד רואד (24) ואיברהים (21) מנסור, בני דודים תושבי הכפר ראמה, בגין מעורבות בהצתת שלושה אוטובוסים בכמה זירות בגליל העליון לפני כחודש. במשטרה מעריכים כי "מדובר ב'חיילים' שהם חלק מכנופיה גדולה שמבצעת אירועי הצתות במתווה דומה במשך כמה חודשים. ככל הנראה המניע הוא סחיטת דמי חסות".
לפי כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה, השניים, שנעצרו לפני כחודש בתום מרדף משטרתי לאחר שזוהו מציתים אוטובוסים, החליטו להצית אוטובוסים ומיניבוסים שבבעלות חברת "אלקטרה אפיקים". לצורך כך, הנאשמים, יחד עם אדם נוסף שזהותו לא ידועה, גנבו רכב והציתו שלושה מיניבוסים בשכונות מגורים בדיר חנא ובסלאמה. במשטרה חושדים כי הם היו מעורבים באירוע הצתה נוסף באותו לילה, אך לא הצליחו לגבש די ראיות כדי להעמידם לדין גם באישום זה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהצתת האוטובוסים והמיניבוסים על ידי חוליית עבריינים שניסו לגבות פרוטקשן בצפון
תיעוד מהצתת האוטובוסים והמיניבוסים על ידי חוליית עבריינים שניסו לגבות פרוטקשן בצפון
אחד מהמיניבוסים שהוצתו
(צילום: דוברות המשטרה)
הנאשמים נמלטו מזירת ההצתה תוך שהם נוהגים בפרעות ובניגוד לתנועה, נכתב באישום. שוטרים בניידת שראו אותם חוצים צומת באור אדום החלו לרדוף אחריהם, והם המשיכו בנסיעתם הפרועה גם בתוך יישובי האזור. לאחר כרבע שעה, הנאשמים הגיעו לדרך עפר ללא מוצא, רכבם נתקע והם החלו במנוסה ברגל. רק לאחר ירי אזהרה באוויר של השוטרים השניים נעצרו, אך חשוד נוסף הצליח להימלט וטרם נעצר.
כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות של הצתה, שימוש ברכב ללא רשות, מעשה פזיזות, הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו, אי-ציות להוראת שוטר, עקיפה בקו הפרדה רציף, אי-ציות לרמזור אדום, נהיגה בכיוון ההפוך וחובת פוליסה.
בחודשים האחרונים התרחשו אירועי הצתה רבים, וכמעט 20 אוטובוסים ומיניבוסים בצפון עלו באש. במשטרה מעריכים שמי שעומד מאחורי ההצתות הם גורמי פשיעה גדולים וחזקים, שמסוגלים להתמודד מול חברות אוטובוסים גדולות. מפקד היחידה ללוחמה בפשיעה במרחב גליל, רפ"ק אריק לוגסי, התייחס לתופעה ואמר כי "אנחנו מאמינים שהמניע הוא פרוטקשן. לשרוף עשרה אוטובוסים בלילה, כמו שכבר עשו, זה לא עניין פשוט. המתווה דומה ואנחנו מבינים שמדובר בפגיעה בעקבות סחיטת דמי חסות או לקראת דרישתם".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהצתת האוטובוסים והמיניבוסים על ידי חוליית עבריינים שניסו לגבות פרוטקשן בצפון
תיעוד מהצתת האוטובוסים והמיניבוסים על ידי חוליית עבריינים שניסו לגבות פרוטקשן בצפון
ברחו ברכב גנוב, הגיעו לאזור ללא מוצא וניסו להימלט ברגל. תיעוד מהמעצר
(צילום: דוברות המשטרה)
הנאשמים מתגוררים כאמור בכפר ראמה, יישוב מגוריהם של ראשי משפחת הפשע אבו לטיף, אך במשטרה לא הצליחו לקשר ביניהם לבין המשפחה. "הנושא בחקירה וכרגע אנחנו לא יודעים להצביע על קשר, או האם עבדו עבורם", אמר רפ"ק לוגסי.
קצין הביטחון של חברת האוטובוסים "אלקטרה אפיקים", יגאל לחמן, סיפר ל-ynet כי "אף אחד לא פנה ולא ביקש פרוטקשן ואני לא יודע למה עשו את זה. אנחנו לא היחידים, שרפו לחברות רבות באזור אוטובוסים לאחרונה". לחמן הוסיף כי יום אחרי הצתת שלושת האוטובוסים, הוצתו להם שניים נוספים, ככל הנראה נקמה של ארגון הפשע על מעצר המציתים. "זו תחושה מאוד קשה, במשך שבוע וחצי לא עזבתי את הצפון בגלל האירועים האלו. למחרת השריפה הראשונה הגעתי למקום ביחד עם כוחות הכיבוי וראיתי את האוטובוסים נשרפים. אני מקווה שהמעצר שלהם יעזור לעצור מקרים דומים בעתיד ומבקש לשבח את פעילות שוטרי היל"פ (יחידה ללוחמה בפשיעה) במחוז צפון על הנחישות והמסירות שלהם".
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה, קרא לבעלי העסקים שנפלו קורבן לסחיטת דמי חסות לפנות למשטרה, ואמר כי "אין לכם מה לחשוש או להיכנע לסחיטה. הניסיון מעבירות הסחיטה מלמד כי התשלום אינו מבטיח לכם דבר, והוא רק מעודד את העבריינים להעמיק את הסחיטה". תחאוכה שיבח את מעצר המציתים המהיר: "מביע את הערכתי לשוטרים שלכדו על חם את החשודים. השוטרים שלנו פועלים ביצירתיות ובחוכמה נגד תופעת הפרוטקשן, הן במישור המודיעיני והן בפריסת הכוחות ותפעול אמצעי השליטה שלנו למתן תגובה מיידית".