איראן וחיזבאללה שומרים את הקלפים קרוב לחזה, ומפלס הלחץ במזרח התיכון ממשיך לעלות: בזמן שבישראל נערכים לתגובה אגרסיבית לחיסולים בביירות ובטהרן, בלבנון מעריכים גם כן שהחזית עלולה להתלקח - ומתכוננים בהתאם.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
שופר חיזבאללה מותח ביקורת על היערכות ממשלת לבנון. הלווייתו של פואד שוכר
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
לפי רשת אל-אחבאר הלבנונית, גורמים ממשלתיים נקטו כמעט צעדים לקראת אפשרות של מלחמה כוללת; בין השאר, משרד הבריאות הלבנוני הודיע כי כדי להתמודד עם השלכות של תקיפה ישראלית אפשרית, חולקו ביומיים האחרונים כמויות גדולות של ציוד רפואי, מכשור ותרופות ל-37 בתי חולים ממשלתיים ופרטיים. החלוקה התבצעה באזורי הדרום אך לא רק - אלא גם בא-נבטיה, בעלבכ, אל-הרמל, אל-בקאע, בביירות ובדאחייה.
בעיתון צוטטה ההצהרה של משרד הבריאות שלפיה יחלק אספקה לבתי חולים נוספים, כדי "לספק שירותי חירום וטיפולים אם המצב יחייב זאת". באל-אחבאר ציינו כי כמה עיירות התלוננו שאליהן הממשלה לא פנתה כדי לתאם את מצב החירום, וכי עדיין אין "צעדים רציניים" בכל הנוגע להכנת מרכזים ומקומות מיוחדים לקליטת עקורים.
יש לציין כי בחודשים האחרונים, העיתון המזוהה עם חיזבאללה מקפיד לטעון שממשלת לבנון לא נערכת מספיק למצב חירום. במאמר בפברואר האחרון נטען כי "הממשלה לא פיתחה תוכנית היערכות לקראת מה שעתיד לקרות. לא הוכנו בתי חולים, לא הייתה היערכות מבחינת מזון, דלק וצרכי החיים ולא נערכו לאפשרות של עקירה משמעותית".
היום: פעיל חיזבאללה חוסל, אחיו החובש חגג בזירה

בינתיים, שבדיה הודיעה היום על סגירת השגרירות שלה בביירות ועל העברת עובדיה לקפריסין, אחרי שהמליצה לאלפי אזרחיה לעזוב את המדינה על רקע חשש להסלמה. שר החוץ השבדי אמר היום ברדיו בארצו כי לפי ההערכות כ-10,000 שבדים תכננו לנסוע ללבנון הקיץ, חרף אזהרת המסע שקיימת למדינה מאז אוקטובר 2023. "אני קורא לשבדים שנמצאים בלבנון לעזוב את המדינה בכל האמצעים האפשריים, כל עוד הם יכולים", הדגיש.
באל-ג'זירה כתבו היום כי התקיפה הישראלית האחרונה ברובע הדאחייה, שבה חוסל פואד שוכר, "העמיקה את המשבר הכלכלי הלבנוני". בכתבה צוטט בעל מספר חנויות בגדים בדאחייה של ביירות, כולל אחת ליד האזור בו בוצעה התקיפה, מסר לערוץ: "אני רוצה לנסוע מכאן. המצב כבר בלתי נסבל והאובדן הפך גדול".
אל-ג'זירה ציינה כי בעל החנות, פואד, מבטא את קולם של רוב הסוחרים ולא רק בדאחייה - אלא בכל לבנון. "אנחנו חיים באווירה של מלחמה ונאבקים כדי לשרוד, אבל התקיפה האחרונה הייתה מכה אנושה למסחר שלנו", הוסיף פואד.
4 צפייה בגלריה
ביירות
ביירות
יושבים בבתי קפה בביירות
(צילום: JOSEPH EID/AFP)
4 צפייה בגלריה
ביירות
ביירות
ביירות
(צילום: JOSEPH EID/AFP)
בכתבה נמסר כי לפי סיור באזור שהותקף, העמוס בשווקים, אנשים קונים בעיקר מזון ותרופות וחוסכים את כספם מחשש להידרדרות המצב וגלישה למלחמה. אחד מנהגי המוניות באזור אף אמר לערוץ: "לצפות למלחמה זה יותר קשה מאשר להיות בה".
משיחות שקיים הערוץ עם תושבי דרום לבנון, החיסול בביירות החמיר עוד יותר גם את המצב שם. בעלים של משרד להשכרת רכבים סיפר כי אחרי חיסול פואד שוכר הכל שונה: "לפני החיסול, למרות המלחמה, הגיעו תיירים והביקוש לרכבים היה גבוה. התקיפה בדאחייה שיבשה את הכול".
למרות זאת, כך נראה, חיזבאללה לא מתכוון להבליג על תקיפת שוכר - וצפוי לתקוף בישראל בצורה שכמוה לא כל המלחמה, לאור העובדה שהחיסול בוצע בביירות. "עד עכשיו, חיזבאללה והמשטר הישראלי פעלו צבאית תחת גבולות מסוימים", אמר דובר הנציגות האיראנית לרשת CBS, וציין כי מדובר היה ב"הבנה בלתי כתובה" בין הצדדים. "אבל, התקיפה בדאחייה שבביירות, והכיוון לבניין מגורים, מסמלת סטייה מהגבולות האלו. לכן אנחנו צופים שבתגובתו, חיזבאללה יבחר מטרות רחבות ועמוקות יותר, ולא יגביל את עצמו רק למטרות ואמצעים צבאיים". בלבנון, נזכיר, אמרו כי מלבד שוכר נהרגו בתקיפה חמישה אזרחים, ונפצעו נוספים.
4 צפייה בגלריה
יירוט של התקיפה האיראנית
יירוט של התקיפה האיראנית
יירוט במסגרת התקיפה האיראנית, 14 באפריל
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
בוול סטריט ג'ורנל דווח כי אם בפעם הקודמת איראן הודיעה על תגובתה מראש לדיפלומטים ובכך נתנה לישראל ולארה"ב זמן להתכונן, כעת ירושלים ובעלות בריתה פועלות בחלל ריק. דיפלומטים אמריקנים וערבים נתקלים בחומות שתיקה מצד מקביליהם האיראנים, וגם בחיזבאללה שומרים את הקלפים קרוב לחזה. דיפלומט איראני שתודרך על-ידי ממשלתו סיפר כי היו ניסיונות של מדינות שונות לשכנע את טהרן שלא להסלים את המצב עוד יותר, אך לדבריו "אין טעם, כי ישראל חצתה את כל הקווים האדומים. התגובה שלנו תהיה מהירה וחזקה".
החוסר הזה במידע, לפי וול סטריט ג'ורנל, דוחף את המזרח התיכון לאחד הרגעים המסוכנים ביותר שלו מאז החלה המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר. "פחות מידע פירושו הערכות שגויות לגבי הצעד הבא בסולם ההסלמה", אמר אנדרו טבלר, אנליסט במכון וושינגטון. לא ברור, למשל, אם חיזבאללה, החות'ים, המיליציות ואיראן יתקפו כל אחד בנפרד את ישראל - או שמא התגובה תהיה סימולטנית, וישראל תותקף בו-זמנית מכמה חזיתות. ארה"ב, מצידה, מעבה כוחות במזרח התיכון, ושלחה לאזור נושאת מטוסים, ספינות מלחמה ומטוסי קרב כדי לסייע לישראל. סימן שאלה נוסף הוא האם גם הפעם הקואליציה המזרח תיכונית תסייע לישראל ביירוטים.
לרשת CBS נמסר מהנציגות האיראנית באו"ם כי המטרות המדוברות יהיו בשטחה של ישראל, על רקע החשש שחיזבאללה ואיראן ינסו לפגוע בנציגויות ישראליות בחו"ל וביעדים יהודיים כנקמה על חיסול שוכר בביירות וחיסול איסמעיל הנייה בטהרן.
בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי נכתב היום כי מצרים העבירה לאיראן מסר מארה"ב, שבו הזהירה אותה מתקיפת בכירים או דיפלומטים ישראלים במדינות האזור - ומתקיפת אתרים, אזורים ומתקנים אזרחיים או מסחריים בישראל. קהיר, מצידה, לא קיבלה סימנים מטהרן לגבי אופי התקיפה שתהיה - והצד האיראני לפי הדיווח רק "הקשיב למסרים". מצרים הזהירה מהשלכות של צעד חמור מדי, מכיוון ש"כל ניצוץ עלול לפוצץ את המצב באזור".