5 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
בסביבת השר רוצים שהמשמר הלאומי יפעל לפי "מטרות שונות" מאלו שהציבה המשטרה. שבתאי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
הסיכום של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית בתמורה להקמת המשמר הלאומי תחת יו"ר עוצמה יהודית, גרר ביקורת חריפה במשטרה ומחוצה לה. עם זאת, בסביבת השר מנסים להרגיע: "זה לא משמר בן גביר ולא מיליציית בן גביר. אין למשרד לביטחון לאומי כל בעיה שהמשמר יפעל תחת המפכ"ל קובי שבתאי". היום (ג') נפגשו השר לביטחון לאומי והמפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. בתום הפגישה סוכם כי יוצג לשר מתווה משטרת ישראל להקמת המשמר הלאומי.
בשל ההפגנות נגד המהפכה המשפטית והמשבר סביב פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, זכה בן גביר ביכולת "לסחוט" את רה"מ נתניהו, שהיה מוכן להבטיח לו כל דבר בתנאי שלא יפרק את הממשלה, ויסכים לדחות את החקיקה עד למושב הכנסת הבא. בן גביר ניצל את ההזדמנות, וסחט מנתניהו הבטחה חתומה שלפיה כבר ביום ראשון הקרוב תעבור החלטת ממשלה להקמת משמר לאומי, תחת המשרד לביטחון לאומי, ויבוצעו כל שינויי החקיקה שיידרשו לכך.
בן גביר רואה בהקמת המשמר הלאומי, שלו מיועדים כ-2,000 לוחמים, כזרוע מרכזית להחזיר המשילות והביטחון האישי, ומימוש הבטחת הבחירות שלו. כרגע קיים משמר לאומי, אולם לשיטתו של בן גביר מדובר בעוד כוח שיטור של מג"ב תחת פיקוד המפכ"ל, שמשתמש בהם למשימות כמו הפגנות, שלדבריו "זה לא תפקידם".
5 צפייה בגלריה
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
מסמך סיכום בין בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר
הסיכום בין נתניהו לבן גביר. "בן גביר קיבל לידיו 'צעצוע' שאין לו מושג איך לתפעל".
5 צפייה בגלריה
ניצב משנה ירון דהן עם כוחות מג"ב ליד שער שכם
ניצב משנה ירון דהן עם כוחות מג"ב ליד שער שכם
המשמר הלאומי נמצא כיום תחת פיקוד מג"ב. הכוחות בשער שכם לקראת הרמדאן
(צילום: עמית שאבי)
לפי תפיסת בן גביר, המשמר הלאומי יהיה כוח ייעודי שיטפל במטרות שיוצבו לו בלבד: לחימה מול ארגוני הפשיעה, מיגור האלימות במגזר הערבי, משילות וביטחון, טרור ופשיעה לאומנית. בסביבת השר אומרים כי לכוח המשמר הלאומי "אין מה לחפש בהפגנות של ימין או שמאל. כפי שרואים כיום, המפכ"ל מנייד אותם למשימות שלא במסגרת תפקידם". בסביבת השר אומרים כי "במקום שיהיו בהפגנות, עדיף שיסתובבו בטובא זנגריה או בנגב, ויטפלו בתופעת הפרוטקשן, או שימנעו את הרצח הבא בחברה הערבית וילחמו בארגוני פשיעה מטילי אימה".
גורמים במשרד לביטחון לאומי טוענים כי במשטרה רוצים במשמר הלאומי, אבל עבור משימות שונות. בסביבת בן גביר אומרים כי "במשטרה הציבו חסמים למשמר לאומי ייעודי וחזק, שמטפל רק ביעדים שהוגדרו לו". עוד אמרו בסביבת בן גביר כי "קודם נעביר את ההחלטה על המשמר הלאומי, אבל בידיו של המפכ"ל שבתאי המפתחות היכן המשמר הלאומי יוקם. הוא ראוי להיות המפקד של המשמר הלאומי, שיפעל תחת מג"ב". אך לדבריהם, "יהיו לכך תנאים - שלא ישתמש בכוח הייעודי לפשיעה קשה וחמורה להפגנות, או כל פעילות אחרת של המשטרה, על חשבון עבודתם להחזרת המשילות והביטחון האישי לתושבי מדינת ישראל".
לאחר שבן גביר נכנס לתפקידו כשר, טורפדה לו הכפפת מג"ב והמשמר הלאומי, כפי שהובטח לו בהסכם המשא ומתן הקואליציוני, ומאז שנכנס לתפקידו לא הצליח להכפיף אליו את המשמר הלאומי כפי שרצה. "הגיעה ההזדמנות שיקבל את מה שהוא רוצה. אחרי שנעביר החלטת ממשלה, נשב עם המפכ"ל, ואם יהיו לו רעיונות אחרים למשמר הלאומי, אין לנו בעיה להקים את הגוף במשרד בדיוק כמו שב"ס, כבאות וגופים נוספים במשרד לביטחון לאומי", אמרו בסביבת השר.
גורמים בכירים במשטרה אמרו כי שמעו מהתקשורת על הקמת המשמר הלאומי, וביקשו "לעדכן" את ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר, כי "המשמר הלאומי כבר תשעה חודשים פועל בשטח תחת מפקד מג"ב, שנמצא תחת פיקוד המפכ"ל, והספיק לעבוד תחת שלושה ראשי ממשלה, כזרוע מבצעית ארצית של מג"ב". במשטרה מתקשים לעכל או להבין את ההודעה של השר בן גביר והמסמך שחתם עם רה"מ נתניהו, שבו נכתב כי "תעלה בממשלה ההצעה ההחלטה להקמת משמר לאומי תחת המשרד לביטחון לאומי, ויבוצעו תיקוני חקיקה הנדרשים להקמתו". במשטרה ומג"ב לא הגיבו באופן רשמי, אך גורמים אמרו: "על מה נגיב? על משהו שאין לנו מושג ירוק לגביו?". לדבריהם, בן גביר שמח מההבטחה לקבל לידיו "צעצוע" חדש, שאין לו מושג כיצד לתפעל.
במשטרה תמהים כיצד השר בן גביר, שבקולו הודיע במסיבת עיתונאים בתחילת כהונתו, לצד המפכ"ל שבתאי, כי "המשמר הלאומי יהיה תחת פיקוד המפכ"ל", יקח את הסמכויות לידיו. המפכ"ל שבתאי אמר בנאום ההתנצלות בפני מפקד מחוז תל אביב המודח, ניצב עמי אשד, כי "למשטרת ישראל יש מפקד אחד והוא המפכ"ל".
קשה לראות כיצד המשמר הלאומי תחת שליטתו של בן גביר בכלל יפעל. גורמים בסביבתו מסבירים כי לא תהיה הקמה מאפס, כי למשרד לביטחון לאומי אין יכולת לבצע את הליך הגיוס שיש למשטרה, עם הבדיקות הנחוצות מבחינת התאמה וביטחון שדה. עוד הם מסבירים כי לא מעשי שהמשרד יקים מערך גיוס משלו, אם יקבל כתף קרה מצד המשטרה שמתנגדת להקמת משמר לאומי. עם זאת, מהומות "שומר החומות" ב-2021 וחוסר התפקוד של המשטרה בימים הראשונים של הפרות הסדר, הובילו למסקנה חד משמעית לפיה יש לקדם את הקמת המשמר הלאומי, שתהיה זרוע מבצעית ארצית תחת פיקוד מפקד מג"ב.
5 צפייה בגלריה
משה קראדי באולפן ynet
משה קראדי באולפן ynet
המפכ"ל לשעבר קראדי. "כוח משטרתי שנתון לפקודתו של שר קיצוני? זה מתאים למשטרים שבהם שולט רודן".
(צילום: משי בן עמי)
5 צפייה בגלריה
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
בכיר במשטרה תהה: "כשהמפקד בשטח יכיל הפגנה ויפעל לפי החוק, יגיע כוח שיכה מפגינים ויפעל לפי דרישת השר?". ניצב אשד והמפגינים
(צילום: טל שחר)
המשמר הלאומי הוקם ביוני 2022, ומפקד עליו תת-ניצב מאיר אליהו, שתחתיו נמצאים שני מפקדי חטיבות הטקטית וביטחון הפנים, שמונים יחד כ-900 לוחמים, וקיים צפי להתעצמות של החטיבות בעוד מאות לוחמים בשנים הקרובות. במסגרת המשמר הלאומי יש בהקמה מלאה כבר 20 פלוגות מילואים של משוחררי מג"ב, ויש תוכנית להקים עוד 26 פלוגות מילואים, כולל הקמת יחידות מתנדבים שיפעלו בשגרה.
כאמור, ההחלטה וההבטחה של רה"מ נתניהו לבן גביר זכו לביקורת קשה וחריפה, ויש מי שקראו למשמר הלאומי "מיליציות בן גביר". המפכ"ל לשעבר משה קראדי אמר כי "כוח מבצעי משטרתי שנתון לפקודתו של השר, שידוע כאדם בעל אג'נדה קיצונית, מתאים למשטרים שבהם הרודן שולט באזרחים. הוא עוד עלול לגייס את נוער הגבעות למיליציית בן גביר, בשם המכובס המשמר הלאומי. מה ימנע ממנו?".
המפכ"ל לשעבר קראדי אומר בקולו את מה שחושבים בכירים במשטרה, אך הם מנועים מלתקוף את השר, שבידיו גורל הקידום שלהם. קראדי, עם זאת, אומר כי הוא לא מודאג, מכיוון ש"אין היתכנות להקמת המשמר הלאומי כפי שבן גביר רוצה". גורם במשטרה אמר כי "כדי שהשר בן גביר לא יפרק את הממשלה בגלל דחיית הרפורמה המשפטית, ראש הממשלה הבטיח לו כל דבר, אך לא נראה שזה יצא לפועל. אנחנו עוד מחכים להבטחה לתוספת של 14 מיליארד שקל לביטחון לאומי".
בכיר במשטרה תהה: "כשניצב אשד מכיל הפגנה באיילון החסום, ופועל לפי הבנתו תוך שמירה על חיי אדם, האם לפתע נראה את לוחמיו של השר בן גביר מגיעים לאיילון, עוקפים את הניצב, ומתחילים לפוצץ ראשים של מפגינים כדי לפנות את איילון בשל דרישת השר?". בכיר במשטרה הדגיש כי "לכל תא שטח יש מפקד אחד, שהוא אמור להיות הקובע הבלעדי. אין דרך בעולם שיהיו שני מפקדים לאותו אירוע - אחד שיפעל בנאמנות לחוק, ואחד בנאמנות לשר. הפעם זה גביר, פעם הבאה זה שר אחר. המשטרה פועלת תחת מרות החוק בלבד".
הערכה כי מטרת המסמך שעליו חתמו נתניהו ובן גביר אתמול כי לייצר מנוף לחץ על המפכ"ל שבתאי, לפעול לפי רצונו של השר בן גביר, לפי מה שהוא מייעד לתחומי הפעילות, שבהם השר סבור שהכוח צריך להתמקד, במקום הפעילויות שבהן עסוק המשמר הלאומי כרגע.