יועצו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר הערב (יום ה') את הדיווח אמש של רשת NBC שלפיו מקבץ שני של מסמכים מסווגים מתקופתו של ביידן כסגן הנשיא נמצא במקום שבו מסמכים אלה לא היו אמורים להימצא. היועץ, ריצ'רד סאובר, מסר כי המסמכים החדשים התגלו במחסן ובחדר סמוך בביתו של ביידן בדלאוור. מקבץ המסמכים הזה מצטרף למסמכים המסווגים שנמצאו בנובמבר במשרד פרטי בוושינגטון ששימש בעבר את ביידן. דבר מציאתם נחשף בתחילת השבוע.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
ביידן משיב לעיתונאים הערב. "מצאו אותם בספרייה שלי"
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
מריק גרלנד. מינה תובע מיוחד לפרשה
(צילום: EPA)
שעה קלה אחרי הודעת סאובר הערב הכריז התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, כי הוא ממנה תובע מיוחד שיהיה אחראי על חקירתה של פרשת המסמכים של ביידן. יהיה זה רוברט הר, תובע ממרילנד אשר מונה לתפקידו על ידי דונלד טראמפ. הר עצמו הבטיח הערב שיעבוד "במהירות וביסודיות, ללא מורא וללא משוא פנים". הבית הלבן מסר כי הוא בטוח שהבדיקה של התובע המיוחד תעלה שהמסמכים המסווגים "הונחו במקום הלא נכון בהיסח הדעת".
יועצו של ביידן, סאובר, מסר קודם לכן פרטים על המסמכים הנוספים שהתגלו: הוא אמר כי אחרי שמקבץ המסמכים הראשון התגלה בנובמבר במשרד במכון מחקר בוושינגטון שבו עבד ביידן עד תחילת 2020, החליטו אנשי הנשיא לערוך חיפוש במקומות נוספים הקשורים אליו כדי לוודא שאין גם בהם מסמכים מסווגים שאמורים היו להימסר לארכיון הלאומי. הוא אמר כי בחיפוש הנוסף הזה נמצא "מספר קטן" של מסמכים עם סימנים המגדירים אותם "מסווגים". לדבריו רובם אותרו במחסן בביתו של ביידן בעיר ווילימינגטון, ומסמך נוסף נמצא בחדר סמוך.
הבית הלבן לא מסר מתי נערכו החיפושים הנוספים ומתי נמצאו המסמכים החדשים, אלא רק שהחיפוש הושלם אתמול בערב. היועץ סאובר ציין כי גם הפעם משרד המשפטים עודכן מיד במציאת המסמכים, וכי אלה נמסרו לנציגי המשרד. זמן קצר אחר כך אמר ביידן עצמו לעיתונאים כי המסמכים הנוספים נמצאו ב"ספרייה פרטית" בביתו, והצהיר כי הוא "משתף פעולה באופן מלא ומוחלט" עם החקירה שבה בודק משרד המשפטים באילו נסיבות הגיעו המסמכים המסווגים למקומות שבהם נמצאו.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ והמסמכים שנמצאו בפשיטה על אחוזתו. "לפשוט גם על בתי ביידן"
(צילום: AFP, רויטרס )
פרשת המסמכים הסודיים גורמת מבוכה לביידן בהתחשב בכך שחקירה בגין מעשים דומים מתנהלת כבר חודשים נגד קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. כשבאוגוסט אשתקד פשט ה-FBI על אחוזת טראמפ בפלורידה והתברר כי הנשיא לשעבר החזיק שם אלפי מסמכים רשמיים שהיה אמור להעביר לארכיון הלאומי, בהם מאות מסמכים מסווגים, תקף ביידן את טראמפ והאשים אותו כי נהג "באופן לחלוטין חסר אחריות".

ההבדלים: טראמפ חשוד בשיבוש הליכים

פרשת המסמכים של ביידן התפרסמה בלילה שבין שני לשלישי השבוע, אז חשפה רשת NBC כי ב-2 בנובמבר, בזמן שפינו את המשרד ששימש בעבר את ביידן במכון המחקר בוושינגטון, גילו אנשי הנשיא "מספר קטן" של מסמכים מסווגים שלא היו אמורים להימצא ברשותו, מתקופתו כסגן הנשיא של ברק אובמה, שהסתיימה ב-2017. הם העידו כי יצרו מיד קשר עם הארכיון הלאומי, ולמחרת מסרו לארכיון את המסמכים.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
היתרון המשפטי של ביידן: הוא יזם את ההחזרה. הנשיא במסיבת עיתונאים, הערב
(צילום: AFP)
לפי הדיווחים, במשרד הישן נמצאו 10 מסמכים מסווגים, בהם כמה עם הסיווג "סודי ביותר", והם הוחזקו בתוך ארון נעול, אם כי עדיין מדובר בהפרה חמורה של נוהלי ביטחון המידע. בעקבות הגילוי תקף טראמפ את ביידן ודרש מה-FBI לפשוט על בתיו כפי שפשט על אחוזתו שלו. בעקבות החשיפה גם האשימו בכירים רפובליקנים את מערכת אכיפת החוק כי היא נותנת יחס אחד לדמוקרטים ויחד אחר לאנשי מפלגתם, ובראשם טראמפ.
אף כי הפרשה עלולה לגרום לביידן נזק פוליטי, בהיבט המשפטי – ויש שיאמרו גם הערכי – מסתמנים בינתיים הבדלים בין שתי הפרשות. בעוד שברשות טראמפ נמצאו 325 מסמכים מסווגים, ובחלקם הוא המשיך להחזיק גם אחרי שאנשיו טענו כי הוא החזיר את כל המסמכים, במקרה של ביידן נמצא מספר קטן בהרבה של ניירות, והם הוחזרו מיוזמתם של אנשי הנשיא, וכנראה תוך שיתוף פעולה מלא. טראמפ, בניגוד לביידן, חשוד במסגרת הפרשה בשיבוש הליכי משפט.

מבוכה פוליטית, לפני ההחלטה על 2024

כך או כך, העובדה שכעת התגלו מסמכים נוספים, גם אם מספרם קטן, צפויה להעלות את השאלה אם מסמכים מסווגים נוספים שלקח איתו ביידן מהבית הלבן כשסיים את תפקידו כסגן הנשיא יימצאו בהמשך. אם כך יהיה, גם מצבו עלול להחמיר. חשיפה הפרשה באה ממש בימים שבהם אמור ביידן להחליט אם להתמודד על כהונה נוספת בבחירות לנשיאות שייערכו בשנה הבאה.
5 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים החדש מקארתי. "הקונגרס חייב לחקור"
(צילום: רויטרס)
יושב הראש החדש של בית הנבחרים האמריקני, הרפובליקני קווין מקארתי, קרא הערב לקונגרס לפתוח בחקירה משלו סביב מציאת המסמכים המסווגים בביתו של ביידן. "הקונגרס חייב לחקור את זה", אמר לכתבים, וטען כי מדובר ב"עוד כשל של ממשל ביידן". באותו מעמד האשים מקארתי את ביידן בצביעות לנוכח הדברים שאמר על טראמפ, ואת הדמוקרטים האשים כי הם "מנסים להחיל סטנדרטים שונים בשם האמונות שלהם".
המפלגה הרפובליקנית, נזכיר, זכתה בבחירות בנובמבר ברוב קטן בבית הנבחרים, וכעת כשהיא מנהלת את ועדות הבית היא יכולה לקדם חקירות נגד הנשיא ואנשיו – כפי שרפובליקנים רבים הבטיחו לעשות אם ינצחו בבחירות. עם זאת, הדחה של ביידן אינה נראית תרחיש ריאלי, משום שלשם כך יהיה צורך בתמיכה של שני שלישים מחברי הסנאט, רוב שהסיכוי של הרפובליקנים להגיע אליו אפסי.