(צילום: נדב אבס, ירון ברנר)

אחרי שבסוף השבוע נתפסו ארבעה מששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע ומעצרם הוארך בתשעה ימים, ובעוד שהמצוד אחר השניים הנוספים נמשך - אמר הבוקר (יום ראשון) השר לביטחון פנים עמר בר-לב בריאיון לאולפן ynet כי ההערכה שאחד משני הנמלטים שטרם נתפסו "נמצא כבר ביהודה ושומרון. לגבי השני - או שהוא בתחומי ישראל או שגם הוא חצה. זה מחייב את המשך החיפושים הנרחבים. לא נרפה עד שהשניים הנותרים יימצאו". לדברי השר בר-לב: "נעשה כל פעולה שנדרשת כדי לעצור אותם, בכל מחיר. כמובן שאם זה ביהודה ושומרון, בשטחי A כמו ג'נין, זה מחייב היערכות יותר מורכבת של צה"ל, אבל גם לשם נגיע ונמצא אותם".
11 צפייה בגלריה
עמר בר לב קטי פרי
עמר בר לב קטי פרי
"לא נערוף ראשים מסיבות פופוליסטיות". השר בר-לב ונציבת שב"ס קטי פרי
(צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות שב"ס)

הבריחה מהכלא - כתבות נוספות

-הייתם מאוד "נקיים" במעצרים. לא היה צורך באלימות ונשק. האם יכול להיות מצב שדין השניים שנותרו לא יהיה כדין הארבעה? "כל עוד אין סכנה, איום בנשק על כוחותינו, אז בוודאי שהדברים ייעשו כפי שנעשו עד כה, בוודאי שאם אחד מהם או שניהם בתוך יהודה ושומרון אז סביר להניח שיש להם נשק והסיפור אחר, אבל גם אם זה יהיה המצב - צה"ל לא יהסס להיכנס ולתפוס אותם. הם ייתפסו. עוד יום, יומיים אולי שבועיים - אבל ייתפסו".
-אתם חוששים מפיגועים שהם יכולים לבצע? "אני חושב שמשטרת ישראל צריכה לקחת בחשבון שזה עלול לקרות, להערכתי וגם להערכת המשטרה הסיכוי לכך נמוך. אנחנו יודעים שגם הרביעייה שנתפסה הייתה בלי נשק. הם היו במצב פיזי די ירוד, ובהנחה שאחד או שניים מהם נמצא בתחומי הקו הירוק, סביר להניח שהם באותו מצב. אם היו יוצרים קשר עם מישהו שמעביר להם נשק - היינו יודעים על כך. עם זאת, בגלל ההערכה היא שקיימת סכנה לפיגוע כזה או אחר, אנחנו מתכוננים למצב החמור ביותר. אזרחי המדינה צריכים לשמור על ערנות. לא להיכנס לפאניקה, אבל לשמור על ערנות".
11 צפייה בגלריה
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
11 צפייה בגלריה
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
המשך הסריקות אחר שני המחבלים שטרם נתפסו

11 צפייה בגלריה
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
החיפושים הליליים אחר המחבלים בצפון
(צילום: אלעד גרשגורן )

"ממחר ניכנס לפעולה חדה בבתי הכלא"

במהלך הריאיון התייחס השר בר-לב לשבחים שחלק לאזרחים הערבים שדיווחו על המחבלים שנתפסו: "רוב רובם מכירים במדינת ישראל ורוצים להשתלב בה. הם רוצים חיים נורמליים, וזו דוגמה מצוינת לרוב הדומם של ערביי ישראל. תמיד יש קיצוניים שמרעישים, ולצערי בדרך כלל שומעים אותם, אבל כל מי שנתקל באיזשהו רמז על אותם מחבלים נמלטים עשה את הדבר שכל אזרח נורמטיבי צריך לעשות: חייג 100 והודיע למשטרה".
אלישע בן קימון מדווח מצומת תפוח על המצוד
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

-איך אתם נערכים או נערכתם למנוע התפרעויות בבתי הכלא? פירקתם תאים? "התשובה היא כן, וגם ההתפרעויות שהיו נוטרלו בצורה מהירה ויעילה ואני יכול לומר שלמשל בכלא קציעות האסירים של פת"ח וחמאס לא לקחו חלק במהומות ולכן הדרך היא להפריד אותם לבתי כלא אחרים ולעשות חיפושים יומיומיים עד שנוכל לבחון ולשפר את התמונה הכוללת. אין לנו זמן. ממחר אנחנו נכנסים לפעולה חדה, שקופה לציבור וממוקדת".
-מדברים על נציבת שב"ס קטי פרי כאחראית על מה שקרה. אתה חושב שעליה להתפטר? "בניגוד לפעמים קודמות וממשלות קודמות, הגעתי למסקנה שהדרך הנכונה לבחון לעומק את הדברים שייתפסו בעיניי הציבור בצורה אמינה היא למנות ועדת בדיקה ממשלתית עם סמכויות נרחבות. נכון שהיו בעבר הרבה ועדות שהמלצותיהן לא אושרו, אבל נכון להיום אני השר לביטחון פנים ואני ממנה ועדה ומבטיח שכל ההמלצות יהיו חשופות לציבור. לא נכון מבחינתי לערוף ראשים מסיבות פופוליסטיות. אתה לא יכול לרתום את העגלה לפני הסוסים".
-אין ספק שהיה פה מחדל, נכון? "אין ספק שהיה מחדל, התחושה שלי שהנושאים הם לא רק קשורים לאותו בית סוהר בגלבוע. בהחלט ייתכן שחלק מהכשלים שהובילו למה שקרה בגלבוע קיימים במקומות אחרים ובתי כלא אחרים, ולכן אותה ועדה תיכנס לעומק הדברים".
המצוד אחר המחבלים: דיון באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

-אתה מאמין שעד שהוועדה תסיים את עבודתה קטי פרי תהיה מסוגלת לתקן את התקלות? "אני מקווה שהוועדה תוציא דו"ח ביניים תוך זמן קצר, בנוסף, חלק מהתקלות כבר מטופלות כבר מהרגע שהתגלתה הבריחה: פיזרו חלק מהאסירים לבתי כלא אחרים; מעבר לזה בדקו כל תא בבית הסוהר גלבוע כדי לוודא שאין סימנים למנהרות נוספות וגם השמירה תוגברה".
אתה סומך על נציבת השב"ס שתדע להרים את הארגון בחזרה על הרגליים? "בטווח הקצר התשובה היא כן. קטי פרי היא הנציבה והיא פועלת מאז האירוע החמור ביותר שקרה בצורה נכונה וראויה. לגבי מה יהיה בטווח הבינוני והארוך - אני לא יודע. אני משאיר את זה לוועדה".
השר לביטחון פנים התייחס גם לירי לעבר ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש, הממונה על אגף סיכול הפשיעה ביישובים הערביים במשטרה, ואמר כי "מדובר באירוע שהוא קריאת תיגר על המדיניות של ישראל. ניצב חכרוש מסמל את הממלכתיות של המשטרה ושל ישראל. זו עליית מדרגה. משפחות הפשע מנסות לומר שהן לא מפחדות, אבל נגיע לכל אחד ונפרק משפחות פשע עוד ב-2022. אבל זו לא רק המשטרה, כי בסופו של דבר צריכים להיות שופטים ובתי משפט שמסוגלים להתמודד עם משפחות הפשע הללו ולכן מתקיימת עבודה משותפת שלי עם היועץ המשפטי לממשלה בגיבוי ראש הממשלה, שהגדיר את הנושא הזה כאחד משלושת הנושאים המרכזיים של הממשלה".
מנכ"ל המכון הגיאופיזי: "לא נדרשנו לסייע בבדיקות הקרקע"
(צילום: ירון ברנר)

מנכ"ל המכון הגיאופיזי: "לא נדרשנו לסייע בבדיקות הקרקע"

מנכ"ל המכון הגיאופיזי אורי פיצ'וטו, שהתראיין גם הוא לאולפן ynet, אמר כי ניתן היה למנוע את הבריחה על-ידי סריקת הכלא לאיתור מנהרות: "זה לא קל, אבל זה ניתן לביצוע. עשינו את זה בלא מעט מקומות, ואם יש מנהרות אנחנו יודעים לומר אם יש משהו שונה בקרקע. אחרי ביצוע סקר שמוודא שאין מנהרות סביב הכלא היינו מתקינים מערכת לניטור, שאיתה מבצעים עבודות בשוק הגז והנפט".
-האם אי פעם נדרשתם על ידי שב"ס לסייע בבדיקה מהסוג הזה? "לצערי הרב לא. כחברה שמעורבות בפעילות גבולות המדינה של איתור מנהרות לא פנו אלינו. זה משהו שיכול להיות לעזר רב לרשויות ויש לנו מה לתרום. אנחנו חברה ממשלתית שעוסקת בדימות הקרקע. אנחנו עושים את זה מעל 60 שנה ומביאים תוצאות למערכת הביטחון. זה חלק מניהול סיכונים. זה קורה במדינות רבות ואין סיבה שישראל לא תעשה משהו דומה".
-אחרי הבריחה הזו הצעתם? שלחתם מכתב? הצעתם שיתוף פעולה? "שלחנו, אבל גאופיזיקה זה לא מדע מדויק. זה לא משהו שחור-לבן שמצביע על מנהרה או אובייקט. הכוונה היא שאם יש שינוי בתת-הקרקע - צריך לתפור לכל בית הסוהר חליפה. זו הבדיקה הטובה ביותר. הגאולוגיה שונה בכל מקום ולכן כל מקרה לגופו".
זכריא זביידי ושלושת האסירים הנוספים שנלכדו מובאים לבית המשפט בנצרת
(צילום: אורי דוידוביץ')

ארבעה מחבלים נתפסו, המצוד אחר שניים נוספים נמשך

אמש, לאחר שנלכדו, הובאו זכריא זביידי ושלושה מחבלים נוספים המשויכים לג'יהאד האיסלאמי לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בנצרת. יחד עם זביידי נעצר גם מוחמד עארדה, שהסתתר איתו בחניון משאיות באום אל גאנם. עארדה (39) מרצה שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנה על רצח והשתייכות לג'יהאד האיסלאמי. ב-2001 הוא היה מעורב בפיגוע ההתאבדות בקו 823 ליד מחנה 80, שבו נרצחו שלושה ישראלים. מעצרו של יעקוב קאדרי, הראשון מביניהם שהובא בפני שופט, הוארך בהסכמה בתשעה ימים - וגם מעצרם של האחרים הוארך בפרק זמן זהה.

11 צפייה בגלריה
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי בבית המשפט בנצרת
זכריא זביידי בבית המשפט בנצרת
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי בבית המשפט בנצרת
אנשי שב"ס מסתירים את זביידי בתואנה שניסה לבצע פרובוקציות
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
יעקוב קאדרי בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
יעקוב קאדרי בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
יעקוב קאדרי בהארכת מעצרו
(צילום: אפי שריר )
11 צפייה בגלריה
מחמוד עארדה בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
מחמוד עארדה בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
מחמוד עארדה. נחשב למתכנן הבריחה
(צילום: אפי שריר )
11 צפייה בגלריה
מוחמד עארדה  בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
מוחמד עארדה  בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
מוחמד עארדה אזוק. נעצר עם זביידי באום אל גאנם
(צילום: EPA)

גם יעקוב קאדרי, שמרצה שני מאסרי עולם ועוד 35 שנה על רצח ישראלי ליד יעבד שבצפון השומרון בשנת 2004, נעצר בנצרת. קאדרי, בן 49 מהכפר ביר אל-באשא שליד ג'נין, נשפט גם על חברות בארגון טרור - הג'יהאד האיסלאמי - והשתתפות בפעולות טרור נוספות.
שלשום נעצר בהר הקפיצה נצרת מחמוד עארדה, בן 46 מהכפר עראבה שליד ג'נין, שנחשב לאחד מבכירי הנהגת אסירי הג'יהאד האיסלאמי. הוא נעצר ב-1992 בגין מעורבותו באינתיפאדה הראשונה וריצה כשלוש שנות מאסר, עד ששוחרר בהסכם אוסלו. ארבע שנים אחר כך נגזר עליו מאסר עולם ועוד 15 שנה על פעילויות טרור שהובילו להרג חיילים.
ב-2014, ביחד עם קאדרי - שאיתו נתפס בנצרת - הוא היה מעורב בניסיון בריחה מכלא גלבוע באמצעות מנהרה, ניסיון שאז סוכל. מחמוד עארדה נחשב למוביל תוכנית הבריחה ודובר הג'יהאד האסלאמי בעזה אמר עליו בתחילת השבוע כי הוא "הצליח להוביל את האסירים לחופש".

עו"ד פלדמן, פרקליטו של זביידי: "המלצתי לו לשתוק"
(צילום: עידו ארז )

לבקשת יחידת "נחשון" של שירות בתי הסוהר, ובאופן חריג מאוד, המחבלים שנלכדו היו אזוקים בידיהם וברגליהם בבית המשפט. במהלך הדיון, הם הוקפו באנשי השב"ס - פחות משבוע לאחר שברחו במנהרה מכלא גלבוע. זביידי ויתר המחבלים שנמלטו ונלכדו חשודים בבריחה ממשמר חוקי, וכן בעבירות נוספות ובהן קשירת קשר לביצוע פשע, חברות בארגון טרור וכן מתן שירות ואמצעים לביצוע מעשה טרור.
זביידי היה האחרון שהוכנס לאולם הדיונים. בעת כניסתו לאולם, סוהרי השב"ס ניסו להסתיר אותו מהמצלמות, בתואנה שביצע פרובוקציות - על אף שהיה אזוק. סנגורו, עו"ד אביגדור פלדמן, טען מנגד כי אנשי השב"ס מנסים להסתיר את פציעותיו ודרש מהשופט דורון פורת שזביידי יעבור בדיקה רפואית. יתר המחבלים שנלכדו מיוצגים על ידי עורכי דין מ"המועדון לזכויות האסיר".
זביידי נחשב ל"סמל של האינתיפאדה השנייה" ותואר כ"מכונת טרור" בכתב האישום שהוגש נגדו לפני שנתיים. סנגורו, עו"ד פלדמן, אמר כי הסעיפים הביטחוניים הוכנסו לתיק רק על מנת לאפשר להתייחס אליו כתיק ביטחוני, ובשל כך למנוע מהחשודים להיפגש עם עורכי דינם. "בריחה מהכלא אינה מעשה ביטחוני", אמר. "מונעים מאיתנו להיפגש עם לקוחותינו ולייעץ להם, שזו ליבת הסנגוריה. אנחנו ביקשנו מהשופט שיעביר להם את המלצתנו, לשתוק בחקירה".