2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
רשימת הדרישות מתארכת? סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בצל הפיגועים הבוקר והקריאות לקדם את המשא ומתן הקואליציוני התקוע, מתברר כי היחסים בין הליכוד לציונות הדתית הגיעו לנקודת רתיחה: אחרי הפגישה הלילה (בין שלישי לרביעי) שבסיומה הודיעו בציונות הדתית כי הליכוד חזר בו מההסכמות והחזיר את השיחות לנקודת ההתחלה, מתברר כי במפלגה זועמים על סמוטריץ', שרשימת הדרישות שלו מתארכת בכל מפגש וחוצה את גבולות ההגיון הסביר, כך לטענת גורמים המעורים בפרטים.
לדברי הגורמים, הציב סמוטריץ' דרישות שבליכוד מסרבים להיענות להן. למשל, ששר החינוך הבא, גם אם יהיה מטעם הליכוד, ימונה בהסכמה מלאה. זאת לאחר שדרש גם את תיק החינוך ובקשתו סורבה. בליכוד זעמו על הבקשה הזאת, כמו גם על שורת בקשות נוספות להוספת סמכויות מתחומים שונים לאחריותו - כך למשל דורש סמוטריץ' גם להוציא את המנהל האזרחי ממשרד הביטחון ולהעביר את סמכויותיו.
בציונות הדתית אומרים גורמים כי תיק החינוך הוא אחד התיקים החשובים ביותר מבחינת כל השותפות, וביקשו שאם לא מקבלים את התיק יכהן מטעמם סגן שר. כשסירבו לכך בליכוד בגלל התחייבות ליהדות התורה ביקש סמוטריץ' לדעת מי יהיה שר החינוך כדי לוודא שהאינטרסים של המפלגה לא יפגעו.

2 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
"אי אפשר לקונן על מציאות ביטחונית קשה ואז לקחת את הזמן". דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
השיחות הסתיימו בשעת לילה מאוחרת ללא הסכמה, ובסיומן החלו האשמות הדדיות. מכל הקשת הימנית של המפה הפוליטית נשמעו הבוקר הפצרות כלפי ראשי הקואליציה המסתמנת לנטוש כל שיקול אחר ולא למרוח את מצב הביניים הזה בצל האירועים הביטחוניים.
חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן מסרה כי "הנתק בין המציאות הארורה שקמנו אליה הבוקר לבין גישת הבוטיק הבררנית של סיעות הימין חייב להיפסק. היום. את הבוחרים שלנו לא מעניין איזה ג'וב מי מאיתנו יקבל, ובצדק". היא הוסיפה: "אי אפשר לקונן על מציאות ביטחונית קשה ואז לקחת את הזמן בקפדנות של אניני טעם מול בופה של ג'ובים". חבר הכנסת מיקי זוהר יצא לתקשורת ואמר כי מדובר בשעת חירום ושיש להקים ממשלה עכשיו.
בציונות הדתית הדגישו גורמים כי לא מדובר במריבות על ג'ובים, אלא על סוגיות עקרוניות שחשוב להסדיר לפני יציאתה של הממשלה לדרך, משום שמה שלא יוסדר כעת לא יוסדר גם בהמשך.
מוקדם יותר היום קרא סמוטריץ' לנתניהו להקים את הממשלה: "הטרור הערבי הרצחני מתדפק על דלתנו, חייבים להקים ממשלה לאומית מיד. אני קורא לראש הממשלה המיועד נתניהו לכנס את ראשי הסיעות כדי להגיע להסכמות". גם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר קרא להקמת ממשלה חדשה במהירות האפשרית. "חייבים להקים ממשלה כמה שיותר מהר, הטרור לא מחכה", אמר. למשדר המיוחד של אולפן ynet מסר חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד כי הוא קורא להקים ממשלה בדחיפות: "אנחנו בסיטואציה שאנחנו יכולים להקים ממשלה ולא עושים את זה, בזמן שהמדינה בוערת".