ראש הממשלה יאיר לפיד תקף הערב (שבת) את איראן בעקבות תקיפתו אתמול של הסופר סלמן רושדי, שמאז 1988 הפך למטרה עבור האיסלאם הקיצוני אחרי שפרסם את ספרו "פסוקי השטן", ואמר כי "המתקפה על רושדי היא מתקפה על החירויות והערכים שלנו".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועלי חמינאי
יאיר לפיד ועלי חמינאי
יאיר לפיד ועלי חמינאי
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
לפיד הוסיף כי "התקיפה - תוצאה של עשרות שנות הסתה שהוביל המשטר הקיצוני בטהרן. בשם עם ישראל נאחל לו החלמה מלאה ומהירה". רושדי, כאמור, הותקף אתמול בדקירות סכין על הבמה בכנס שנערך במערב מדינת ניו יורק. רושדי הובהל לבית החולים, ובלילה נמסר כי הוא חובר למכונת הנשמה ואינו מדבר. ייתכן מאוד שיאבד את אחת מעיניו.
בעוד שבמערב מביעים זעזוע מהמתקפה על רושדי, בתקשורת האיראנית הרעיפו היום שבחים על התוקף מטר. בעיתון "כהיאן", שמזוהה עם המחנה השמרני הקיצוני, ושעורכו ממונה על-ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נכתב: "אלפי תשואות לאדם האמיץ והממלא-חובותיו שתקף את הכופר הרשע סלמן רושדי בניו יורק. את יד האדם שקרעה את צווארו של אויב אללה – יש לנשק". בכותרת העיתון "וטן ראמרוז" נכתב: "סכין בצווארו של סלמן רושדי". בעיתון "חורסאן" התנוססה הכותרת: "שטן בדרך לגיהינום".
3 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
הוצא נגדו "פתווה" - פסק הלכה מוסלמי הקורא לרציחתו. סלמן רושדי
(צילום: gettyimages)
בארצות הברית נחשף הערב רישיון הנהיגה המזויף שבו החזיק האדי מטר, הצעיר שתקף בדקירות את רושדי. הרישיון נושא אמנם את תמונתו של מטר בן ה-24, אבל השם המופיע בו אינו שלו, אלא "חסן מורנייה".
בהתחשב במוצאו הלבנוני של מטר ובכך שהביע תמיכה במשטר האיראני ובמאבקים של המוסלמים השיעים, במערב חושדים כי הוא בחר בשם זה כהוקרה למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ולבכיר הארגון עימאד מורנייה שחוסל בסוריה ב-2008 בפעולה שיוחסה ל-CIA האמריקני.
לפי הגורמים ששוחחו עם ה"ניו יורק פוסט", החשוד מטר נהג לפרסם פוסטים שתומכים באיראן ובמשמרות המהפכה ברשתות החברתיות. מלבד זאת, הוא נהג לפרסם גם פוסטים כלליים שתומכים בשיעה הקיצונית. משטרת ניו יורק מסרה מצדה כי המניע הרשמי לדקירה עדיין לא ברור. "אין לנו אינדיקציה למניע כרגע", אמר קצין במשטרת ניו יורק אמש. הוא הוסיף כי להערכת משטרת ניו יורק, מטר פעל לבדו. לפי דיווחים בארה"ב, הוא נשא רישיון נהיגה מזויף בשם חסן מורנייה - שילוב בין שמו הפרטי של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, ושם משפחתו של רמטכ"ל חיזבאללה לשעבר שחוסל ב-2008 בסוריה - עימאד מורנייה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב האדי מטר האיש ש דקר את סלמן רושדי רישיון נהיגה מזויף תחת השם חסן מורנייה
ארה"ב האדי מטר האיש ש דקר את סלמן רושדי רישיון נהיגה מזויף תחת השם חסן מורנייה
"חסן מורנייה" ברישיון המזויף של התוקף מטר. תומך של משמרות המהפכה
אחרי פרסום הספר "פסוקי השטן" שכתב רושדי פרצו מהומות במדינות מוסלמיות. המנהיג העליון של איראן דאז, רוחאללה חומייני, האשים את רושדי בכפירה בעקבות הספר – והוציא נגדו "פתווה" – פסק הלכה מוסלמי, הקורא לרציחתו. מאז חי רושדי במחתרת עם אבטחה צמודה, אולם ב-1998 יצא ממסתור אחרי שהממשל האיראני של מוחמד חתאמי הודיע שאינו תומך בהסרת הפתווה אבל גם לא תומך בה, מתוך מטרה לחדש את היחסים עם בריטניה.