תיעוד מהשמדת התרנגולות הצפון
(מתוך טיקטוק)

בעקבות שפעת העופות שמתפשטת במושבים בצפון הארץ, נאלצים אנשי משרד החקלאות להשמיד אלפי עופות ותרנגולות החשודים כנגועים, ובתיעוד קשה שפרסמה היום (חמישי) הפעילה טל גלבוע צולמו עובדי המשרד מטביעים את התרנגולות באחד המושבים בקצף. "מעבר לפרקטיקה המזעזעת של הטבעה בקצף, רואים את סל הברזל בהוצאה של התרנגולות מהלול? זו פרקטיקה לא חוקית, דוחסים אותן עוד טרם ההשמדה", כתבה גלבוע. "תעשייה מקוללת, רעה, אכזרית, מלאה צער בעלי חיים, כמה קל לא לקחת חלק בזה". התיעוד בפתח הכתבה קשה לצפייה.
לדברי גלבוע, "בשבועיים האחרונים אנו עדים למסע השמדות של תרנגולות, מסיבי ואכזרי, של מאות אלפים במספרן - ומסתמן כי זו רק ההתחלה. ההשמדות נעשות בקצף, שמשמעותו חנק איטי שנמשך דקות ארוכות עד מותן. בסרטון, שהועלה על-ידי אחד המשמידים, אנחנו עדים לעבירה קשה על צער בעלי חיים בכך שבהוצאת התרנגולות מהלול מערימים אותן בחיים אחת על השנייה בעודן נמעכות ונחנקות.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהשמדת התרנגולות בצפון
תיעוד מהשמדת התרנגולות בצפון
תיעוד מהשמדת התרנגולות בצפון
(מתוך טיקטוק)
4 צפייה בגלריה
שפעת העופות בעמק החולה
שפעת העופות בעמק החולה
(צילום: אביהו שפירא )
"כל המגפות שתוקפות את האנושות - המגפה הספרדית, שפעת העופות, החזירים, הפרה המשוגעת, סארס, מארס, אבולה, קורונה - כולן מגיעות מבעלי חיים", הוסיפה גלבוע. "עזבו אותם לנפשם, התקדמו לטבעונות, למענם וגם למענינו".
כבר לפני כמה ימים פנה חבר הכנסת משה ארבל מש"ס למשרד החקלאות בדרישה להפסיק את ההמתה בהטבעה בקצף, מסיבות של התאכזרות לבעלי חיים. במשרד אמרו כי בעולם המערבי מקובלות שלוש שיטות המתה שנחשבות להומניות: חשמול, המתה בגז והטבעה בקצף. בארץ לא משתמשים בהמתה בגז, מהסיבות המובנות. במקרה של השמדה המונית, כמו כעת, משתמשים בחשמול בחלק מהמקרים (בלולי סוללה) ובהטבעה בקצף, שכאמור, לטענת משרד החקלאות, נחשבת לשיטה הומנית.
גם בכתבה שפורסמה ב-ynet השבוע נכתב על ההשמדה המונית. כך למשל, החקלאי יוני יעקובי סיפר כי "מלבד האסון הכלכלי בהשמדת העופות, זה גם אסון נפשי", אמר יעקובי. "לראות את הפרנסה שלך נגדעת, את העופות הצעירים מושמדים. זה לא פשוט לבוא ולראות לול ריק. אנשים כמעט לא מסתובבים, מלא חליפות מגן זרוקות בצדדים. אנחנו נמצאים פה כמו במשהו כימי. מטורף מה שקורה פה".
חקלאי נוסף סיפר על הקושי להתמודד עם חוסר המעש לאחר שהלול הושמד. "אני בן 60. עבדתי בלול שלי וגם בלולים אחרים שהושמדו. מה אעשה עכשיו? אני קם בבוקר ומחפש את עצמי. עושה כלים ומנקה את הבית, מסתובב. אני יכול לחפש עבודה אחרת, אבל מי ייקח אותי בגילי", תהה.
4 צפייה בגלריה
שפעת העופות בעמק החולה
שפעת העופות בעמק החולה
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
בתוך כך, במושב ברק, שבמועצה האזורית עמק יזרעאל התגלה לול מטילות אורגני שבו כ-5,500 תרנגולות נגועות בשפעת עופות מזן H5N1. החווה המייצרת כ-100 אלף ביצים אורגניות בחודש, שמהוות כ-2.4% בלבד מהשוק האורגני. עם קבלת הדיווח על חשד לשפעת עופות בלול, משרד החקלאות בודד את הלול ועצר לאלתר את שיווק הביצים.
שר החקלאות, עודד פורר, מסר כי "אנחנו מנהלים אירוע מתגלגל ומורכב, שמחייב משאבים רבים. הנחיתי את הצוותים המקצועיים להמשיך ולפעול בכל האמצעים הקיימים וככל שנדרש, במטרה למנוע את התרחבות התפרצויות הנגיף. במקביל, זה מכבר פתחנו את יבוא הביצים ללא מכס, ואדאג שלא יהיה כל מחסור בביצים. אני קורא לציבור לשמור על קור רוח, ולהימנע מצריכה עודפת. תבניות הביצים יישארו על המדפים ואנו נתגבר את הכמויות ככל שיהיה צורך בכך".
במשרד החקלאות מודאגים מהאפשרות להדבקת בני אדם מלולים נגועים הצמודים לבתי תושבים. בשבועיים האחרונים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פועלים בהתאם לנוהל חירום, ומנטרים באופן אקטיבי את כלל החוות באזור הצפון. משרד החקלאות ביקש להזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, מכיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות.