תושבי ת"א נגד דחיית פינוי התחנה המרכזית: חולדאי לא סופר אותנו
(צילום: משה מזרחי)

כבר מספר ימים שתושבי דרום תל אביב זועמים על ראש העיר רון חולדאי בגין ההחלטה שקיבל עם שרת התחבורה מרב מיכאלי, לפיה התחנה המרכזית החדשה תפונה רק בסוף 2025 - בניגוד להסכם הקודם, שבו תאריך היעד היה 2023. "זה לא חדש שחולדאי לא סופר אותנו", אמרה הבוקר (שני) שולה קשת, יו"ר מטה המאבק לפינוי התחנה וחברת מועצת העיר ת"א בריאיון ל-ynet. "הוא לא סופר את תושבי דרום תל אביב - ולראייה, אנחנו יכולים לראות את ההחלטה ההזויה להשאיר את התחנה על כנה".
על פי ההסכם בין חולדאי למיכאלי, משרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מתחמים חדשים שייבנו באזור, מה שאומר כי עד תחילת 2024 - לפחות - תימשך תנועת התחבורה הציבורית בתחנה. לדבריה של קשת, לפי המדיניות של חולדאי, "לא בטוח ולא ידוע אם התחנה תפונה.
"יש פה קורבנות רבים", ציינה, "תושבי דרום העיר, הסוחרים - שבמהלך השנים הבאות נצב"א תמשיך לנשל אותם ולמרר את חייהם, וכן ציבור הנוסעים. הם יצטרכו לסבול ולהיכנס לתחנה שהיא מוקד לזיהום אוויר גבוה עם רעש נוראי, ומוקד של עבריינות, סחר בסמים ובנשים - וכל זה בתוך התחנה וגם מסביבה לה".
האם בניתם על זה שכבר השנה האזור יפונה והעירייה תתחיל לשקם את השכונה? "בנינו על כך שמיכאלי תעשה את הצעד ההיסטורי והמתבקש ולא תפספס הזדמנות להיות מנהיגה ולקדם את הפינוי של התחנה. יש כבר תוכנית לפינוי האוטובוסים - תוכנית שעמלו עליה במהלך השנתיים האחרונות אם לא יותר, הוציאו מיליונים. הצוות המקצועי של עיריית תל אביב-יפו עמל קשות – ובמקום זה מיכאלי נכנעה לגחמות של חולדאי ולמניפולציה שלו. שניהם שכחו אותנו".
2 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
"זיהום אוויר, רעש נוראי ומוקד של עבריינות וסחר בסמים ובנשים". התחנה המרכזית
(צילום: ירון שרון)
מלבד הזעם שהתעורר בקרב התושבים, להחלטה של מיכאלי וחולדאי ישנה גם השפעה בריאותית - כך לטענת מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה" ותושב קריית שלום אלעד הוכמן. "המשמעות היא שאנשים ימשיכו לחלות במחלות לבביות, נשימתיות ובסרטן", התריע, "אנחנו רואים את נתוני התחלואה הקשים".
הוכמן סיפר כי "זיהום האוויר החריג שיש בתחנה המרכזית הוכרז והוכר על ידי השרה להגנת הסביבה ועל ידי סמנכ"לית המשרד רק בשבוע שעבר, בדיון שנערך בוועדת הפנים כ'מקום המזוהם ביותר במדינת ישראל'. ואז, ביום שישי ראינו את אחת התצוגות העלובות ביותר שהיו בפוליטיקה החדשה. אחרי כניסת שבת, ערב ראש השנה האזרחית, משרד התחבורה ועיריית תל אביב הוציאו הודעה מבולבלת ומטעה - שאפילו הטעתה כתבים".
2 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
|שכח אותנו". חולדאי
(צילום: הדר יואביאן )
"אמרו ש'התחנה תפונה בעוד ארבע שנים', אבל לא כך הדבר. אין חוזה ואין הסכם. לפני חודשיים הודיעה מיכאלי ברוב כבוד כי התחנה תפונה ב-2023 - ואז בכמה שבועות נעשה פה סיבוב שלה ושל חולדאי ופתאום מאריכים את זה, ולפי ההודעה לעיתונות הם 'מעריכים' שהתחנה תפונה בעוד כארבע שנים".
תרצה להעביר מסר לשרת התחבורה ולראש עיריית תל אביב? "מחולדאי אנחנו לא מצפים לשום דבר. הוא נכשל בבחירות הארציות והוא ייכשל גם פה. הוא לא יודע להוציא את הדברים והוא לא כשיר להגן על תושביו. אבל למיכאלי, כשרת תחבורה, יש את היוזמה, את חוות הדעת המקצועיות והיא יכולה להשתמש בחוק התכנון והבנייה. אני קורא מכאן למיכאלי - התעשתי, זה עדיין בידייך. הוציאי את התחנה המרכזית מחיינו עוד ב-2023 - לא שנה אחת יותר מאוחר".