המתיחות בי-ם ובעזה: הפרשנות של רון בן ישי
(צילום: שחר גולדשטיין)

שר הביטחון בני גנץ קיים אחר הצהריים (יום א') הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, שבה הורה להמשיך להתכונן לאפשרות של הסלמה אל מול רצועת עזה. באותה שעה, אמר דובר חמאס בעזה כי ארגונו לא קיבל מסרים מאיימים מישראל בנוגע להסלמה. "איננו מפחדים מאיומים. מי שרוצה שקט - עליו לעצור את התוקפנות במסגד אל-אקצה", אמר.
4 צפייה בגלריה
גנץ וכוכבי בהערכת מצב בקריה
גנץ וכוכבי בהערכת מצב בקריה
גנץ בהערכת המצב, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
אמש נורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל שתי רקטות ופצצת מרגמה. רקטה ששוגרה מעט לפני 21:00 בערב לאזור שדרות יורטה על ידי לוחמי כיפת ברזל, כשעה וחצי לאחר מכן התפוצצה רקטה בשטח ישראל ליד גדר המערכת ומעט לפני חצות זוהה שיגור כושל של פצמ"ר. בלילה שלפני כן נורו 36 רקטות מעזה. באותו לילה תקף חיל האוויר בעזה, אולם הלילה הוא לא תקף בתגובה לירי הרקטות שגרמו לשתי אזעקות - אחת בשדרות וביישובים קרובים והשנייה בקיבוץ נירים שבמועצה האזורית אשכול.
בהערכת המצב עם גנץ השתתפו בין היתר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש שב"כ נדב ארגמן ובכירים נוספים בצה"ל ובמערכת הביטחון. מלשכתו של גנץ נמסר כי הוא הדגיש בסיום הערכת המצב את החשיבות של מוכנות הכוחות והתוכניות למקרה של הסלמה וכן את שימור הקשר עם המועצות בעוטף עזה והיערכות העורף.
4 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בגבול עזה לאחר ירי הרקטות
חיילי צה"ל בגבול עזה לאחר ירי הרקטות
חיילים בגבול הרצועה. הכוננות נמשכת
(צילום: AP)
עוד נמסר כי "גנץ הדגיש כי המסר לפלסטינים הוא שישראל מכבדת את חופש הפולחן של כל אחד, ותעשה את מה שנדרש כדי להגן על אזרחיה מול כל תוקפנות".
במקביל, מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל שב והבהיר כי ארגונו מתנגד לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. "אין שום הצדקה לנסיגה מהבחירות, לדחייתן או לביטולן. ניתן לפתור את סוגיית קיומן של הבחירות בירושלים באמצעות שיתוף פעולה של הפלגים ונאלץ את ישראל לכבד את הרצון שלנו", אמר.
4 צפייה בגלריה
משעל. קורא להסלים את הפעילות בירושלים
משעל. קורא להסלים את הפעילות בירושלים
משעל. קורא להסלים את הפעילות בירושלים
(צילום: AFP)
הוא התייחס גם למתיחות בירושלים וטען כי ישראל הופתעה מעוצמת ההתנגדות הפלסטינית בבירה, כלשונו. "הכשלנו את תוכנית המגנומטרים בשנת 2017 ונכשיל את התכנית הישראלית בשער שכם. המערכה בירושלים אינה רק של הירושלמים לבדם את מערכה של כלל העם הפלסטיני והפלגים שלו". הוא הוסיף כי יש להסלים את ההתנגדות ולהפוך את ירושלים למרכז הסכסוך עם ישראל.
בתוך כך, ממשלת גרמניה מסרה כי היא מגנה את ירי הרקטות מעזה לעבר אוכלוסייה אזרחית בשטח ישראל. "אנחנו גם עוקבים בדאגה אחר העימותים האלימים בירושלים הצדדים צריכים לעשות את חלקם כדי להרגיע את המצב ולא להותיר את אפשרות לאלו שמשתמשים באלימות או קוראים לה. רק פיתרון פוליטי לסכסוך יאפשר לישראלים והפלסטינים לחיות בשלום מתמיד ובביטחון", לשון הודעת ממשלת גרמניה.