2 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דגל ישראל ברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דגל ישראל ברלין
ביקורה השביעי בישראל. אנגלה מרקל
(צילום: AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נחתה הערב (שבת) לביקור בן יומיים בישראל, שמוגדר כ"ביקור עבודה" - אך יעמוד בסימן פרידה של מנהיגת גרמניה מישראל. לגרמנים היה חשוב להגדיר את זה ביקור עבודה, לא ביקור פרידה - כלומר, ידונו סוגיות שנוגעות לזמן שנשאר לה כמי שעומדת בראש ממשלת המעבר וגם לחפיפה שתעביר לבא אחריה.
בפגישת בארבע עיניים בבוקר התכנון הוא לעסוק בעניינים ביטחוניים ובנושא האיראני. בפגישה המורחבת בין הצוותים יעלו נושאים בילטראליים כמו שיתוף פעולה בתחום הקורונה, יחסי מסחר וקידום תחום החדשנות, סיוע לניצולי השואה ועוד. המטרה העיקרית של הביקור היא לקבע את המחויבות ההיסטורית של גרמניה לישראל ובמיוחד לביטחון ישראל, ואת המורשת של מרקל בהקשר הזה. בדבריו בפתח ישיבת הממשלה המשותפת יביע בנט הערכה לעמידתה של מרקל לצד ישראל, להובלה של קו אירופי פרו-ישראלי ולמחויבות שלה לביטחון ישראל.
2 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל עם שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף
אנגלה מרקל עם שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף
נחתה בארץ. אנגלה מרקל עם שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
אין עוררין על כך שלמרקל הייתה תרומה ייחודית מאוד מאז שנת 2008 ליחסים המיוחדים של גרמניה עם ישראל, מחויבות מיוחדות לביטחונה של ישראל - שבאה לידי ביטוי באספקת נשק אסטרטגי למדינת ישראל, כגון צוללות וספינות טילים - ופיתוח היחסים עם ישראל לרמה של שותפות אמיתית בין המדינות. בתקופת כהונתה מרקל הביעה לא אחת תסכול וכעס כלפי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הדבר בא לידי ביטוי בביקור הנוכחי בכך שהשניים לא ביקשו להיפגש. כמו כן, מרקל תיפגש עם שר החוץ יאיר לפיד.
בביקור הפרידה שלה בישראל - אחד מקומץ ביקורי פרידה שקיימה ומתכננת לקיים בארה"ב, פולין, אוקראינה, הוותיקן וטורקיה – מרקל מבקשת להעביר מסר של מחויבות לישראל והיא רואה ביחסים עם ישראל את אחת מסוגיות המורשת שלה.
תמונות מ-16 שנות אנגלה מרקל
(צילום: רויטרס)

בנמל התעופה בן גוריון התקיימה קבלת פנים בפרופיל נמוך לבקשת הגרמנים. את פניה לא קיבל אף שר, אלא ראש הטקס של משרד החוץ גיל השכל ושגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף.
ביקורה האחרון של מרקל בישראל היה באוקטובר 2018. מאז נעשו נסיונות לקיים עוד מפגשים כאלה, אך הם נדחו גם בגלל הבחירות בישראל וגם בגלל התפשטות נגיף הקורונה. זה ביקורה השביעי של מרקל בישראל במהלך 16 שנות כהונתה.
במהלך ביקורה תשתתף הקנצלרית בישיבת ממשלה חגיגית שתערוך ממשלת ישראל לכבודה ביום ראשון, תבקר במוזיאון יד ושם ותפגוש אנשי היי-טק ויזמים ישראלים יחד עם ראש הממשלה. כמו כן, השניים ייפגשו בארבע עיניים בשעות הבוקר ויסעדו ארוחת ערב משותפת בסוף היום. בסך הכל יתקיימו שתי פגישות עם בנט ואף לא אחת עם נתניהו. מרקל ובנט יקיימו גם מסיבת עיתונאים משותפות בירושלים.
ראש הממשלה ידון עם הקנצלרית היוצאת באיומים ובאתגרים האזוריים, ובראשם הגרעין האיראני, בחשיבות שימור עוצמתה של מדינת ישראל בכל המישורים ובסוגיות נוספות הקשורות ליחסי ישראל-גרמניה. מרקל תיוועד לארוחת צהריים גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. היא תקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון וביום שני תנאם בפני המכון למחקרי ביטחון לאומי. לבקשת הגרמנים ומפאת גילה של מרקל (67) לא יתקיימו לחיצות ידיים במהלך הביקור.
פורסם לראשונה: 18:02, 09.10.21