הפגנת הנהגת ההורים מול הכנסת נגד הלמידה בזום, היום
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )

לקראת חזרת כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר בשבוע הבא, מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי טוען כי "הפעם המערכת תתנהל בצורה חכמה ויעילה יותר". בנוגע לשובם לכיתות של תלמידי יתר שכבות הגיל, אדרי מודה כי "אין צפי".
כפי שהחליט קבינט הקורונה, נזכיר, ביום שלישי הקרוב תלמידי כיתות ה'-ו' ישובו אל בתי הספר לפי מתווה הקפסולות שהפעיל משרד החינוך בתחילת השנה. לפי המתווה, יותר מ-80% מהתלמידים ילמדו לפחות שלושה ימים בשבוע בבית הספר עצמו.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
בית ספר ברחובות. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בהתאם להחלטת הקבינט, ביום שלישי שלאחר מכן, 3 בדצמבר, גם כיתות י"א-י"ב ישובו לספסל הלימודים לפי קבוצות שייקבעו בכל בית ספר. ייתכן שתלמידים יחולקו לפי יחידות הלימוד ולא לפי כיתות האם הרגילות שלהם.
המנכ"ל אדרי הביע אופטימיות לגבי הצלחת המתווה. "אנחנו חוזרים אחרת, יש בקרה דיפרנציאלית", הוא אמר, "דרך הרשויות אפשר לראות בהן את רמת התחלואה. הצבנו מצלמות בכיתות כדי לאפשר למידה מרחוק גם למי שלא יכול להגיע למקום, ויש לנו מרכז שליטה שאנחנו עוקבים אחריו מדי יום".
4 צפייה בגלריה
עמית אדרי
עמית אדרי
"נעשה את זה אחרת". מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי
(עמית אדרי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה של הנהגת ההורים מול הכנסת
הפגנה של הנהגת ההורים מול הכנסת
"זום אוכל לנו את המוח". ההפגנה בירושלים
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )
אדרי הוסיף כי מעבר להכנות הטכניות יינתן גם סיוע רגשי: "כל יום ייפתח בשיח, על התחושות שלהם וההתמודדות עם התקופה, לצד הסברה על אורח החיים וההיגיינה".
הוא התייחס לתלמידים שימשיכו ללמוד בזום: "כרגע בקבינט אין צפי לחזרתם של כיתות ז'-י'. ידוע לנו שהנזקים שנגרמים לילדים שנמצאים בבית הם עצומים - תחושת הבדידות, נשירה סמויה ועוד. אנחנו רואים את הפגיעה הזו ומאמינים שצריך לחזור למוסדות החינוך. כולנו יצורים חברתיים, אנחנו צריכים לפגוש אנשים ולראות שמישהו רואה אותנו", אמר אדרי.
אכן, משרד החינוך הקים בחודשים האחרונים מרכז שליטה המנטר באופן שוטף וסדור בדיקת תחלואה. מדובר במנגנון בקרה נוסף שנועד לצמצם ולקטוע את שרשרת ההדבקה במערכת החינוך. לטענת אדרי, אחרי חודשים של תרגול, מרכז השליטה מנטר כיום את כלל המגעים של החולה המאומת תוך 10.5 שעות, ובכך מאפשר לסגור את המסגרת המצומצמת ולתת לשאר המערכת לעבוד.
בנוסף, כדי להדק את הבקרה אחר שלום התלמידים וצוותי החינוך, משרד החינוך פרסם אתמול נוהל חדש שלפיו במקרה שבו מתרחש אירוע תחלואה משמעותי במוסד החינוכי, יוצעו בדיקות קורונה לכל באי המקום – צוותי החינוך והתלמידים. ההצעה לתלמידים תעשה באמצעות ההורים ובהסכמתם. נוהל זה יחול גם במקרים של התפרצות ברשות או ביישוב מסוים. הבדיקות המדגמיות הללו יוכלו לתת תמונה מצב מלאה על בית הספר או היישוב, ובכך תתאפשר קבלת החלטות נקודתית בנוגע להמשך הלימודים בו.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
עקץ את משרד הבריאות. שר החינוך יואב גלנט
(צילום: דנה קופל )
לקראת שובם של רוב עובדי מערכת החינוך אל בתי הספר, שר החינוך יואב גלנט שלח היום לעובדי המערכת איגרת שבה הוא כתב כי "זאת כנראה אחת השנים המאתגרות ביותר שידעה מערכת החינוך שלנו מאז הקמתה". השר חיזק את הצוותים - והפנה את האש למשרד הבריאות. "בדיוק כמוכם, גם אני לא שלם עם התהליך ועם השלכותיו. העמדות הבעייתיות שמשקפים נושאי תפקיד רבים, בעיקר במשרד הבריאות, מקורן בחוסר הבנה לעומק של ההשלכות וההשפעות של החלטותיהם", כתב השר.
לבסוף הוסיף גלנט: "אתנגד בתוקף לכל החלטה שפוגעת בכם. אני מבקש לחזק ולהוקיר אתכם על הפעילות יוצאת הדופן שאתם מובילים, למען ילדי ישראל, בזמנים מורכבים אלו". לקריאת המכתב המלא של שר החינוך לחצו כאן.
בארגוני הנוער וההורים התחושות פחות מעודדות, כאשר שם טוענים כי חינוך הילדים לא עומד בראש סדר העדיפויות של הממשלה. עשרות חברים בתנועת נוע"ם בשיתוף תנועות וארגוני הנוער, חוגי הסיירות של קק"ל והנהגת ההורים הארצית, הגיעו מוקדם יותר אל אזור הכנסת ומחו נגד המשך הלמידה בזום, במה שהם כינו "צעדת הזומבים".
המפגינים הגיעו מצוידים בטלפונים ומחשבים ניידים מכוונים לפניהם, וצעקו: "מול המסך כבר אין לי כוח, זום אוכל לנו את המוח".
רויטל אבודגה, חברת הנהלת הנהגת ההורים הארצית, אמרה בהפגנה: "מסגרות פורמליות ובלתי פורמליות יכולות להיפתח כבר היום, יש מיליון דרכים וזה הזמן. לכל נער ונערה מגיע חינוך, מגיע יחס ומגיע לראות את חבריהם לא דרך קוביות בזום".